Har skaffat en medryttarhäst men börjar bli hästrädd!

L

Limpanen

Jag behöver tips och råd nu! Jag har ridit under min ungdom men haft ett långt uppehåll för att nyligen börja rida igen. Har ridit på ridskolan men där är nu sommarupphåll så därför letade jag upp en medryttarhäst som jag nu har hand om c:a 2 ggr i veckan. Problemet är bara att jag börjar bli mer och mer rädd för hästar. Detta är ngt dom har kommit succesivt sedan jag återupptog mitt hästintresse. Tror att mkt hänger ihop med att jag har fått barn. Jag är mest rädd för att hantera hästar. Tex gå ut i hagen och hämta in hästen! Det är riktigt jobbigt. Höll nämligen på att bli nersprungen sist jag skulle hämta pållan och nu är jag så rädd att jag skakar vilket oroar hela flocken när jag kommer in. Sist fick de andra hästarna nästan panik när jag tog in "min" pålla och började springa efter oss. Då blev jag ju ännu räddare och nästan rusade ut ur hagen. Snälla, övertala mig om att hästar väldigt sällan attackerar människor och ge mig lite tips och råd hur jag ska hålla mig lugn i hagen. Jag funderar nästan på att lägga ner detta med hästar trots att jag verkligen älskar detta djur.

Sv: Har skaffat en medryttarhäst men börjar bli hästrädd!

Andas lugnt och djupt innan du går in i hagen. Prata med hästägaren om det som hände och om hur ni tillsammans kan lösa det.

Hoppas att det ordnar sig!

P.S. Kom ihåg att om hästen känner att du är nervös, så blir den också nervös och osäker!

Kram

För det första - du är inte ensam. Många får vara med om att man blir mera rädd sen man fått barn. Man har ju annat än den egna livhanken att oroa sig för. Sen är det ju så (som du redan vet) att hästar blir ängsliga av ängsliga människor. Och då beter de sig konstigt. Du måste träna på att verka bestämd och tuff även om du inte är det. Ta med ett spö in i hagen, om de andra hästarna blir för närgångna - veva med spöet i luften och prata med bestämd och mörk röst. Kom ihåg att hästar är fredliga och ganska fega djur. Är de normalt funtade backar de undan när du tuffar till dig. Då blir du modigare och det går ännu bättre nästa gång. Lycka till!

Tusen tack för era svar. det är ju så att jag kände riktigt hur jag stressade upp hästarna sist jag var i hagen. Tror det var därför de började springa efter mig när jag tog deras kompis. Känns mkt bättre när ni upprepar det jag egentligen vet. Att hästen är ett bytesdjur som hellre flyr än går till attack. I mitt huvud har jag fått det till att hästarna kommer attacker mig nästa gång jag kommer till hagen. Ska ta med mig ett spö så jag känner mig lite säkrare. Tack så mkt för era tips.

Jag har egentligen inte fler råd att ge men vill också säga att du är inte ensam. Så känner nog de flesta det som har fått barn och hållt upp med ridningen ett tag. Jag har varit med om samma sak. Jag tycker att vi är kloka och förståndiga som inser riskerna med hästar. Ibland tror jag nästan att det är svårare att börja om igen som vuxen än att börja helt som nybörjarvuxen. Man är mer medveten om vad som kan hända. Samtidigt kan man ju egentligen en hel del. Det är bara att ha tålamod och ge inte upp om du verkligen vill börja med hästar igen! Ta ett steg i taget och gör bara det som du känner att du klarar av. Fast hämta hästen i hagen måste du ju göra förstås. Ta gärna hjälp av andra eller var med hästarna när det finns andra hästvana människor med. För mig tog det ett tag att bli av med rädslan och jag tyckte länge att jag fick kämpa för att komma tillbaka till den nivå som jag en gång hade varit på både när det gäller ridning och hästhantering. Det är nu länge sedan jag kom ifatt mig själv och det är kul att känna att det går framåt. Jag ångrar absolut inte att jag började rida igen. Hästarna, ridningen och ridkompisarna betyder jättemycket för mig. Det är en bra avkoppling som gör att jag orkar med bla jobbet mycket bättre. Jag har nu en egen häst som jag rider varje dag. Min familj har vant sig och insett att det är viktigt för mig. Så jag önskar dig lycka till med ridningen!

Tack så mycket för ditt svar. Känns skönt att veta att man inte är ensam. Jag vill ju hålla på med hästar men ibland när man blir rädd så känns det som att man borde lägga ner allt. Vad kul att du har "kommit tillbaka"och skaffat dig en egen häst. Det är ju för mig en dröm att slutligen skaffa en egen, därför känns det så kul att man lyckats hitta en medryttarhäst som man kan pyssla med. Tyvärr är jag oftast själv ute i stallet eftersom det är ett litet stall med nästan bara ponnys i. Idag ska jag dit och hämta hästen i hagen. Ska ta med mig ett spö och vifta med om de andra kommer för nära. Tänkte ut och gå en runda med "min" pålla eftersom vi ännu inte känner varandra så bra.

Jag kan i perioder känna rädsla. Främst för andras hästar som jag inte känner så himla bra och således inte "läser" lika lätt.

Jag har därför försökt tillbringa tid med de hästar min delar hage med, så att jag lär känna dem också. Står i hagen och kliar och klappar (står intill staketet så att jag kan ta mig ut om jag skulle behöva/vilja) och vissa har jag till och med lånat med mig på en skogspromenad eller liknande för att lära känna.

Nyckeln för mig är att analysera min rädsla. VARFÖR reagerar jag som jag gör? Hur på verkar min rädsla hästen/hästarna?

När man har analyserat ser man oftast orsak och verkan i ett nytt perspektiv och kan också se små säkerhetssaker man kan göra. Som exempel har jag just byggt en "sluss" vid grinden i hagen eftersom jag var livrädd att få med mig för många hästar ut. Stressade över hur jag skulle kunna få ut bara min egen så att jag nästan inte ville hämta honom - och när jag insett detta gjorde jag slag i saken och byggde slussen.

Likadant var jag rädd för momentet uppsittning eftersom min foderhäst inte riktigt lärt sig att stå stilla. Så då skaffade jag mig en hushållsstege så att jag kunde kliva direkt på hästen utan att ha en fot i stigbygeln. Jag analyserade mig nämligen fram till att det som skrämde mig vara att ramla ned och fastna med foten. Hästen är 182 cm så det var inte så bara att hoppa upp...

Analys av rädslan har hjälpt mig mycket. Funkar inte alltid men ofta!

Förslag är att gå en kurs i horsemanship, då lär man sig mycket hur hästar fungerar och hur man ska agera för att vi ska förstå varann. Det är en aha-upplevelse! Kolla om t ex Ellen Hofstad har några kurser i din närhet.

Tack så mycket för att du tog dig tid att svara:-). Jag har försökt att tänka efter vad det är som får mig rädd och det är nog tanken på att hamna i rullstol eller att dö så att jag inte finns där för mitt barn. Därför är det svårt att lösa problemet. Det är hela tiden nya saker som är läskiga men det som jag tycker är mest jobbigt är tanken på att rida ut ensam och att gå in i hagen till flocken. Att gå in i hagen tycker jag är läskigt eftersom de andra hästarna blir nyfikna och kommer fram för att hälsa men då blir "min" häst arg så det delas ut lite sparkar och bett och då är jag rädd att hamna emellan. Att rida ut ensam är läskigt eftersom jag är rädd att trilla av så att jag eller hästen skadas allvarligt utan att ngn vet om det. Vet inte hur jag ska gå vidare nu faktiskt.

Ska kolla upp det. Tack så mycket för tipset.

Utifrån det du skriver om VARFÖR du är rädd tycker jag att du ska fundera över om du verkligen ska ha medryttarhäst. Jag vill inte vara elak men det låter faktiskt som om din rädsla för en del av momenten som är förknippade just med egen/lånad häst och egen ridning gör att det kanske inte är värt att ha en häst på de premisserna? Och riskerna du beskriver att du är rädd för är ju faktiskt ganska stora risker. Som nybliven förälder kan jag definitivt förstå att man är rädd, jag är ju rädd bara för egen del - jag har ingen som är beroende av mig på det sätt du har.

Kan du inte endera kolla upp om det finns någon ridskola i närheten du kan rida på, då slipper du ju sannolikt hämta hästar i hagen och dessutom rider du i en så skyddad miljö som möjligt. Eller kontrollera om det finns någon som kan göra dig sällskap när du ska rida. Åtminstone jag är mycket mindre rädd om jag har sällskap.

Hur som så önskar jag dig lycka till!

Jo det stämmer nog. Kanske jag ska lägga ner det här med att vara medryttare. Jag är inte rädd om jag har ngn med mig men eftersom jag oftast är själv så är det ju ett stort problem. Tycker synd om ägaren att hon ska stå utan medryttare nu igen. Känns så fånigt att förklara för henne varför jag vill sluta. Hon har själv inga barn så hon förstår nog inte hur jag kan vara så rädd för hennes snälla häst.
Jag rider på ridskola och där har jag inga problem med rädsla eftersom jag aldrig är ensam. Det är först nu när jag har hand om en häst själv som alla problemen har dykt upp. Tack igen för att du tog dig tid att svara.

Det kan ju finnas andra sätt att komma runt problemen också.

Kan hästen stå i en annan hage de dagar du ska rida t.ex.? Kanske med någon/några lugna hästar?

Går det att vänja hästen vid att komma till dig i hagen? Bygg en sluss vid grinden och locka in din häst dit med hjälp av ett äpple eller något kanske så att du slipper hämta i hagen.

Är du rädd även om du rider på ridbana? Finns det någon ridbana du kan använda eller kanske någon hage eller något annat inhägnat område?

Jag skulle trots allt tro att du kan får rädslan att släppa men om du känner dödsångest ska du inte nödvändigtvis utsätta dig för den rädslan. Rädslan i sig kan ju faktiskt öka skaderiskerna också eftersom hästen känner att du är rädd. Dessutom kan man missa att fokusera på viktiga saker om man är rädd och därigenom faktiskt försätta sig i fara.

Din viktigaste roll just nu är förstås att vara mamma. Du måste själv komma underfund om huruvida det är värt att utsätta sig för risker och i sådant fall hur stora risker du är beredd att ta.

*kramar om o vet hur det känns*

Tycker synd om ägaren att hon ska stå utan medryttare nu igen. Känns så fånigt att förklara för henne varför jag vill sluta. Hon har själv inga barn så hon förstår nog inte hur jag kan vara så rädd för hennes snälla häst.

DET spelar ingen roll. Du ska inte utsätta dig för något som du upplever som farligt för någon annans skull.

Ägaren får hitta en annan medryttare eller börja rida mer själv.

Jag är inte rädd när jag rider på ridbanan utan det är tanken på att rida ut helt själv som skrämmer mig. Angående problemet i hagen så är de andra hästarna snälla. Det är mer medryttarhästen som blir förbannad om de kommer nära. Att rykta, sadla m.m är bara mysigt och jag är absolut inte rädd för att rida i närheten av stallet. Då vet jag ju att hästen inte kommer komma ut på ngn väg om hon skulle få för sig att skena eller liknande. Medryttarhästen är jättesnäll men lite "stoig" av sig. Biter mot de andra hästarna om de kommer nära och smäller med bakhovarna i boxväggen när grannkompisen får mat osv. Det som skrämmer mig i hagen är tanken på att bli omkullsprungen eller råka komma emellan en sammandrabbning. Vill nog bli övertalad om att hästar inte brukar springa omkull människor i hagen utan brukar försöka undvika att träffa en med sina hovar. Tusen tack för att du orkar engagera dig!

Att rida ut ensam är läskigt eftersom jag är rädd att trilla av så att jag eller hästen skadas allvarligt utan att ngn vet om det. Vet inte hur jag ska gå vidare nu faktiskt.

När jag är ensam vid stallet och inte har någon hemma som väntar mig ringer jag min syster o säger att nu rider jag ut dit o dit och när jag kommer tillbaks skickar jag ett ok-sms, i annat fall får hon börja komma o söka mig. Detta har jag börjat med efter jag fått barn och blivit ensamstående mamma (barnet hos pappa när jag rider).

Smart! Kanke jag kan gå och prata i mobilen när jag är ensam i hagen för då hör ju den jag pratar med om ngt skulle hända. Jättebra tips! :)

Försök spendera lite tid i hagen med alla hästarna. Gå en promenad i hagen (utan att ta med dig någon häst, alla hästarna lösa) se hur de interagerar och hur de reagerar på att ha dig där. Ta ut en pall en vacker dag och lös korsord sittandes i hagen. Klappa och kela med hästarna (alla) och se till att du lär dig vilken som är lite busig, vem som är ranghögst, vem som är tvåa etc, vem som alltid flyr fältet om det blir gruffigt etc.

Jag har ett ranghögt sto på foder och hon kan också markera väldigt tydligt mot andra hästar att "det är MIN matte" men hon har aldrig ens varit i närheten av att göra illa mig i sådana situationer. När man har varit med hästarna och ser hur de markerar och ibland sparkar mot varandra (vanligen med så väl avvägda sparkar att de inte träffar utan bara just markerar) så avtar rädslan ofta.

Sedan det faktum att hon är ranghög innebär ju att de andra hästarna accepterar att hon gör så utan att försöka gruffa tillbaks också.

Klart jag engagerar mig, jag har ju själv haft och i viss mån har fortfarande samma problem.

Det är också ett bra tips. Ska sätta mig i hagen och iaktta hästarna. Jag känner mig faktiskt mer säker nu. Kanske bara behöver lite peppning och att förstå att hästar oftast är snälla:). Hade de varit elaka och lömska så hade jag ju aldrig börjat älska dom ju. Ska nog ointe ge upp ännu utan ge det ett par ggr till för att se hur det känns. Känns det bättre så är det ju underbart och förändras inte min rädsla så får jag sluta som medryttare. Jag har beställt en bok "förstå hästen", hoppas den kommer snart. Tror att jag blir lite tryggare om jag kan tolka min medryttarhäst bättre. En fråga bara, var du jätterädd i början och hur pass rädd är du nu? Vilka situationer känner du dig trygg respektive osäker i?

Smart! Kanke jag kan gå och prata i mobilen när jag är ensam i hagen för då hör ju den jag pratar med om ngt skulle hända. Jättebra tips! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 464
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar