har ni stallat in ??

Sv: har ni stallat in ??

Vi ska ta in fölstona nu på måndag... de andra får gå ute lite till - här i halland är det ju sommarvärme fortfarnade...

Våra hästar kommer också att få gå kvar ute så länge som det är fint väder. Har tagit hem dem från betet så de går i hagar vid stallet så det blir lätt att ta in dem. De får inget hö för de har gräs upp till magen ute och allihopa är tjocka som bollar :smirk:. Har inte börjat täcka än fast det ibland har varit ganska kallt på natten men kommer att klippa och täcka senare när det börjar bli för mycket päls.

Våra kom in i början av september och de har täcke på sig sen några veckor tillbaka.

min står ute än, fast stog inne i två veckor i september för att han fick lymfangit och gick på pencillin, fick det genom ett muggsår.
sen fick han lov att gå ute på nätterna för att han skulle röra på sig så mkt som möjligt, för han blev tjock i benet av att stå inne av såret osv, ju mer han rörde på sig ju friskare blev han ju.
men nu är han frisk och jag har precis ridit igång honom så jag ska ta in honom i natt, och svullnar han inte upp i benet då så får han börja gå in nu, för han ska helklippas och vill ha honom piggare vid ridning osv, och det börjar bli lite väl kallt på nätterna nu.

men har hört att det ska bli en superfin vecka nu med uppåt 20 grader så då får han kanske gå ute nån natt till...

Dom är ute ännu och har till följd av lite -grader på nätterna börjat anlägga vinterpäls :) Så snart är det 2 raggbollar istället för 2 fina shettisdamer, som kan skådas i hagen ;)
Betet i vintehagen är fullt tillräckligt, även om dom nu börjat få hö, så att fölet fått vänja in sig på det innan han flyttar..
Över sommaren går dom på de stora betena, och där är det definitivt INTE sönderbetat.... Någonsin!!
Bor fö i norra delen av mellersta Norrland.. antar jag man kan kalla det för.:cool:

Senast ändrad:

Vi är på väg att stalla in nu, men det är inte alla nätter som de går in för det. De kanske är inne 1-2 nätter/vecka just nu?
Jag har två ston, det ena började falla ur för ett par veckor sen, när näringen gick ur betet (som JAG tycker är SLUT, men hästarna verkar tycka räcker till ändå) det andra skulle BEHÖVA tappa sisådär 50kg (överdriver TYVÄRR inte! :o ), så för henne är det bara bra att fortsätta gå ute. :smirk:
Det tunnare stoet har jag börjat stödutfodra med Rehab (vi snackar inga mängder, 0.5kg/dag) hon får även fri tillgång på fjolårshö när de står inne. Det andra stoet lever fortfarande ENBART på betet, iaf månaden ut (fast hon får givetvis ett par kilo hö hon med när de går in båda två, vilket inte är alltid).

Vi bor i södra Dalarna och vi har väl bara haft EN frostnatt som jag har kunnat notera iaf...

/JES

P.S. För mig är täcken = ihållande regn på tvären eller med is i. Minusgrader får de klara av själva.

Mina två går ute fortfarande. Inga täcken men däremot får de fri tillgång på silage. Är inte mycket de äter men de får ifall de skulle vilja ha iaf. Finns bete men jag tror att de inte får i sig tillräckligt även om de äter hela tiden. Har ett halvblod och en shettis och de bor i Grödinge, södra Stockholm. Har varit någon frostnatt tror jag men hästarna verkar överleva ändå. Blir regntäcke på halvblodet om det kommer nederbörd eftersom han är känslig för det. Hästarna har lite skog att gå in i men kommer inte att bli uppstallade förrän i mitten av oktober pga att stallet inte är klart.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 232
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama