Har svenska ridponnyuppfödare för dålig kunskap?

break_a_leg

Trådstartare
I går fick jag hem Ridponnynytt och läste bland annat artikeln "Lite om behovet - ponnyutbildning". I artikeln skrivs bl.a. kunskapen hos svenska uppfödare av ridponny är för dålig och även omvänt kunskapen och förmågan hos tränare/blivande ägare och ryttare att se "ofärdigt".

Är det på det här viset i Sverige? Föder vi upp ponnyer som skulle kunnat "bli mer" om de fötts i Tyskland?

Ni som är uppfödare, säljer ni ponnyerna som unga eller väljer ni att ha kvar och utbilda? Vem utbildar i så fall? Vad är ert avelsmål och har ni uppfyllt detta?

Sv: Har svenska ridponnyuppfödare för dålig kunskap?

Läste också artikeln. Jag är ingen uppfödare, men har ett eget uppfött 4 årigt sto.
Hon är inriden, skogsriden. Jag skulle vilja ge henne bästa tänkbara chanser att utvecklas, men det är ju jättesvårt.
Precis som sägs i artikeln så finns många flashiga hemsidor mend personer som tar emot för tillridning.
Vem kan man lita på?
Hon känns för bra för mig men hur ger jag henne en rättvis chans att utvecklas.

Se till att hitta nån vettig beridare med meriter från kvalitetsbedömning och med goda referenser från andra nöjda uppfödare/ponnyägare. Det är inte alltid dyrast som är bäst, utan det finns eldsjälar som vigt sitt liv åt att rida och utbilda ponnyer trots att de passerat ponnyåldern med råge.

Jag kan bara hålla med föregående.
Det gäller att få uppfödarna att förstå att bra utbildning kostar, och att det betalar sig i längden.

Många bra utbildare finns det, även till ponnyer.
Men precis som Tuttiboo skriver, ta chansen att kolla vilka ryttare som rider championat/ungponnytester mm. Kika på om du gillar vad du ser - kontakta ryttaren sedan i god tid, ofta har dom många förfrågningar...

Det är ju väldigt få ponnyer som visas på 3-årstest, går championat och liknande om man jämför med stora hästar.

Jag har en mycket lovande 4-årig c-ponny och jag börjar fundera på om man borde annonsera ut honom utomlands, då priserna för ponnyer under 5-6 år är väldigt låga tycker jag.

Ibland verkar okunskapen vara mycket låg. Jag såg en ponny till salu där det stod att den fått diplom på 3-årstest med 40 p. Hur går det till? 47 p. krävs ju för diplom.
Jag tycker ofta jag ser annonser där de skryter om 38 p. Det är ju inte särskilt bra tycker jag... :crazy:

38p är klass I och det är bra poäng, då har man en korrekt bra ponny! 40p och 47p är samma sak gränsen för guld men den ena poängen är 50 poäng skala och den andra är 60 poängskala och innehåller galopp poäng.
Att klanka ned på en 38 poängare är fel den ligger långt över snittet!

Ibland verkar okunskapen vara mycket låg. Jag såg en ponny till salu där det stod att den fått diplom på 3-årstest med 40 p. Hur går det till? 47 p. krävs ju för diplom.

Kan de mena 3-årspremiering? Där är ju 40p = diplom.

Mkt bra skrivit.

En 38 poängare är en BRA ponny, folk stirrar sig blinda på de allra bästa ekipagen.

det händer även allt för ofta att uppfödare/ägare hävdar att de har en "elitponny", otroligt bra mm, men sedan när man ser ponnyn/ser de riden så indrar man hur hemmablind en människa kan bli.

Bra ponnyutbildare finns det, och det visas mkt ponnyer på de olika evengemangen runt om i landet, däremot utebli publiken allt som oftast...

Jo, men jag tycker inte att ponnyutställningarna har samma status som 3-årstest och championat.
Det känns som lite mer ponnygull-bedömning. Guld för mig betyder ingenting. Däremot dubbla diplom på 3-årstest, det betyder mycket.

Det är ju just för att motverka hemmablindhet som vi har unghästtesterna och då tycker jag det är bättre att delta i dem än i de här guldbelönarutställningarna.

Det enda jag visat min ponny på är 3-årstest och han kvalade in till finalen, men jag åkte inte för det var för långt. I höst blir det 4-årschampionatet.

Jag klankar inte ned. Men jag tycker inte det är något att skryta om heller. Det är mer som en normalbra ponny för mig.

Jag klankar inte ned. Men jag tycker inte det är något att skryta om heller. Det är mer som en normalbra ponny för mig.

Bara intresserad - vilka ponnyer har du fött upp, och vad har de fått för bedömningspoäng?

*kl*
Men har inte den svenska rid(dressyr)ponnyn tappat lite i Sverige? Jag tycker att många köper ponnyer fr Holland och Tyskland...

Jo konkurrensen är enorm och just ridponnystamböcker i Tyskland och Holland med sina hårda urvalssystem producerar en ponny som fungerar bra i sporten och håller hög medelkvalite.

Det går att köpa en importponny av bra kvalite om än inte den högsta som finns för anständiga pengar.
(dom bästa ponnyerna är ENORMT dyra)

I Sverige ligger vi på en genomsnittslig betydligt lägre genomsnittsnivå och har bra hingstar men en stor del av uppfödarkåren är fast förvissade om att det går utmärkt att avla med det sto man har och betalar inte några pengar för ett bra avelsvärderat stambokfört ridponnysto av hög kvalite.

Endast en bråkdel av de ston som betäcks inom ridponnyavel har förutsättningar att föda morsvarande kvalite som sina "systrar" i Tyska och Holländska avelsföreningatr trots att vi i princip har tillgång till likvärdiga hingstar i ASRP..

Därtill har vi en betydligt högre kostnadsnivå i Sverige än i sydligare länder.
Bara att få ett sto dräktigt med godkänd hingst kostar ca 3* mer här i Sverige än i Tyskland Hollan, därtill måste vår ponnyer stå på stall och utfodras under betydligt längre perioder än konkurrenterna.

Det får följden att Svenska uppfödare får högre produktionskosnader för en i genomsnitt sämre ponny.

Självklar är inte köparna patriotiska utan köper den ponny dom önskar och förstås för lägsta pris.

Ett dilemma som ivarjefall jag försöker att "köpa" mig ur genom att ha grundinvesterat med en hel del pengar i ett stomateriel som håller minst lika hög kvalite som konkurrenterna har, därtill försöka nå de bäste europeiska ridponnyhingstarna och sedan lägger jag proffsutbildning på avkommorna.

Sedan försöker ja hålla uppfödningen under tämligen strikt ekonomi som inte tillåter aktiviteter som inte lönar sig.

Så jag har en viss försiktighet med att visa ponnyerna allt för ofta och tvingas välja bort ex. riksgrunkor då ingen köpare ivarjefall sätter värde på ungponny aktiviteter.

Jag har märkt att köpare inte bryr sig ett dugg om härstamningar odyl utan vad som oftast deras tränare har krav på är, en snäll och trevlig utvecklingsbar väl grundutbildad ponny med utvecklingsmöjligheter, minst fem år gammal.
Att tränaren finner ponnyn OK och att barnet har glädje av provridningen--funkar det går det att få ut investerade pengar i ponnyn.

Att min ponny då i priskonkurransen blir BILLIGARE än en motsvarande Tysk/Holländsk ridponny.

Jo svårt är det och kräver mycket arbete och stor osäkerhet när det gäller ekonomin.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Jag har märkt att köpare inte bryr sig ett dugg om härstamningar odyl utan vad som oftast deras tränare har krav på är, en snäll och trevlig utvecklingsbar väl grundutbildad ponny med utvecklingsmöjligheter, minst fem år gammal.
Att tränaren finner ponnyn OK och att barnet har glädje av provridningen--funkar det går det att få ut investerade pengar i ponnyn.

Som ponnymamma som vill jag ju helst köpa en ponny som du beskriver ovan (i samråd med tränare). De ponnyer vi har köpt hittills har alla varit svenskfödda. Dock tycker jag att det verkar som om en del svenska uppfödare (oavsett ras) inte lägger så stor vikt vid utbildningen av ponnyerna, fast jag kanske letar på fel ställe;)

Jo då det finns mycket väl utbildade ungponnyer, men dom får då en högre prislapp än outbildade (skogsridna).

Det finns ponnyföräldrar/tränare som köper dessa utbildade ponnyer i prisnivån vad ponnyn har kostat i uppfödning utbildning.
Ungefär där går smärtgränsen för Svenska ungponnyköpare--självkostnadspris.

Här finns även intresse från andra länder men dom ser Sverige som ett "lågprisland" och vill köpa billigare än motsvarande ponny i ex Tyskland.

ASRP vet att det här är en svår ekvation för uppfödarna som efter de senaste årens produktion av unga ridponnyer av bra kvaslite--nu måste utbilda dom och därefter sälja dom med åtminstonde 0-ekonomi för att kunna fortsätta att betäcka sina ston (ha råd).

ASRP´s avelsråd har därför förstärkts med kunskap på området och med två mycket erfarna tränare/utbildare på ponnyområdet.
Louise Crafoord Hoffman och K-G Svensson.

Dessa två ställer upp och försöker hjälpa till och strukturera det hela så att intresserade uppfödare kan få hjälp.

Personer typ ovanstående är vad som behövs för att komma vidare och utvecklas,

Målet är att dels kunna "göra" riktigt bra ponnyer--klara av att utbilda dom till sportponnyer--kunna sälja dom med "minst" kostnadstäckning.

peråke

Vi har ju en duktig liten vuxenryttare häruppe som jag använt mig av att visa mina "små" hbl ston samt har hon tävlat min hbl val under ett par år. Men hon har ju den dåliga smaken att vara testryttare åt ASRP ...:mad:;) så då vet jag inte vem jag ska fråga om att visa mina ponnies. Mina döttrar kan rida in o utbilda dem utan problem.Men precis som med mig så saknas det lite tävlingsnerver. O jag vill ha proffs till det.
Men men..jag har ev en annan på lut.:)

Men det som fanns för ett antal år sedan, ponnyringen eller vad det hette?
Där man lånade ut lovande ungponnyer till talangfulla unga ryttare, vad hände med det, dog det ut ?

Annars tror jag man kan hitta talangfulla unga ryttare om man tex tittar på de unga ryttare som är med i tex Dressyrspecialen på ridskolan.
Vet iofs inte om det finns överallt men på vår ridskola(som fö är väldigt framme vad gäller tävlingar)finns det en grupp för unga dressyr inriktade ungdommar o en för hoppinriktade ungdommar. Så även för seniorer.
Dessa ungdommar är sådana med inriktning mot tävling o de tränar program osv. Sen brukar instruktören hjälpa till med vilka tävlingar som finns aktuella o åker ofta med ut på tävlingarna.
Av dessa ungdomar har kanske hälften egna hästar o de andra tävlar ridskolan hästar. Där kan man säkert snappa upp någon.
Bara ett tips...

Ponnyringen undrar jag också över. Det var ju lite skriverier om det för x antal år sedan - men jag kan inte påstå att jag hört så mkt mer om projektet.

Tror att den för en allt mer tynande tillvaro.
tanken och ide´n var god -hoppas den "blommar ut" till fullo igen:)

Liknande trådar

I
Avel Är Svensk hästuppfödning lönande? Som Svensk Ridponny & Welsh Part Breed uppfödare har funderat en hel del kring detta... Kanske...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: elmelts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka