Har ni lyckats i ert avelsarbete?

Mitrolle

Trådstartare
Jag tänkte mest på om avkomman ser ut som ni ville, när ni valde hingst efter vad stoet brister på? Om de negativa sakerna "försvann" är avkomman en bättre "produkt" eller blev det inte riktigt som ni trodde?

Min unghäst (1,5 år) ser ut precis som jag ville. Jag är jättenöjd med henne. Hittills visar hon att hon ärvt faderns gång och moderns klokhet, samt det bästa från bådas utseende. Jag fick t.o.m. den färg jag ville ha, och könet såklart! :D

Jag är mycket nöjd med fjolårets två stoföl. Knabstruppern e Faust af Elmelygaard - Lufrifax Stavsdal blev exakt som jag önskade, rödtigrerad och med sin mammas mjuka psyke samt härliga kraftfulla rörelser med underbara vinklar bak.

Halvblodsprinsessan är tredje generationen hemma hos mig och känns lite som "kronan på verket". Jag betäckte världens snällaste sto e Torboldt - Urbino med Master och fick en elegant svart fröken. Henne betäckte jag med Nactus och fick en elegant svart fröken till, med ett fantastiskt psyke, lite mjukare än mammans. Henne bara kan jag inte sälja...

mitt sto betäckte jag första gången med en hingst som var en helt och hållet "outcross". där fanns inga gemensamma nämnare någonstans. det kunde antingen bli en typisk rid-cob eller en liten heffaklump, men ut kom en ferrari! han har fått väldigt fin kritik på premiering så det var defenitivt lyckat :banana:

jag ville ju förstås ha ett brunt sto men ut kom tyvärr en isabell-hingst... :crazy:

När jag betäckte med Donnerfly ville jag ha en svettfux hingst med mörka ben.
ALLA sa att jag skulle få ett sto men ut ploppade en hingst. Sedan så sa alla att eftersom han var så mörk när han föddes så skulle han bli ljus men tji fick dom han blev svettfux :bump: :bow: :bump: :bow:

Tja, jag har ju bara tagit ett föl. Stoet hade medelmåttiga kvalitéer, lite allround men hann aldrig visa hela sitt register eftersom hon blev skadad redan som 6-åring.
Avkomman blev större, vilket var viktigt (han verkar bli ett hus - hjälp!). Jag ville ha ett sto för ev framtida avel, men det blev en hingst (som jag älskar).
Jag ville väldigt gärna ha en svettfux eller svart (fars resp mors färger) men han blev mbr.
Så till de lite viktigare tingen!
Gångarterna är bättre än stoets - bra! Håller 7-8-mässig nivå.
Hoppförmågan är tidiga att bedöma, men han är en fegis och kommer sannolikt inte bli något stjärna där (dock gångartsavlad).
Temperamentet är super!
Jag är helnöjd. Avkomman är till mig själv.
Exteriör inkl ben är riktigt bra.

Jag måste säja att jag är FÖRVÅNAD över hur bra mitt avelsarbete hittills lyckats... :eek:

Jag har hittills fått tre halvblodsföl. Samtliga dessa har blivit vad jag önskat eller ännu mer! Två av dem bedömda som klass 1 som föl. Den tredje blev klass 2 som föl men klass 1 som 3-åring (före treårstestens tid) och hoppar väldigt bra. Den senaste blev sådär bra som man möjligen drmmer om men i realiteten aldrig ens vågar hoppas på.. *guldklimpen*

Shettisföl har jag fått 12 stycken. De två första kunde väl varit roligare kanske, men man måste ju få vara nybörjare också... :p Trean är kanske inte den mest rastypiska som skådats (svagt möderne, det stoet såldes), men han har i alla fall fått 899 på gångarterna på treårstest och sen 8,44 i hoppning på kvalitets... Inte så många shetisar som slår det. Fyran är diplomsto och MYCKET talangfull ponnytravare, i årgångstoppen som 3- och 4-åring (nu 5 och betäckt). 5an fick 38 p som föl och enligt inofficiell bedömning av premieringssnubbe (bekant med ägaren) bör han ha 38-40 p. 6an och 7an ser väldigt bra ut, men är inte visade än - de gör debut i utställningssammanhang nu i slutet av augusti och jag hoppas på guld men blir besviken om sämre än klass 2... 8an är en snäll barnponny. 9an fick 41 p på utställning i juni i år, 2 år gammal... 10an, helbror med "fyran", ska visas på föruttagning i höst och sen matchas för travet (som hingst eller valack beroende på resultatet). 11an är resultatet av en tjuvbetäckning :crazy:, kommer eventuellt matchas för travet men är ej visningbar i övrigt. 12an är också han helbror med "fyran" och såld till ponnytrav (född i år).

Rent generellt har jag valt hingst med "hjärtat" och på egna premisser. Shettisarna har i flera fall blivit "den hingst jag haft hemmma på station" och det har ju funkat bra det också... :p

Mina föl har inte helt blivit som jag tänkt mig. Saknar halsansättningen shady har och även hingstarna haft, men hon har inte nedärvt det, samt att jag saknat en del i gångarterna på en del av dom.

Testar nu Bourbon till henne, som brukar nedärva sin fina hals m.m. så får vi se vad det blir. Annars vet jag inte riktigt vad jag skall lägga på henne för att få det jag vill ha.

Jag är nöjd med mitt hingstföl, även om jag hade tänkt mig ett sto. Han är stor, har bra överlinje, starka ben och hovar. Han har stora rörelser i tölt och galopp men saknar lite balans, han har inte visat trav än. Han har ärvt sin mors psyke, är lugn, självsäker och tjurig.
Stofölet som mamma äger men där jag valt både sto och hingst är vi också nöjda med. Hon är feminin, lättbyggd och hyfsat korrekt.
Hon rör sig luftigt och taktmässigt och har livligt temperament, är känsligare än hingstfölet.
Alla som ser fölen säger att de är fina, t o m hovslagaren som annars inte är någon islandshästfantast.

Hon som jag fick förra året är jag nöjd med! Visserligen hoppades jag på ett svart sto, men hon blev svbr. Lika glad för det är jag.
Av sin dubbeldiplommamma har hon ärvt det fantastiska psyket. Hon är otroligt trygg i sig själv och räds inte nått. Även exteriören är jag nöjd med. Hon får nog lite kortare rygg än mor sin precis som jag vill!
Vad gäller gång så är jag relativt nöjd. Får se hur det utvecklar sig!
Däremot blir hon förmodligen större än jag önskar, men det är en värdslig sak. :)

Jag är jättenöjd, Fiona har fått sin fars fina huvud och steg medan hon har fått sin mors härliga temperament. Färgen är lite tråkig då hon har mörknat i sin fuxfärg. En kompakt men ändå rörlig fölis som alla ser i hagen!

Min äldsta uppfödning är bara ett år i år. Hon är jättefin men om hon någonsin kommer upp i sin mammas fina poäng är tveksamt.

Årets fölunge ska sparas då vi tror på honom som ev. hingstämne. Så jag är nöjd hittills i alla fall. :D

Min häst har kanonfin hals, och jag har Bayron som far på henne. Stoet har en fin hals, men något lågt ansatt, men avkommans hals ser jättebra ut.
Jag rekommenderar såklart Bayron.. :D

Ja nu har det ju blivit Bourbon i år, sedan nästa år är det klart än så länge att det kommer bli Corrado WL 919. Vill ha linjeaveln på Dragon där i 3 led rakt nedstigande. Tror att det kan bli en mkt bra kombination.

Jepp det ska han...jag fick mailsvar om att han skulle finnas tillgänglig nästa år.Jag har haft ögonen på honom ett bra tag.Han ger ofta dubbelbegåvade hästar plus hans fina exteriör gör ju honom extra intressant och som jag sa till Shady så är det ju kanske en lämplig kandidat till hennes sto för att få fram kanske den där hästen hon drömmer om...vem vet... ;)

Vad kul att han ska vara i avel nästa år!

Har fått lite förfrågningar om hingstval, och har tänkt att föreslå Corrado WL :)

Har precis som någon annan här tredje generationen hemma nu. Mormodern till årets föl var linjeavlad på Gaspari med underbar trav men stor som ett hus, lååång rygg och något lågt ansatt hals. Hon hade ett hjärta av guld och var oerhört lättriden för lilla mig och gjorde alltid sitt bästa.
Hennes föl e.Nostradamus önskade jag mindre, med bättre hals, vackrare huvud och kortare rygg. Hon blev allt jag önskade utom mindre :smirk: Dock rätt skarp men helt underbar när man klargjort vem som bestämmer.
Årets föl e. Bocelli-Nostradamus är underbar :love: nätt, med jättevackert huvud, riktigt bra halsansättning och bra gångarter rakt över. Verkar inte bli riktigt lika stor heller (kanske BARA 168 cm...). Om jag behåller henne tills hon blir 3 skulle det vara väldigt kul att betäcka henne för att se var man hamnar.

Både ja och nej....

Föl 1: Väldigt vacker och rörlig som föl... blev bjuden 65.000 och var så dum att jag inte sålde... nu är hon 2 år och extremt ful och har varit sen hon var 6 månader. Tyvärr blev hon mer lik sin mor än vad jag hade tänkt mig men jag tror att hon kommer att bli en bra sporthäst eftersom hon har både gång, hopp och en otrolig framåtanda tror jag hon skulle bli en ypperlig fälttävlanshäst.

Föl 2: Är min stjärna trots ett litet hjärtfel. Är visad för duktig exteriör och gångartsdomare med mycket lovord. Är hingst men absolut min mest lätthanterligaste häst i stallet. Ska ha honom kvar tills han gått treårstest och fått sitt hjärt ordentligt kontrollerat igen. Fick den exteriör och gång som jag önskade.

Föl 3: En klass 1 fölunge med mycket utstrålning. Blev mindre än jag tänkt mig. Tyvärr avlivad vid 9 månader pga förändringar i kronbenet :cry:

Föl 4: Döda tvillingar :cry:

Föl 5: Väldigt lik föl 2, men med instabila haser.... :crazy: Kan växa bort och då blir han bra. Klass 3 men med 9 på typ. Super i psyket.

Föl 6: Liten och elegant. Klass 1 med 9 på typ. Blev som jag hade tänkt mig men kommer nog oxå att bli mindre än planerat.

Dessvärre vill jag ha stoföl...... 1 sto och 6 hingstföl....är ingen bra procent :angel:

Lill / Stall Nöbbeled

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 651
Senast: TeamVM
·
Avel Ja, nu närmar sig paniken. Två veckor kvar tills det är dags för mig att betäcka, och jag är fortfarande inte säker på vad jag ska ha...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 442
Senast: moiran
·
C
Avel Sitter här och funderar, vill kolla om jag har rätt i min tankegång. Skriver inte ut några namn här, fast jag tror att ni iofs kan gissa...
Svar
19
· Visningar
2 305
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka