har ni stallat in ??

L

Lillfisen04

Har ni stallat in för året eller har ni fortfarande hästarna ute..ni som inte har dom på lösdrift alltså.
Vi har våra ute än, men tänkte i morse när det bara var 2 plusgrader om man skulle slänga på ett tunnt täcke över natten bara som man tar av på dan....eller är det överarbetat tro ? Dom har en liten skogsdunge att gå in i och får lite skydd där om det regnar och blåser. :confused:

Sv: har ni stallat in ??

Vi har våra ute än, och de får massor hösilage. Änsålänge iaf så verkar ingen häst frysa på natten, stallägaren har ganska bra koll. Och min häst har varit piggare o gladare sista veckan än på hela sommaren, så jag kan inte tänka mig att han lider av nåt!

Vi har också fortfarande våra ute, stallar kanske in dom till helgen eller i början av veckan.
Vi har inga täcken på dom ännu, men vi har heller inte haft nåt regn på flera veckor, skulle det bli regn så sätter vi nog på dom regn täcken.

*burr* vi har tagit in våra för läääänge sen.
Betet var slut o blåsiga Blekinge nätter är inge vidare :crazy:

Min pålle går fortfarande ute dygnet runt men jag har ökat på högivan med några kilo hö eftersom där inte finns så mycket bete kvar. :)

Har mina ute på bete än, utan täcken dygnet runt. Dom har ca 5 ha stor hage på 2 hästar. Jag gav dom en säck hö utifalla att dom skulle vara hungrig men än har dom inte ätit upp det (2 veckor) så jag tror att dom har tillräckligt att beta trots allt. Valacken är annars väldigt bestämd när det gäller hunger, för är han hungrig så är han inte kul. Han stegrar och slår mot en och har munnen öppen och visar hela garnityret, vänder ändan åt en och hotar. Det gör han endast när han är hungrig. Om han har varit utan hö stor del av natten inne och man släpper ut han i hagen kl 8 på morgonen så är det ingen ide att försöka gå in till han före 12-13-tiden för då är han sur.(och elak) Han måste först få äta tills han är mätt.

Mina är ute, jag tycker betet är slut men det tycker inte de :smirk:. De har fri tillgång på ett bra hö men vägrar äta det... Har också skog att gå in i men det gör de inte, det är ju kanonväder nu och helt fritt från alla flygfän!

Våra går ute dygnet runt men sover inne kanske 1 gång i veckan. Ponnyn lite mer om han ska tävla tex. Ponnyn går med stalltäcke och regntäcke på nätterna och ofta på dagarna med, men de andra går utan. har täcke på stona ibland om det blir en kall natt. Försöker göra så att ponnyn får 8 kg hösilage och stona 10-12.

Våra krakar får minsann vara ute iaf. en månad till (om vädret fortsätter så här).
De får inte ha några täcken, för det är bättre att de pälsar på sig inför vintern annars måste de ju jämt ha täcken.
De får inget extra hö, kolla på betet:
PICT1176.JPG

Detta är väl 1/100 som man ser av fältet dessutom :)

Jag tycker det är lite konstigt att 9 av 10 hästägare i första hand när hösten börjar komma tänker på hur många plusgrader det är ute. Istället borde man fundera lite på marken. Att låta hästarna hårdbeta långt in på hösten gör ju så ni får sämre bete nästa år...Så det är ju främst marken man ska oroa sig för, inte direkt hur många plus/minusgrader det kan vara i luften.

var bor du?
här har det varit frost på natten, och då försvinner ju mycket näring i gräset, tror knappast att hästarna klarar sig på enbart gräs nu!

Stoet går ute fortfarande, ska in 1 okt.
Hon får fri tillgång på hösilage och det finns även mkt gräs kvar.

Eftersom hon har problem med att hålla värmen över ryggen brukar jag slänga på ett täcke över natten om det ska bli kallt, lätt att hon blir öm annars.

Våra har bete ungefär som på bilden med hästarna i i inlägget, dom får lite kraftfoder varje dag med mineraler/vitaminer som täcker dagsbehovet så man vet att dom får i sig allt. Har varit nollgradigt här någon natt och frost en natt..vi har ju nära till stallet så vi tar in dom när man ska rida o så..då har dom hö i boxarna men tar oftast bara några tuggor så är det bra sen. ...så hungriga verkar dom inte vara.

Jag har två fölston som går ute fortfarande.
Dom har inte täcke men har skog att gå in i.
Höet dom får ligger oftast kvar men havren är väldigt populär :angel:
Förhoppningsvis kan dom gå ute ett tag till.

Skriv gärna var i landet ni bor också...det är ju lite skillnad på ystad o Haparanda i klimat om man säger så...

Jag bor i nordvästra skåne.
Pålle går ute dygnet runt, oklippt och utan täcke.

Lazio skrev:
var bor du?
här har det varit frost på natten, och då försvinner ju mycket näring i gräset, tror knappast att hästarna klarar sig på enbart gräs nu!

Vi bor i småland. Vi har haft frost flera nätter och visst försvinner näringen. Dock finns alltid hö till hästarna i stallet men de är proppmätta o tittar knappt åt hö just nu.
Min kuse får iof mineraler nu oxå.

Här i Bergslagen är det kallt till tusen på nätterna nu så min dam går in på nätterna.
Isbjörnarna är kvar ute!

mIn häst går ute ännu. Stallet ska vara klart 1 nov och håller vädret i sig så får han gå ute, annars får vi tillgång till box på ridskolan. Han har ett tunt regntäcke på sig. Hagen är stooor, säkert över 5 HA så det finns gott om bete ännu och de verkar må gott trots att näringsvärdet har sjunkit. Så fort behovet finns så ska de få fri tilgång på Hösilage.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 232
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Skötsel av utedass

Hund, Katt, Andra Djur