Har nyss börjat träna dressyr igen, hästen är framtung.

E

et_flikkan

Jag börjar om från början som jag alltid gör.

Det började med att hästen fick ont i ryggen, stegrade sig väldigt mkt och gick med högt huvud och sänkt rygg. Behandlades av ET samt rönkades i rygg för att kolla om hon hade KS men nepp. Vilade i ca tre veckor efter behandlingen och då började jag rida lite i skog och mark så hon fick bygga upp muskler, och ni har dressyrträningen börjat. Hästen är ju betydligt mera avslappnad, man ser stor skillnad på hene nu. Men hon är väldigt framtung på dressyrträningarna. Jag får ju inte göra så mkt svåra övningar så som öppna, sluta halter eller nått som kräver för mkt samling då hästen blir spänd och ovillig, hon är också väldigt seg så jag får rida väldigt mkt frammåt, ibland överdrivet mkt frammåt. Tränaren har lagt upp en planering på ca ½ år för hästen jag har, ja om ½ år får jag börja träna förvänd galopp om allting sitter. Till problemet igen då, är det verkligen bra att hon är framtung, hellre det ioförsig än en häst som går som en stjärnkikare. Är det en bra början på en bättre samling hos henne när hon blir starkare ?. Jag menar, det tar ju rät mkt på frambenen på en häst som är framtung.

Sv: Har nyss börjat träna dressyr igen, hästen är framtung.

rid mkt halvhalter, förhållningar och övergångar för att aktivera bakdelen så hon trampar under sig mer och mer ju mer hon orkar.

jag skulle inte satsa på att rida en framtung häst överdrivet framåt för att den är seg...jobba på att få hästen uppmärksam på hjälperna med snabba tempoväxlingar mm istället så du får fart på bakbenen, utan bakben blir det nämligen ingenting

Varför jag rider frammåt är för att hon då får med sig bakbenen. Går hon i det där seg tempot tappar hon ryggen och går och ljuger. Travar hon på lite mera så kommer nosen upp lite, men fortfarande lite framtung. Samma i galoppen, hon får med sig bakdelen om hon galopperar på lite mer, och det märker jag genom att hon sparkar lite med bakebenen när jag skänklar, då vet jag att jag har fått med henne. Hon har ju annars ett jätte bra grundtempo, och en otrolig balans.

rider man bara framåt sätter inte hästen under sig sina bakben utan skjuter istället på framåt, och man vill ju att hästen ska trampa under sig och bära upp sig...

Jo, men går hon i sitt segtempo så jobbar hon inte heller, och som sagt så får jag inte göra halvhalter och sånt för tränaren för då kommer hästens huvud upp, desutom ska man verkligen göra halvhalter på en häst som inte går frammåt, en sån häst ska man ju rida frammåt. Sen jobbar hon med ryggen när man rider frammåt, det ser både tränaren och det känner jag.

Hej!

Du kan inte göra halvhalter för att hästen tar upp huvudet och blir spänd, och häst är dessutom seg, så du måste rida framåt...

Jag vet inte hur länge din häst har varit igång, men om ni inte kan göra halvhalter eller minsta samlande, är hon verkligen redo för dressyrträningar?

Min tjej har varit skadad/konvalecent hela hösten och vi har precis fått i gång galopp på henne och jag har bara jobbat försiktiga övergångar i skogen, där jag har tänkt mycket på min egen sits och hur JAG genomför övergångarna. Ju noggrannare jag varit desto mer har våra "ta upp huvudet och blir spänd i övergångarna" försvunnit.

Det är svårt att ge några bra tips när du verkar ha så bestämd åsikt om hur det ska vara..

Halvhalter måste ju till även på sega hästar, annars lägger dom sej i handen.. Mycket omväxling, övergångar etc brukar hjälpa min, jag har aldrig kunnat trava mer än 3 varv runt fyrkanten, måste hela tiden hitta på nya saker för att hon inte ska sega ur, tappar formen eller hitta på nåt annat bus.

Jag hade väntat med träningarna om et var min häst och tömkört och jobbat övergångar i skogen själv ett längre tag, så häst får chans att jobba upp ryggen ordentligt och hitta den formen den ska utan att ligga i handen..

/ lavinia

Lavinia skrev:
Hej!

Du kan inte göra halvhalter för att hästen tar upp huvudet och blir spänd, och häst är dessutom seg, så du måste rida framåt...

Jag vet inte hur länge din häst har varit igång, men om ni inte kan göra halvhalter eller minsta samlande, är hon verkligen redo för dressyrträningar?

Min tjej har varit skadad/konvalecent hela hösten och vi har precis fått i gång galopp på henne och jag har bara jobbat försiktiga övergångar i skogen, där jag har tänkt mycket på min egen sits och hur JAG genomför övergångarna. Ju noggrannare jag varit desto mer har våra "ta upp huvudet och blir spänd i övergångarna" försvunnit.

Det är svårt att ge några bra tips när du verkar ha så bestämd åsikt om hur det ska vara..

Halvhalter måste ju till även på sega hästar, annars lägger dom sej i handen.. Mycket omväxling, övergångar etc brukar hjälpa min, jag har aldrig kunnat trava mer än 3 varv runt fyrkanten, måste hela tiden hitta på nya saker för att hon inte ska sega ur, tappar formen eller hitta på nåt annat bus.

Jag hade väntat med träningarna om et var min häst och tömkört och jobbat övergångar i skogen själv ett längre tag, så häst får chans att jobba upp ryggen ordentligt och hitta den formen den ska utan att ligga i handen..

/ lavinia

Jag får göra halvhalter och visst kräver vi samling. Hon visade för några dagar sen (hästen alltså) att hon var redo för lite mer arbete.
Och nu är hon dessutom inte seg längre utan nu går hon istället lite fort så nu är det halvhalter som jag måste göra istället. Hästen är ju fortfarande inte så stabil i sin form. Jag kan inte rida på fyrkantspåret hur länge som helst utan rider mest volter,serpentiner och övergångar.

Hästen är redo för dressyr, men väldigt lätt sådann, rider också väldigt mkt ute, mest på åkrar där det är mkt snö på lite halvlånga tyglar och försöker få henne att komma frammåt neråt, men oftast spricker det då hästen är väldigt pigg, men rider också mkt i skogen. Hon blir ju väldigt springig ute så det är svårt att jobba så mkt och då jag inte har ngt ridhus blir det ännu jobbigare, skulle bli urglad om jag bara hade en padock att jobba i för då kunde jag även longera.

Senast ändrad av en moderator:

et_flikkan skrev:
Jo, men går hon i sitt segtempo så jobbar hon inte heller, och som sagt så får jag inte göra halvhalter och sånt för tränaren för då kommer hästens huvud upp, desutom ska man verkligen göra halvhalter på en häst som inte går frammåt, en sån häst ska man ju rida frammåt. Sen jobbar hon med ryggen när man rider frammåt, det ser både tränaren och det känner jag.

Halvhalter är egentligen ingen broms, utan det är ett kontrollverktyg. Är hästen loss och på hjälperna, dvs lyder den villigt halvhalten? Dessutom är det en signal från ryttaren till hästen på att den ska vara uppmärksam för 'strax' kommer en ny sak att hända. Det är därför du ska göra halvhalt innan varje hörnpassering, för att förbereda och göra hästen uppmärksam på att nu komemr ett nytt moment.

Så halvhalterna är inte en broms. Och en häst som inte svarar på halvhalter är ganska omöjlig att få till något bra dressyrpass på, den är inte på hjälperna.

Och faktum är att en 'slö' häst blir/kommer upplevas som piggare om man får den uppmärksam på hjälperna. Så halvhalter är ett otroligt underskattat redskap, som tillhör grundutbildning.

Detta var ju i början när jag red, nu har jag ju ridit mera för tränaren och hästen har istället blivit piggare så nu är ju halvhalterna ett måste.

Bara nyfiken, hur länge sen var det hästen blev friskförklarad?

et_flikkan skrev:
Detta var ju i början när jag red, nu har jag ju ridit mera för tränaren och hästen har istället blivit piggare så nu är ju halvhalterna ett måste.
Halvhalter är ett måste oavsett om hästen är pigg eller slö, för att få den uppmärksam på hjälperna...

et_flikkan skrev:

det var det konstigaste resonemang jag nånsin hört från en tränare. Inte konstigt om din häst går på bogarna om allt tränaren fokuserar på är att huvudet skall hållas lågt.

Halvhalter är inte en broms som Alexandra W redan påpekat - det är en avstämning och en lydnads och balans rörelse. Utan halvhalter kommer du ingenstans med hästens utbildning, inte heller i fråga om att bygga upp den och komma tillrätta med problemet.

Marcolio skrev:
Bara nyfiken, hur länge sen var det hästen blev friskförklarad?

Det var ca 3 månader sen.

mackan skrev:
det var det konstigaste resonemang jag nånsin hört från en tränare. Inte konstigt om din häst går på bogarna om allt tränaren fokuserar på är att huvudet skall hållas lågt.

Halvhalter är inte en broms som Alexandra W redan påpekat - det är en avstämning och en lydnads och balans rörelse. Utan halvhalter kommer du ingenstans med hästens utbildning, inte heller i fråga om att bygga upp den och komma tillrätta med problemet.

Min tränare fokuserar på att hästen ska söka frammåt neråt.

PrinceFair skrev:
Halvhalter är ett måste oavsett om hästen är pigg eller slö, för att få den uppmärksam på hjälperna...

Jag vet men som sagt när jag skrev denna tråd så hade jag ridit för denna tränare ca 3 gånger. Och då sprang hästen med huvudet rakt upp och vi väntade bara ut henne. Nu är hon avslappnad, söker sig frammåt neråt och litar på händerna (som hon inte gjorde i början).

Din häst talar om svaret ganska tydligt tycker jag. Den orkar arbeta och få igång motorn baktill i ett högre tempo men orkar helt enkelt inte bära sig i lugnare tempo. Lyssna till din häst och rid på framåt. Lägg också in massor av övergångar för att stärka och mycket halvhalter. Minska tempot korta bitar och känn av när gränser för hur hästen arbetar förändras. När styrkan kommer kan du rida i mera varierat tempo utan att hästen tappar ryggen. Tänk på att lägga in många skrittpass så hästen inte blir trött.
Lycka till.

bigganl skrev:
Din häst talar om svaret ganska tydligt tycker jag. Den orkar arbeta och få igång motorn baktill i ett högre tempo men orkar helt enkelt inte bära sig i lugnare tempo. Lyssna till din häst och rid på framåt. Lägg också in massor av övergångar för att stärka och mycket halvhalter. Minska tempot korta bitar och känn av när gränser för hur hästen arbetar förändras. När styrkan kommer kan du rida i mera varierat tempo utan att hästen tappar ryggen. Tänk på att lägga in många skrittpass så hästen inte blir trött.
Lycka till.

Du har aldelles rätt.

Idag red jag ett dressyrpass för tränaren igen och då kunde hon både korta och länga sig. Jag red mkt volter, ökningar och minskningar samt några övergångar. Det gick jätte bra =) Det blir ca 3-4 skrittpass på lång tygel under varje träningspass. Och jag rider inte mer än 45 minuter för hon blir ganska så svettig.

Vad bra. Då har hon ju redan blivit betydligt starkare. Då vet du att du är på rätt väg. Fortsätt träna på samma sätt.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 523
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 090
Senast: super
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 220
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 338
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka