har ni dressyrsadel?

Zaida

Trådstartare
min dressyr tränare vill att jag ska köpa en dressyrsadel sååå jävla dyrt. hon menar på att eftersom att min hoppsadel bates momentum är så hoppinriktad gör det svårt för min häst att muskla sig ordentligt i ryggen.....

hur gör ni?

självklart måste man träna dressyr även som hoppryttare men det känns lite surt att lägga ner 10-20 tusen på en dressyrsadel.

min häst är 6 år väldigt lågt utbildad så jag vill juh samtidigt ha bästa möjligheterna för att kunna bygga muskler!!

hmmm.....svårt

Sv: har ni dressyrsadel?

Finns ju billigare dressyrsadlar..

Globus CLIC, 8000:-, jätteskön!

Eller om du vill ha ett finare märke, varför inte köpa begangnat?

Annars kan du ju köpa i syntet, finns ju typ från 1500:-

jo det är klart, men samtidigt känner jag att jag vill köpa en sadel som verkligen passar min häst och är bra och hållbar.....

om din häst får svårt att bygga ryggmuskler med den sadeln du har idag så bör sadeln vara fel för din häst. Jag har då aldrig hört talas om att man måste ha en dressyrsadel bara för att hästen ska kunna bygga upp andra muskelgrupper än vad den kan med en hoppsadel!

;)
jo det är klart, men samtidigt känner jag att jag vill köpa en sadel som verkligen passar min häst och är bra och hållbar.....

Hallå!!! Sadeln behöver inte passa bätter bara för att den kostar 20000! Det handlar om vad som passar din häst, har många gånger varit med om att tex en knight sadel för 5500kr satt mycket bättre än en Pessoa för 22000! Sen är det absolut inget fel med att köpa begagnad..
Sen har jag aldrig hört att hästar inte kan muskla sig med hoppsadlar, hur går det till:confused:
Däremot kanske de inte musklar sig så bra med en fel avpassad sadel, eller med en sadel som gör att du när du sitter med dressyrläder i den hamnar i en felaktig sits så hästens rygg belastas fel.
Själv hade jag stora problem i dressyren med min hoppsadel innan jag köte min begagnade Kiffer Lech profile föe 5000.
Jag avudas dig inte, det är ett helvete att leta sadlar, det är verkligen en djungel.
Jag råder dig iaf att köpa en dressyrsadel och önskar dig lycka till!

jag har provat ut sadeln till min häst (självklart kan det bli fel ändå)
det är en bates momentum så den lutar mkt bakåt flatback.

min tränare menar på att jag kommer längre bak på ryggen på min häst när jag sitter ner än vad jag skulle göra i en dressyrsadel....

jag har provat ut sadeln till min häst (självklart kan det bli fel ändå)
det är en bates momentum så den lutar mkt bakåt flatback.

min tränare menar på att jag kommer längre bak på ryggen på min häst när jag sitter ner än vad jag skulle göra i en dressyrsadel....

Jo, det blir ju ofta så att tyngdpunkten kommer för långt bak... Det var det ja menade. Hoppas det löser sig. Det är allt för många ekipage som tvingas tragla med sadelproblem.

jag ska se mig om och se vad jag hittar för ngt....

tack för hjälpen!

Jag har en dressyrsadel till mina hästar, jag har en Prestige men det finns många andra billiga altenativ som är mycket bra:)

låter lite konstigt att hästen inte kan muskla sig ordentligt med hoppsadel :S jag har haft 3 dressyrsadlar men ingen har legat riktigt ok, bara hoppsadeln som är specialbeställd som funkar så rider och tävlar dressyr i den så länge tills vi ska köpa en spec. beställd dressyr:D fast ja tycker ändå att det funkar att träna dressyr i en hoppsadel, kansek för att jag e så van:angel:

Jag har både dressyr o hoppsadel (eller jag letar efter en hopp att köpa) eftersom jag tävlar i både hopp o dressyr. Jag har en Globus CliC dressyrsadel som är jätteskön, kostar ungefär 8300 kronor.

jag är hoppryttare men har köpt en billig dressyrsadel för att kunna jobba bättre i dressyren. Det är en wintec med utbytbar bom så den passar många hästar. Är jättenöjd även om det inte är nån "supersadel!"

Jag köpte en Crown Jessica som var obetydlig begagnad för 6500 kr, nypris ca 15-17 000 kr. Man måste inte köpa en ny, det går lika bra att prova ut en som är begagnad. Begagnad behöver inte betyda att de är slitna massor och inte är lika bra.

det håller jag med om absolut!
jag ska se mig om och får väl se om det finns en sadel som passar oss....

Jag köpte en lite äldre begangnad dressyrsadel billigt. Min tränare sa också att jag skulle köpa en dressyrsadel för att han skulle muskla sig bättre och även för att få bättre kontakt med hästen, det har verkligen gett resultat, han har verkligen fina muskler än sen jag köpte honom. Den förra ägaren hade hoppsadeln i dressyren också, så därför syns det verkligen nu :)

Har en Albion K2 Genesis, det var i princip det enda som passade damen... :smirk:

Att man får leva på nudlar i ett halvår är en annan sak, men vad gör man inte för djuren? ;)

jag har en dressyrsadel - wintec isabell werth cair, kostade 8.900 :- ny. har utbytbart järn. hade jag haft lite tid på mig och letat begagnat hade det säkert gått att få billigare. men jag ville ha16,5", och den finns nog i fler annonser som 17" och 17,5", och jag ville inte vänta. jag hade föredragit
beg om det funnits.

att sadeln är så hoppinriktad att din häst inte kan muskla sig över ryggen låter konstigt. antingen lpassar den inte din häst, eller så passar den inte dig vilket leder till att hästen inte går i balans och kan muskla sg?

delade åsikter....

men jag tror som många andra att hoppsadlar inte är gjorda för rida dressyr i.

det min tränare ville få fram är nog att min häst skulle muskla sig mkt bättre i en dressyrsadel....

kul att höra andras åsikter det finns juh alltid två sidor av myntet!

ngn som har tips på dressyrsadlar? till hyffsade pris....

ngn budget sadel man ska passa sig för etc.
jag har läst att det är många som talar gott om globus clic...

ngn som har tips på dressyrsadlar? till hyffsade pris....

ngn budget sadel man ska passa sig för etc.
jag har läst att det är många som talar gott om globus clic...

Wintec sadlarna är inte heller så dumma, de är ju syntet i så fall och de är lätta att sköta

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 640
Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 322
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka