har ni dressyrsadel?

Sv: har ni dressyrsadel?

delade åsikter....

men jag tror som många andra att hoppsadlar inte är gjorda för rida dressyr i.

det min tränare ville få fram är nog att min häst skulle muskla sig mkt bättre i en dressyrsadel....

kul att höra andras åsikter det finns juh alltid två sidor av myntet!

vad menar du med dressyr? lösgörande och lydnadsarbete i form av tex fyrkantspår, volter i olika storlekar, skänkelvikning, öppna, sluta och galoppombyten. eller satsar du högre, mot ökade och samlade gångarter?

det finns många elithoppryttare som har riktigt välmusklade hästar. däremot kan man vara olika noga med passformen. dressyrsadlar är inte så vanliga, och finns det någon tror jag inte den används så ofta. l&p har (eller har haft) i princip en hoppsadel till varje häst.

nja, jag håller nog fast vid att en dressyrsadel kan ge dig bättre sits och bättre inverkan, och därigenom få en mer musklad häst. men att man inte skulle kunna få en musklad häst genom noggrannt och effektivt lösgörande och lydnadsarbete (dressyr/markarbete) är motbevisat flera gånger om!

alla är vi juh unika och i mitt fall är det nog så att jag inte är tillräckligt duktig för att kunna muskla min häst lika bra i en hoppsadel som i en dressyrsadel, men det finns säkert andra som fixar det galant.

med dressyr menar jag skänkelvikningar, öppna, sluta, galoppombyten etc.

jag har köpt min häst ganska nyligen och ajg kan säga att det verkligen inte varit ngn dans på rosor!

hon är 6 år men kan inte så mkt.....

hennes tidigare ägare sålde henne på grund av att hon var rädd för hästen. den här ägaren har haft min prinsessa sen hon var tre och "red in" henne. så du kan juh tänka dig hur mkt arbete jag har framför mig! :)
en sto fux vars värld ramlar samman varje gång jag överbevisar henne att det faktiskt är jag som bestämmer och att hon faktiskt ska gå på den här volten även fast att det är jobbigt och lufthoppar sig fram eller gör andra tokiga protester....

men jag älskar det, att få utvecklas tillsammans.

samtidigt känner jag att jag behöver en bra utrustning som kan ge en puff påvägen...

okej men då är jag med. i ditt första inlägg lät det som att det var sadeln (alltså inte du i sadeln) som inte fick henne att muskla sig.

äh, att du inte är tillräckligt duktig för att muskla din häst lika bra i en hoppsadel som i dressyrsadel är nästan bara bra. det är snarare så att många hoppryttare har svårt att sätta sig i en dressyrsadel och komma till ridning lika bra som i sin hoppsadel.

hm, jag förstår vad du menar! när jag köpte min häst var hon 7 år och hade redan gått 1,35 m, LA dressyr. men var ett nervvrak när jag fick henne. det tog elva månader före jag började hoppträna, men det var det värt! också ett fuxsto med mycket bestämda åsikter!

lycka till!

haha ja när det gäller en själv så har man en tendens att skylla på yttre omständigheter vilket jag nog gjorde omedvetet :o

mkt skönare om det är sadelns fel än mitt hahaha.

ja dessa fuxar å ston.....men ngt gott ska det väl föra med sig...

god fortsättning

Jag har en Kentaur, den var begagnad vid utprovningen, men mycket fin.
Kan verkligen rekommendera att köpa en dressyrsadel också.
Man sitter bättre, och kommer åt hästen på ett helt annat sätt.

hoppsadel bates momentum är så hoppinriktad gör det svårt för min häst att muskla sig ordentligt i ryggen.....

Alltså ursäkta mig, men det var fasen det dummaste jag hört! :rofl:
(det kan tolkas väldigt fel)
1. En dressyrsadel kan också ha tyngdpunkten långt bak.
2. En sadel som ligger bra musklar hästen sig i, varesig det är en hopp, dressyr eller allroundsadel.
3. En sadel som ligger bra och har rätt mått sitter oftast ryttaren bra i. (om den inte har tex enorma klossar eller liknande)

MEN, en dressyrsadel kan hjälpa ryttaren att få en bättre sits, men att hästen inte skulle muskla sig pga att hoppsadeln är hoppinriktad låter bara löjligt.
Så jag hoppas verkligen att tränaren menar att det är du som behöver hjälp på vägen att komma till bättre ridning och det inte är sadelns fel att hästen inte musklar sig, för annars skulle jag fundera på att byta sadel helt och hållet.

Senast ändrad:

jag har en Isabell Werth. jag tror jag tyckte den var skön men jag har inte använt den på över 2 år :o
haha mina hopp-butet sadlar är mkt skönare

Jag ser det som en självklarhet att ha dressyrsadel till dressyrarbetet. Är det vanligt markarbete räcker hoppsadeln, men ska man rida DRESSYR så blir inte hoppsadel bra vare sig för häst eller ryttare.

Det finns många fina sadlar som du kan hitta till bra priser på begagnat-marknaden.

LYCKA TILL! :bump:

jag har en super hoppsadel, men kände för en dressyr sadel också, dock ville jag inte köpa någon super dyr, men fick köpa en beg Santa Crus av en kompis för 2500 kr. Den e super skön, snygg och i väldigt gott skick, absolut en bra första dressyr sadel, Rider me den ca 2 ggr i veckan och har haft ut både sadelmakare och Equteraput som har fått kolla på den - enligt dom ligger sadlen så bra den kan göra! så jag e nöjd. :bow:

Håller verkligen med Ickiz, inriktningen på sadeln har ju ingen betydelse när det kommer till uppbyggnaden av ryggmuskulaturen, utan då är det passformen på sadlen samt ridningen.

Håller också med om att en dressyrsadel kan ge en bättre inverkan.
MEN, om du tränar dressyren i dressyrsadeln, hur ska då hästen förstå dina hjälper när du sen sätter dig i hoppsadeln och ska hoppa? Allt det förberedande arbete du lagt ner på hästen, lydnad, kvickhet osv blir du då tvungen att "lära om", då du tidigare "styrt från andra håll".

Tyckte bara det kunde vara värt att tänkas på, om det i första hand är en hopphäst.

Det är väl inget problem :confused:

Rider alltid med dressyrsadel i rent dressyrarbete och sen hoppsadel i hoppning och markarbete.
Det har aldrig varit förvirrade för någon häst.

*hugger knapp*

Jag har både och just nu, men kommer att sälja dressyrsadeln för att få "loss" lite extra pengar när det blir dags att byta hoppsadel då det är föga troligt att nuvarande passar nästa häst....

Jag kommer enbart att satsa BRA hoppsadel för oss båda till nästa häst. Det är hoppsadeln jag måste lära mig sitta bra i för att få en bra och stadig sits mellan hindren. Det är hoppsadeln jag måste lära mig "komma ner i" för att kunna inverka på ett optimalt sätt på hästen mellan hindren.

Fram tills nu har jag inte märkt att ett innehav av en dressyrsadel har hjälpt mig speciellt mycket med det....

//Alice

Jag tycker du ska satas på en dressyrsadel, som du tycker o skön och inte alltför dyr.

Har en Bates Caprioll, och den är JÄTTE skön, kostade runt 9.000 bara...

Jag är ren hoppryttare på låg nivå, jag har en hopp och en dressyrsadel.
Att en häst inte skulle muskla sig korrekt i en hoppsadel är jag säker på är rent trams, kanske försäljningspropaganda? För vilken hästägare vill att ens häst ska fara illa? ;)

Däremot så tycker inte jag en hoppsadel fungerar annat än med hoppläder. Så att förlänga hopplädren i hoppsadeln till dressyrlängd, det sätter ryttaren i fel position i sadeln, vilket nog i slutänden om det är ofta gör att hästen inte mår bra.

Man behöver inte köpa nytt när man köper sadel. Jag anser min dressyrsadel vara min "andrasadel". Den är enormt bekväm (samma märke som hoppsadeln, Kieffer), och jag köpte den för 4500:- inkl stigbyglar och stigläder. Den var knappt använd när jag köpte den, så det var ett fynd!
I "min" hästaffär finns runt 100 beg sadlar i alla prisklasser, säkert finns ngt liknade i närheten där du bor!

Jag skulle aldrig investera i en dressyrsadel. Tävlar hoppning på ganska hög nivå och anser också att "dressyr"arbetet är väldigt viktigt. Jag rider alltid i hoppsadel eftersom eftersom det är i den jag ska hitta en bra balans och sits i.

Det går minst lika bra att utöva de lite lättare skolorna (öppna, sluta, skänkelvikning, galoppombyten mm) i en hoppsadel.

Jag har en dressyrsadel! använder den någon gång i veckan främst på lite mera dressyrträningar. Jag köpte dressyrsadel för typ något år sen en globus clic för att jag skulle tävla dressyr allsv. xD Men vad hjälpe de jag kom ändå sist. :D men de låg iaf inte så bra på min ponny.. så nu har jag köpt en annan från min kompis en svart med luft i jätte skön! används främst vi dressyrtävlingar :)

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Jag har både en hopp och en dressyr sadel till min äldsta häst. Rider för det mesta i hoppsadeln men bra med dressyr sadeln när man vill rida ett rent dressyr pass eller ska åka iväg och träna dressyr för tränare.

Till unghästen har jag bara hoppsadel än så länge i alla fall och så kommer jag nog ha det ett bra tag till.

Duger gott och väl med en hoppsadel men känner du att du har pengarna och vill lägga dem på en sadel så är en bra dressyrsadel en god investering.

ja du....tänk vad rik jag hade varit utan häst........

men såklart är det värt det men ibland när man knaprar knäckebröd så undrar man ;)

ja du....tänk vad rik jag hade varit utan häst........

men såklart är det värt det men ibland när man knaprar knäckebröd så undrar man ;)

Du har verkligen sagt hästvärldens största sanning! :D:bow:

Men så länge man känner att det är värt att "knapra knäckebröd", då ska man ju fortsätta med det! I allafall jag kände tydligt när jag "knaprat klart" med min förra häst! Med nuvarande häst så känns det som om jag kan "knapra knäckebröd" året runt, bara jag får ha kvar henne!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 640
Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 322
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka