Har ni vart nöjda med er vagn ni köpte?

Sv: Har ni vart nöjda med er vagn ni köpte?

Jag tycker det är stor skillnad på dämpningen mellan UJ och T spirit 3S men jag går mycket i varierad terräng. Går man mest på asfalt är spirit 3 bra, förutom att den är TUNG

Tungkörd eller tung att lyfta? Hur gammal var din dotter när hon började använda sittdelen?

På nya modellen (UJ) lutar sätet knappt alls, på vår vagn lutar det inte jättemycket men lite grann så jag funderar på att fixa en kilkudde men dottern besväras inte av lutet ..

Tungkörd jämfört med UJ men inte om du jämför med en vagn som har fyra fasta hjul eller små hjul i fram. De är dock tunga att lyfta ( kånka in i bilbagaget ).

E var nog 7 månader när vi bytte, ett tag körde vi dubbelt ( sittdel / liggdel ) =)

Hur verkade hon tycka det var att åka framåtvänd? Och hur tyckte du det var att inte se henne? Tror mest det är jag som är löjlig när det gäller det här med att ha Iggy ifrån mig... Man får väl lära sig helt enkelt.

Hur upplever du liggdelen? Trång/rymlig?

Rymlig ( som vilken annan liggdel som helst ). Många skriver felaktigt att UJ har jätteliten liggdel men det stämmer inte ( iaf inte nu längre )..

E hade inga problem att åka framåtvänd, jag tycker ibland att det är lite tråkigt att inte se henne det ska jag erkänna.

Vi köpte vagnen ny när dottern var 4 månader så då köpte vi med endast sittdelen. Nu när lillebror föddes köpte vi en mjuklift och har i, dock inte teutonias egna då den kostar dubbelt så mycket som brios som passar bra i den :)

Jag har aldrig upplevt att den är på väg att tippa, som många säger att vagnar med tre hjul gör.

Vi har en Renault Laguna kombi och vagnen får plats gott å väl, men jag har inga djur som ska få plats också. Har även fått in vagnen i en Renault megane, inte kombi. Har du mycket saker i varukorgen under så blir den större när den fälls ihop men det funkar ändå att få in den i bilen. Våran syskonvagn UJ går inte att fälla ihop med saker i varukorgen, endast regnskyddet som går att ha i när den ska fällas ihop. Det är lite störande att inte kunna ha saker under och fälla ihop tycker jag.

På nya modellen (UJ) lutar sätet knappt alls, på vår vagn lutar det inte jättemycket men lite grann så jag funderar på att fixa en kilkudde men dottern besväras inte av lutet ..

Jag var och kollade på årets modell och den var bättre. Jag kommer troligen köpa en sådan vagn när sonen sitter framåtvänd. Tills dess behåller jag spiriten, med tanke på att dottern vände vi först när hon var 15 månader.
Jag tittade även på swiften men shit vad smal sittdelen är! Dottern som är hyfsat smal för sin ålder (2 år) satt redan trångt i den.

Jag har två vagnar. En äldre brio kombi med separat sitt och liggdel. Den använder jag hemma och i stallet. Sen har jag en Britax b-smart 3 som jag har i bilen helatiden. Så när jag handlar eller är borta så slänger jag bara på bilbarnstolen på chassit. De är jätte smidigt. Har för säkerhet skull även sittdelen ståendes i bilen om jag får för mig att gå längre promenader. Då lägger jag ner liten i sittdelen m plantliggläge och känner att hon slipper ligga som en liten ostbåge så länge.

Båda vagnarna är bra på sitt sätt. Brion är stabil och man känner att man kan lämna henne när man mockar mm i stallet och vet att den står där den står. Medan britaxen är smidig i affärerna. De enda negativa skulle vara att de är aningen brett mellan bakhjulen. Men de vänjer man sig vid och den rä så smidig i övrigt.

*kl*

Jag har tre st vagnar, den första jag köpte var en Brio kombi som jag är superduper nöjd med. Där är det separat ligg och sittdel som är klickbara och jag kan verkligen rek den om man vill ha en allround vagn. Den köpte jag innan Gustav kom ut :D

Sedan så köpte jag en Brio Sing och den är jag också nöjd med, mest är den använd i stan eftersom svängbara hjul inte passar så bra på grusvägar och på terrängbanan ;) Jag köpte singen för att jag ville ha en lättar vagn i stan och att det gick att klicka i babyskyddet i den vilket jag tycker har varit super!! Min har jag inte haft några som helst problem med rent funktionsmässigt.

Sedan köpte jag den "sista" för ett par veckor sedan vagnen en Teutonia Timmy som är en ren sittvagn med fullt ligg läge. Jättelätt att fälla ihop, tar ingen plats och betydligt lättare än de andra vagnarna. Har ju använt den sparsamt eftersom han sitter framåt i den, men är extremt nöjd med den. Här valde jag länge mellan Timmyn och Brio race

Köpte ni er vagn ny? Vad har ni för bil? Har ni hundar eller liknande som skall med också? Det här med att de kan tippa för att de är 3-hjuliga, är det nåt du upplevt? Eller att den känts instabil?

Tusen frågor ;)

Vi har också en Teutonia Spirit, så jag tar mig friheten att svara på detta. Vi köpte den ny på nätet från tyskland, var både billigare och gick snabbare än att köpa i butik i Sverige.

Jag upplever den som mycket stabil, och direkt svår att tippa. Man får köra den väldigt vårdslöst över stock och sten för att få till det. Dvs i sån terräng där barnvagn inte är så lämpligt oavsett.

Vi har ingen jättebil, men den går in i bagageluckan utan problem. Dock ingen hund.

kl

Kom på att jag numer faktiskt har två vagnar, en stallvagn också! :D
Det är en Teutonia Timmy, köpte den begagnad och välanvänd, men det funkar superbra och hittils är jag jättenöjd.
Rymlig i sittdelen, bra sufflett (kan dra ner hela vägen, perfekt som skydd när hon somnat i vagnen tex.). Lättkört "trots" fyra fasta hjul (van med svänghjul, som så klart är mkt enklare att svänga). Och får plats i mitt lilla bagage i bilen.

Vi köpte en Emmaljunga City Cross först, men den avskydde jag.
Sen vart det en Kronan vagn, och den har jag älskat sen första början! Har kvar den än, med Emil mot mig och han är dryga året :) Inga planer på att byta ut den heller.

Men nu vet jag ju att det inte var en sån vagn du var ute efter, en med 4 hjul som är av den större modellen dvs. :)

Senast ändrad:

kl

Vi fick en Emmaljungavagn innan Mathilda föddes, antar att det är en classic, en "pansarvagn" med 4 fasta hjul. Vi var ute och gick med den någongång och det funkade hyfsat, men första gången jag skulle lyfta in den i bilen så sa jag till sambon att det funkar inte. Min rygg är inte helt frisk och den var för tung, så vi började leta ny vagn och valde en Teutonia Fun, begagnad.

Den har 4 hjul, men rörliga (låsbara) framhjul. Vi är jättenöjda med den då vi främst går på asfalterade vägar, den är lätt och smidig att ha och göra med. Jag kör den lätt med bara en hand. Dock är stötdämpningen sådär så jag skulle inte köra den mycket på ojämn mark, men då har jag ju pansarvagnen kvar ;) Vi kan också klicka i babyskyddet och det tycker jag, som de tidigare, är guld värt. Insatserna går dessutom att ha både mot sig och från sig som man vill.

*kl*

Kikar runt en hel del på blocket efter begagnade vagnar, och just Teutonia Spirit verkar vara väldigt populära för de hittar jag nästan inga alls av. Kanske värt att köpa en helt ny? Hur hade ni gjort? Hur är andrahandsvärdet?

vi är inne på 4e vagnen nu:

till första barnet köpte vi en emmaljunga edge duo, vi var jättenöjda med den förutom att den var TUNG!
vi fick även en brio nova av ett par kompisar, den var helt okej men inget jag själv hade köpt som första val. båda sålda.

nu har vi en brio sitty till stora killen (1½år) som är smidig o tar liten plats, och en carena double swing när vi är iväg med båda barnen vilket är 9/10 gånger.
den har inte mest finesser på vagnmarknaden men den är absolut bra och verkligen värd pengarna, det var bara den och babytravel dublin som uppfyllde våra krav när det gäller köregenskaper och hur barnen ligger/sitter i vagnen, samt däck som passade terrängen där vi bor men även smidig att köra i stan.

om det blir aktuellt med ytterligare ett vagnbyte så kommer det bli en emmaljunga scooter.

Jag var och kollade på årets modell och den var bättre. Jag kommer troligen köpa en sådan vagn när sonen sitter framåtvänd. Tills dess behåller jag spiriten, med tanke på att dottern vände vi först när hon var 15 månader.
Jag tittade även på swiften men shit vad smal sittdelen är! Dottern som är hyfsat smal för sin ålder (2 år) satt redan trångt i den.

Ja swiften är yttepytte i jämförelse och dottern 1½ såg inte ut att kunna sitta i den längre än 2 år :crazy:

Jag fick tips av en annan här på buke att vänta tills modell 2011 kom eftersom nya vagnsmodeller ( likt bilar ) ofta har lite barnsjukdomar :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka