Har standarden på ponnydressyr höjts...?

L

Leteng

Min dotter började tävla ponnyressyr för 5-6 år sedan men har nu vuxit ifrån det och har häst. Trots det tycker jag det är kul med ponnydressyr och igår var jag med som lagledare till ett lag i allsvenskans div II. När jag satt där och tittade på alla dessa ponnyer från kat A till D, så slog det mig så fina ponnyer de flesta har och vad duktiga de är att rida. När jag tänker tillbaka när min dotter började tävla så tycker jag att jag minns dessa lurviga ponnyer med manar som var omöjliga att fläta och betydligt sämre rent ridmässigt. Eller minns jag fel? Vad har ni för åsikter i saken?
Däremot kan jag inte se samma sak inom hoppningen. Att stå som funktionär på en ponnyhoppning på samma nivå är för mig en plåga.

Sv: Har standarden på ponnydressyr höjts...?

Jag tycker nog att nivån på ponny dressyren har höjts. Min syster red dressyr på sin ponny för 4-5 år sedan och visst har standaraden höjts sen dess. Finare ponnyer och duktigare ryttare. Tror att dressyren kommer att växa enormt de närmsta åren när man ser hur många ponny ryttare som faktiskt rider dressyr. På min tid så var det bara de som var rädda för att hoppa som red dressyr och det var långifrån sån kvalite på ponnyer i LC-LB som det är nu. Kul att se tycker jag.

Det enda som hänt på hoppsidan tycker jag är ponnyerna blivit finare, liknar små hästar tom B-ponnyerna ser ut så. Ridningen är den samma...

jag tycker att den har höjts jätte mkt, och framför allt att det är fler som tävlar. Min yster tävlade innan mig på samma ponny och jag har jämfört och sett att på poäng som hon ar vunnit på har jag kommit i mitten på så den har definitivt höjts.

Standarden på ponnyerna har höjts betydligt under bara de få år som vi varit ute på ponnytävlingar. Men det beror väl på att Sverige importerar en del fr Tyskland och Holland mer frekvent än tidigare.

De flesta ponnyryttare som tävlar rider ju för bra tränare, förr kanske man mer red för någon hemmavid...

Jag tycker att det är positivt att det går framåt, men samtidigt så har ju detta lett till att pengarna faktiskt får mer betydelse än tidigare.

Är det nu vi ser resultatet av att dressyren fått ökat utrymme i media och att vi har ryttare som kan mäta sig ute i världen? Har dressyren fått ökad status? Det är inte längre de som är rädda för att hoppa, som Frajda skrev, som rider dressyr, utan man gör ett aktivt val för att man vill. Det hade varit trevligt om det finns någon erfaren domare som har gjort samma erfarenhet att nivån på ponnydressyren i de lägre klasserna har höjts. Jag tänker just på de lägre klasserna eftersom det trots allt är därifrån de flesta elitryttare ändå kommer.

Liknande trådar

Tävling Jag har fått uppdraget att vara lagledare för klubbens div III lag i ponnydressyr. Jag själv red mitt sista år på ponny förra året och...
Svar
10
· Visningar
2 015
Senast: Picasso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka