Har skickat analysvärdena till Krafft....

H

Hot Shot

men det intressant att jämföra lite. Risken finns ju att dom vill stoppa i mitt lille krutpaket en jäkla massa kraftfoder. Så, är det någon som vill vara snäll och knåpa ihop ett förslag på foderstat så är jag mkt tacksam! :bow:

Hästen ifråga är ett fyraårigt halvblod som arbetas lätt/medel 4-5dgr/v. Är 163cm och väger runt 600kg. En häst som har relativt lätt för att hålla hullet och som har MYCKET motor. Har tidigare fodrat med Krafft grund och grov, något som har fungerar mkt bra på. Fodrar även gärna med betfor.

Hövärdena:

Ts 84%
Smrp 53g
Energi 8,4 Mj
Ca 3,2 g
p 2,2 g
Mg 0,8
K 18,1 g

Mkt tacksam för svar!

Sv: Har skickat analysvärdena till Krafft....

Med den hökvaliteten så skulle jag bara ge hö!

Om jag sedan ser att h*n faller ur så kanske jag skulle lägga till exv. "Nya Krafft Groov" som innehåller mycket protein. (128 smrp)
Jag tycker att endast hö är det bästa, sen vid behov kan man ge kraft mm.
Mina får fri tillgång på hö ute och inne så mycket att det räcker till morgonen. Valacken får ½-1 kg nya krafft groov + 1 dl olja på kvällen, eftersom att han är svår att få hull.

Jag satt lite och testade mig fram på Hippocampus och fick fram att om jag gav honom 9kg hö, 1,5kg Krafft grund och 30gr Min Blå så var allt bra förutom att det fattades selen.... :smirk:

Hot Shot skrev:
Jag satt lite och testade mig fram på Hippocampus och fick fram att om jag gav honom 9kg hö, 1,5kg Krafft grund och 30gr Min Blå så var allt bra förutom att det fattades selen.... :smirk:

Kanske Du kan tala om var Du testade det är det en webb- sida ?
Har precis fått resultatet ifrån höanalysen. Har inte riktigt klart för mig hur jag ska hantera detta till min 16 mån halvblod. Men analysen har skickat en kopia till kraft men man vill ju gärna kontrollera själv.

Liknande trådar

P
Foder & Strö Skulle ni som är duktiga på uträkning av foderstater kunna hjälpa mig med ett problem jag suttit hela morgonen med. Hästen ifråga är en...
Svar
11
· Visningar
1 003
Senast: Nina83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama