Har ni flytande eller fast tvål vid handfatet i badrummet?

Fast tvål i duschen och vill ha det till handfatet också, men där har vi ingen tvålkopp än. Måste införskaffas! Har en viss förkärlek till fasta tvålar som är handgjorda och helst ekologiska, som man ofta kan köpa på marknadsdagar och liknande. Älskar det!

Väljer mest fast tvål av miljöskäl; minskar på onödiga plastförpackningar, onödigt att släpa hem vatten istället för bara själva tvålen, onödigt att använda tvålar som bara torkar ut huden. Ekologiska tvålar gör mig mindre torr och luktar oftast underbart. Dessutom finns det många med lite rivigt innehåll så man kan skrubba också, t.ex. Trädgårdsskrubb från Klockaregården! Med en tvålkopp med galler rinner tvålen av mellan användningarna och håller längre, jag har aldrig fått sprickor iaf. Det finns ju även flytande ekologisk tvål men jag tycker det är så onödigt med förpackningarna så de går bort ändå.

Jag måste verkligen fråga: ni som använder hårdtvål och delar med resten av familjen...får ni inte äckelkänslor av att alla har använt den till sin smuts? Och barn /ungomar tänker väl inte direkt på att skölja av den efteråt. Mysigt med intorkad smuts sen när man ska använda:yuck:
Jag tror aldrig jag har delat tvål med någon som inte sköljt av tvålen innan den läggs tillbaka på sin plats, vad umgås du med för folk? Spolar de inte efter sig på toaletten heller? :confused:

Jag tror aldrig jag har delat tvål med någon som inte sköljt av tvålen innan den läggs tillbaka på sin plats, vad umgås du med för folk? Spolar de inte efter sig på toaletten heller? :confused:

Haha:rofl:

Tjaa, vad sägs om min 14-åring och hennes kompisar:p

Även om tvålen inte blir lortig så är det KÄNSLAN av att ngn annas smuts gnidits av på tvålen å sen går jag och gnider in den i mina händer:crazy:

Jag måste verkligen fråga: ni som använder hårdtvål och delar med resten av familjen...får ni inte äckelkänslor av att alla har använt den till sin smuts? Och barn /ungomar tänker väl inte direkt på att skölja av den efteråt. Mysigt med intorkad smuts sen när man ska använda:yuck:
Ungefär lika äckligt som att tvätta sin egen tvätt ihop med resten av familjens.... Eller lägga sin egen tallrik ihop med de andra tallrikarna i sin diskho och diska alltihop.

Dvs inte alls.

Tvål ska löddra ordentligt och sköljas bort ordentligt. Hur det kan blir smutsigt vet jag inte?

Påminner mig om när en kvinnlig chef förfasade sig över att jag tvättade hästgrejor i samma maskin som min egen tvätt. Jag försökte förklara för henne att mina schabrak och benlindor var betydligt mindre smutsiga än makens jobbarkläder. Men det gick inte riktigt in....

Haha:rofl:

Tjaa, vad sägs om min 14-åring och hennes kompisar:p

Även om tvålen inte blir lortig så är det KÄNSLAN av att ngn annas smuts gnidits av på tvålen å sen går jag och gnider in den i mina händer:crazy:
Men... det låter irrationellt.

Har du handskar på om någon annan kört din bil? Tar du aldrig i varor i en affär, öppnar du dörrar med armbågen,

Dessutom är det inte smutsen som gnids av på tvålen. Det är tvålen som gnids mot handen så det blir lödder.
Tror du missuppfattat hela konceptet ;)

Men... det låter irrationellt.

Har du handskar på om någon annan kört din bil? Tar du aldrig i varor i en affär, öppnar du dörrar med armbågen,

Dessutom är det inte smutsen som gnids av på tvålen. Det är tvålen som gnids mot handen så det blir lödder.
Tror du missuppfattat hela konceptet ;)

Må hända det är jag som har en irrationell fix ide;)
Men jag kommer iaf alltid att vilja ha en egen hårdtvål...:D

Må hända det är jag som har en irrationell fix ide;)
Men jag kommer iaf alltid att vilja ha en egen hårdtvål...:D
Måste fråga av nyfikenhet, är det bara tvålen du är så känslig med? Man tar ju i rätt mycket äckel på en dag menar jag, haha. Jag har en grej för mig att jag inte gärna tar direkt i räcken, hissknappar i tunnelbanan osv utan gärna ett tygstycke emellan men tvålar är inget jag bekymrat mig alls om. Har funderat på om jag borde fota min äldsta tvål som legat sedan tidig höst, använts dagligen, utan tvålkopp men det är sånt meck att ladda upp bilder. Hade velat ha en lösning som liknar fb, fota, klicka in i galleriet på enheten och ladda upp, men det är kanske för svårt att ordna till... @Gunnar :D

Måste fråga av nyfikenhet, är det bara tvålen du är så känslig med? Man tar ju i rätt mycket äckel på en dag menar jag, haha. Jag har en grej för mig att jag inte gärna tar direkt i räcken, hissknappar i tunnelbanan osv utan gärna ett tygstycke emellan men tvålar är inget jag bekymrat mig alls om. Har funderat på om jag borde fota min äldsta tvål som legat sedan tidig höst, använts dagligen, utan tvålkopp men det är sånt meck att ladda upp bilder. Hade velat ha en lösning som liknar fb, fota, klicka in i galleriet på enheten och ladda upp, men det är kanske för svårt att ordna till... @Gunnar :D

Jag har nog mina små fix ideer med vissa saker:D

Men bacillskräck har jag inte:) Fast jag är noga med handhygienen:)

Oj vad många svar, det här är tydligen ett ämne som engagerar. Geletvål lät intressant @Lager ska kolla in det men vi har ingen Lush där jag bor men kanske finns det att beställa på nätet eller får jag kolla när jag är i Göteborg nån gång. Jag har aldrig fått sprickor i vår fasta tvål så jag vet inte riktigt vad ni gör med dem i så fall? Tvålen sköljs med händerna så speciellt ohygienisk känns den inte för mig.

LUSH finns även i den kungliga Hufvudstaden, och i Malmö (tror jag...). Går såklart att beställa över nätet också. :)

LUSH finns även i den kungliga Hufvudstaden, och i Malmö (tror jag...). Går såklart att beställa över nätet också. :)
Lush är en företeelse jag har svårt att begripa storheten hos!
När man passerar butiken så drabbar doften så jag nästan får kvävningsskänslor. Och då är jag annars knappt alls känslig för parfym.

Jag har varit inne i butiken några gånger, bl.a. köpt åt vänner. Men jag storknar nästan! Det är för starkt.

Det doftar inte - det stinker!

Lush är en företeelse jag har svårt att begripa storheten hos!
När man passerar butiken så drabbar doften så jag nästan får kvävningsskänslor. Och då är jag annars knappt alls känslig för parfym.

Jag har varit inne i butiken några gånger, bl.a. köpt åt vänner. Men jag storknar nästan! Det är för starkt.

Det doftar inte - det stinker!

Butikerna luktar jättemycket... nästan alla deras produkter är ju parfymerade och den samlade upplevelsen i butik är klart omskakande.

Däremot om man plockar ut en produkt - då tycker jag att det är trevligt med lite väldoft. Det är ju inte så att ex en schampobar luktar lika mycket som ett helt rum fullproppat av olika schampon, tvålar, rengöringprodukter, lotions och allt annat de har nu...

Jag gillar dem. Eko och icke-djurtestat. LUSH och BodyShop känns alltid trevligt att stödja.

Om du tänker på hygienen har jag för mig att fast ska vara mer hygienisk. Pumparna är tydligen rejäla bakteriehärdar, om du inte har en såndär liten grej som startar tvålen automatiskt när man sätter händerna under :p
Fast man tvättar ju händerna efter att man pumpat fram tvålen ;)

Butikerna luktar jättemycket... nästan alla deras produkter är ju parfymerade och den samlade upplevelsen i butik är klart omskakande.

Däremot om man plockar ut en produkt - då tycker jag att det är trevligt med lite väldoft. Det är ju inte så att ex en schampobar luktar lika mycket som ett helt rum fullproppat av olika schampon, tvålar, rengöringprodukter, lotions och allt annat de har nu...

Jag gillar dem. Eko och icke-djurtestat. LUSH och BodyShop känns alltid trevligt att stödja.

Har alltid varit lite fundersam kring LUSH. "60% av allt vi gör har minst en ekologisk ingrediens." står det på hemsidan men bland gemene man framhålls det som ett helt ekologiskt sortiment? Visst är det ett företag som kanske jobbar mer med miljlpolicyn än andra men helt ekologiskt är det inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka