Jag måste säja att jag är
FÖRVÅNAD över hur bra mitt avelsarbete hittills lyckats...
Jag har hittills fått tre halvblodsföl. Samtliga dessa har blivit vad jag önskat eller ännu mer! Två av dem bedömda som klass 1 som föl. Den tredje blev klass 2 som föl men klass 1 som 3-åring (före treårstestens tid) och hoppar väldigt bra. Den senaste blev sådär bra som man möjligen drmmer om men i realiteten aldrig ens vågar hoppas på.. *guldklimpen*
Shettisföl har jag fått 12 stycken. De två första kunde väl varit roligare kanske, men man måste ju få vara nybörjare också...
Trean är kanske inte den mest rastypiska som skådats (svagt möderne, det stoet såldes), men han har i alla fall fått 899 på gångarterna på treårstest och sen 8,44 i hoppning på kvalitets... Inte så många shetisar som slår det. Fyran är diplomsto och MYCKET talangfull ponnytravare, i årgångstoppen som 3- och 4-åring (nu 5 och betäckt). 5an fick 38 p som föl och enligt inofficiell bedömning av premieringssnubbe (bekant med ägaren) bör han ha 38-40 p. 6an och 7an ser väldigt bra ut, men är inte visade än - de gör debut i utställningssammanhang nu i slutet av augusti och jag hoppas på guld men blir besviken om sämre än klass 2... 8an är en snäll barnponny. 9an fick 41 p på utställning i juni i år, 2 år gammal... 10an, helbror med "fyran", ska visas på föruttagning i höst och sen matchas för travet (som hingst eller valack beroende på resultatet). 11an är resultatet av en tjuvbetäckning
, kommer eventuellt matchas för travet men är ej visningbar i övrigt. 12an är också han helbror med "fyran" och såld till ponnytrav (född i år).
Rent generellt har jag valt hingst med "hjärtat" och på egna premisser. Shettisarna har i flera fall blivit "den hingst jag haft hemmma på station" och det har ju funkat bra det också...