Har ni dressyrsadlar?

Centaur

Trådstartare
Ni som främst är hoppryttare och har dyra hoppsadlar, har ni dressyrsadlar också eller gör ni allt arbete i hoppsadeln? Fördelar/nackdelar med att ha olika sadlar, eller inte ha det? Tycker ni att ni får jobbat hästen tillräckligt bra i dressyren med era hoppsadlar? Hur blir sitsen då? Till er som använder dressyrsadel vid markarbete, vilket märke och modell har ni? :confused:

Jag hade en dressyrsadel, men den sålde jag pga att den inte passade hästen längre. Det var en Albion Legend K2. Den var helt okej att rida i. Jag tycker det inte är så bekvämt att rida dressyr i en hoppsadel, man får inte den rätta sitsen.

Kram Favina :bump:

Nu är jag iofs bara fodervärd på "min" häst, men till henne har vi en balance dressyrsadel.
Jag tycker det skulle vara otänkbart att inte ha en dressyrsadel! Eftersom jag trimmar dressyr (eller gjorde, åtminstone!) på relativt hög nivå så blir en del övningar svåra att utföra och framför allt träna in i en hoppsadel. På mina förra hästar hade jag Zaldi Lyx (tror jag den heter) på båda. Ena hästen gick ju både piruetter, piaffer och passage, och det är saker jag skulle ha väldigt svårt att träna in i en hoppsadel då sitsen blir helt annorlunda i en hoppsadel, som ju är utformad ändamålsenligt; en lättare, högre sits med korta läder!

Nej jag har ju ingen dressyrsadel. Men så småningom tänkte jag köpa mig en. Det går bra att rida i en hoppsadel men man får ju mkt snyggare sits i en dressyr. + att jag har en unghäst och sitter inte ner alls mkt i sadeln så än så länge har jag inte riktigt ett behov utav en heller.

Jag har en dressyrsadel.
Rider jag dressyr för dressyrtränaren, tycker jag inte det funkar med hoppsadeln.

Jag har en Passier hoppsadel och en Husar dressyrsadel.

Men jag kan ibland rida även dressyr när jag inte rider för tränaren i hoppsadeln. Men då är det mer "rakt fram" och mindre "krumelurer".

Jag har en county dressyrsadel men rider alltid i hoppsadel. Trivs bäst i det och mina hoppsadlar ligger mycket bättre på hästarna än dressyrsadeln.

Jag tycker personligen att man ska ha en dressyrsadel. Allt grundjobb görs ju i markarbetet.

Finns ingen som skulle få för sig att hoppa i dressyrsadel, så varför ska man då rida dressyr i en hoppsadel? :confused:

Men man kan rida markarbete, dvs dressyren för en hopphäst i en hoppsadel.
Hoppa i en dressyrsadel är däremot omöjligt om man har långa ben som mig, då hamnar knäna utanför kåpan.

Är man inte "störlång" som mig, då borde det ju gå att hoppa i en dressyrsadel.

När min gammelpålle gick lektioner ibland, så hade han i stort sett alltid dressyrsadeln, och då även på hopplektioner. Gick alldeles utmärkt, då de ryttarna inte var så jättelånga.

:confused:
Var det verkligen till mig?
Skrev att jag hoppat i dressyrsadeln men att det (åtminstonde) i mitt fall inte rekommenderas. Visst går det, men hoppsitsen blir bättre i en hoppsadel.

Jag har en dressyrsadel som jagh rider i när jag vill rida rent dressyr mässigt, dvs lite mer avenccerat än markarbete och vill komma åt hästen bättre.

Tycker jag kommer åt hästen mkt bättre i dressyrsadlen, samt att sittsen bli bättre i den

Vet faktiskt inte vilket märke det är på sadlen

jag har både och, tycker man kommer åt hästen bättre och kan påverka den på ett annat sätt i dressyrsadeln.
Jag har en jaguar hoppsadel och en jaguar dressyr.

har en stübben rex på ponnyn som jag fick med.. har en egen morris and nolan som jag rider dressyr och rider ut i, har hoppat i dressyrsadeln högst runt 90cm, men på högre höjder tycker jag inte att man kan resa sig ordentligt i den och när jag planerar att hoppa :smirk: tar jag alltid hoppsadeln.. tycker inte om sitsen i hoppsadelnkänns som man blir mer framåtlutad med de korta lädrena
S

Jag lånar (jag vill inte tävla i en allround sadel från ridskolan) en zaldi sadel när vi tränar och tävlar hoppning. Lånar även en dressyrsadel när vi ska rida riktig dressyr och tävlar dressyr. ;)

Nix. Ingen dressyrsadel här inte! Alla mina hästar har enbart hoppsadlar. Ok, visserligen har jag en lättviktsdressyrsadel, men den brukar jag bara använda när jag rider i havet o inte vill förstöra de andra sadlarna!
Jag rider även en hel del barbacka.
Jag anser att om jag ska hopptävla i en hoppsadel så ska jag oxå kunna rida hästen på marken i en hoppsadel. Vad har jag för nytta av att komma åt hästen i en dressyrsadel inne på en hoppbana? :smirk:

Jag har en Zaldi Star flatback när jag hoppar och en Lovatt & Ricketts dressyrsadel när vi tränar dressyr. Har hoppsadeln när jag rider ut! det går bra att rida dressyr i hoppsadeln men i alla fall jag kommer åt min häst bättre i dressyrsadeln än hoppsadeln.
(det blev ett krångligt inlägg) :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 361
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 390
Senast: mamman
·
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 909
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama