har ritat lite :P

K

knasenknas

har kladdat lite på en häst, för att lista ut hur jag ska klippa pållan och ritade dessa: (dom är nästan likadana alihopa :angel: )

1
2
3 4
5
6

ja här är dom, tror ni man kan klippa hästen såhär? men vilken isåfall? :p

Sv: har ritat lite :P

Jag tycker nr 1 är bäst, men en sak som du gör på samtliga bilder som kanske är värt att tänka på, är att du har lite "buckliga" linjer. Snyggast blir om du "följer" hästens linjer, så istället för att "dippa ner" vid tex jumsken och vid bogen som dina bilder gör så skulle jag klippa "uppåt".

såhär klipper jag:

JennieochGossen3.jpg

Bara ett tips! om du tittar på min häst ser du att vi klippt lite snett linjen längsmed magen - detta skulle ha gjorts snyggare och mer linjärt för att bli riktigt bra.

Senast ändrad:

1 eller 6 tycker jag, fast jag hade klippt upp lite i virveln i stället för en spets neråt....

6:an var helt klart snyggast, liknar polarens klippning litegrann
{8085e28a-a1e8-4d8a-9759-d2bfb9ca2243}.jpg

Skulle jag välja någon av dom skulle det vara nr 5. UTAN den där grejjen neråt i virveln på flanken. Skulle klippa uppåt där ist.

Jag ritar aldrig innan klippning, utan enklast är att följa hästens egna kroppslinjer. Det blir mjukast och vackrast så, ett enkelt knep att komma ihåg är. Om klippningen kräver många justeringar på vissa ställen, betyder det att man frångått hästens egna linjer. Det kan uppstå en del knepigheter, pga håret inte vill som man själv vill. :angel:

Det finns flera bilder på det utlagda nu, där injerna iinte riktigt följer med kroppen och kan då uppfattas som krokiga eller sneda.

Jag helklipper alla, enklast så... :angel:
Men jag tyckte att sexan var fin!!!!!!!
Jättefin!!!!!!!

Var svettas pållan mest och var torkar hon långsammast? Brukar hon få skav och i så fall var?

Om hon svettas på flankerna kan det ju vara vettigt att klippa där. Har hon skav på bogspetsarna och efter sadelgjorden kan det vara vettigt att låta bli att klippa där. I alla fall om man står ut med kommentarer om en individanpassat frisyr som inte följer de vanliga mallarna...

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
355
Senast: Cactus
·
Anläggning Ska gå med 3 hästar på samma gång till en hage över en bro 1 stor häst och 2 shettisar leder dom tillsammans. Bron har ett staket som är...
Svar
3
· Visningar
612
Senast: Mia_R
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 142
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 389
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar