Har problem med min katt!

H

huldu

Hej!

Jag fick nyligen en ny katt, har haft den i en vecka nu. Den är ungefär 3 månader gammal. Kattungen har konstant diarré, jag vet inte vad jag ska göra. Ägaren som hade katten innan sa att hon hade avmaskat den. Har läst runt väldigt mycket på nätet och det finns alla möjliga orsaker till varför en katt får diarré. En av dessa var mask, men en del beror på stress också...

Jag har haft katter i ~20 år och aldrig haft problem med mask förrut. Känner mig väldigt osäker vad jag ska göra. Tänkte fråga om hjälp och se vad andra tycker jag borde göra.

Tacksam för all hjälp :)

PS. Kan ge mer information om det behövs!

Sv: Har problem med min katt!

Finns många kunniga människor här men jag kanske kan ge lite input iaf...
Det är inte säkert att all mask försvinner vid första avmaskningen.

Vad äter katten/har den gjort plötsliga foderbyten?

Är inte heller så bra på dålig mage men kanske kan tipsa lite.

Skonkost med kokt vit fisk och ris brukar funka. Koka med extra mycket vätska och mosa ihop så det blir såsigt och gott :) Har funkat bra för mig.

Vet vissa ger rå köttfärs och morotspuré.

Finns nån specialvälling man ska kunna ge också, men har inget recept på den. Kanske nån annan har?

Om uppfödaren säger hon har avmaskat borde hon väl ha gjort det? Maskmedlet är rätt tufft för lilla maggen, så ge det inte om du tror uppfödaren talade sanning.

Kissungar kan smittas av spolmask av mammamjölken, så man ska göra det fast de inte fått vara ute.

Utekatter som äter råttor får förr eller senare mask, så är det bara. Brukar oftast vara bandmask.

Hoppas råden kan vara till hjälp och att fler kan fylla i med tips. Lycka till med kissen! :)

Senast ändrad av en moderator:

Kan ju få diarré av mjölk både kall som varm. Kattmat i burk. Gör som sotis skrev. Ge kokt fisk och ris och ge försiktigt av torrfodret.

Just det, glömde det där med mjölken, tack för du fyllde i :)

Man kan ge A-fil eller bara vatten för kissen kan vara laktosintolerant. :crazy:

Vad äter katten/har den gjort plötsliga foderbyten?

Jag tror att katten åt hundmat innan jag fick den, Pedigre eller va märket nu heter. Dom kanske säljer kattmat också, men har ingen aning.

Jag ger katten torrfoder (Royal Canin) samt normal kattmat. Kattungen är väldigt aktiv och social förrutom diarrén dock. Det trista är att den lättar lite på "trycker" här och var, hade ju inte spelat nån roll om avföringen hade varit "solid" hehe. Den diarréar runt 2-3 ggr om dagen, jag hoppas det avtar snart, får hoppas det har med att den är lite nervös (har en annan katt).

Hundmat kan man inte ge en katt. Den är ju gjord för hundar och deras behov.
sluta med kattmat på burk så ska du se att katten blir bättre.
Det är ju inte bra att ge kattmat på burk. Ge vatten att dricka och torrfoder bara. Eller kokt fisk och vatten ett par dagar.
Har en katt som inte tål burkmat eller mjölk. Ingenting annat än torrfoder. Inte ens en skiva ost.

Har motsatt erfarenhet :)

Har dålig erfarenhet av att bara ge torrfoder, kissarna kräks om de får för mycket och jag ger bara lite som godis och för tänderna.

Tänk så olika erfarenhet man kan ha... :confused:

Jag ger Mjau burkmat, 600 g som är utan både socker och spannmål. Det finns i de flesta kattmatssorter och är inget katten behöver. Finns mycket skitburkmat också...

Hundmat ska man absolut inte ge en katt för det innehåller inte taurin, kissarna kan bli blinda! Och inget att föda upp en kissunge på, så du ska nog överväga avmaskning i vart fall...

Visst kan det vara att kissungen är nervös och går över av sig själv, men hjälp magen på traven med skonkost i vart fall tycker jag. :) Lycka till!

Veterinärerna säger att kattmat på burk ska man absolut inte ge dom. För det första innehåller det massor av vatten. Vem vill köpa en massa vatten. Sedan är det inte bra för magen.
Har 6 katter och bara en mår något så när bra av burkmat. Men oftast får dom diarré av den.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: gammalek
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar