Har ni börjat vänja era vid gräs

Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Jag vænjer min hæst lite efter vart. Då det blir grønbete dygnet om
så brukar jag lægga ut torrt hø. Hæstarna ær førtjusta i det nya, grøna græset men dom ær inte dummare æn att dom kænner att dom
behøver hø i magen och går dit och plockar i sig lite nu och då.
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Först började de vänja sig vid det lilla gräs som fanns i hagen och i paddocken, efter någon vecka så har de nu fått börja gå över i gräshage några timmar varje kväll innan insläppet. De får gå några timmar varje kväll som utökas och på helgerna fram till släpp få går för fullt.
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Milou75 skrev:
Hörrni - vad säger ni om gräsklipp från gräsklippare??? Kan man samla ihop det och ge sin häst???

Ska klippa gräset nu i helgen och funderar på om det går att samla upp det och ge... Vad tror ni??? Risk för olja i eller avgaser - eller en god idé?????:angel:

Ingen gräsklippare borde läcka så mycket olja att det är ett problem, dags för service i så fall...därmot kan det finhackade gräset ge foderstrupsförstoppning.
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Korven skrev:
Varför ska ni blanda in hö i denna procedur? Varför inte gå från hösilage till gräs direkt? Ett foderbyte mera bara? Förstår inte vitsen.
Inte jag heller... Men dom gör så i vårat stall, så...
confused-smiley-013.gif
 
Senast ändrad:
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Rotterö skrev:
Hur gör ni innan betet. Får de vänja sig sakta. #Eller släpper ni bara ut på bete. .

Mina släpps/går på redan innan gräset kommer upp och därmed får de en naturlig invänjning. Hö serveras oxå tills det inte längre uppskattas.
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Här är det nog någon vecka till innan det finns så pass mycket gräs att man kan börja vänja in dom. Vi har två hagar som är "invänjningshagar", som vi börjar med att låta dom gå någon timme om dagen till att börja med för att sedan succesivt öka det under 3 veckor innan de släpps på bete.
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

_Runaway_ skrev:
Som peter sa, det där med proteinmängden är en förlegad teori om fång. Orkar inte förklara i den här tråden också, men kolla igenom fångtrådar via sökfunktionen så kan du läsa.

Trådskaparen:
Jag har börjat beta min häst några minuter per dag, och idag har han gått 10*2 minuter i beteshagen. Håller stenkoll på värme och puls i hovarna (har haft fång) men han verkar ta det bra än så länge. Får även proviva som stabilisator till magen.
Vi kommer också stängsla hagen med flyttbara plaststolpar och elrep som man sen flyttar ut succesivt till en större hage. Ger fortfarande hö och kommer så göra under hela sommaren. han kommer beta gräs på dagen och gå i skogshage på natten och käka hö.

Till trådskaparen:
Ursäkta om jag "kapar" lite här och frågar något som i och för sig i allra högsta grad har med ämnet att göra:

Till Runaway:
Du säger att du håller stenkoll på värme och puls i hovarna men var någonstans kollar du om det finns puls? Menar du då själva hoven? Jag har nämligen alltid kännt efter där men häromdagen var det en bekant som sa att man ska känna på kotan!?

Vi skulle ta in våra hästar och då kände han på insidan av kotan och sa att där var puls! :eek: Han kände på de andra tre hästarna också och även de hade puls enligt honom. Vad ska man tro?

Det kändes ingenting på/i hoven, varken värme eller puls.

Hästarna går i en jättestor vinterhage som det nu succesivt kommer nytt spirande gräs i.

Usch! Nu vet jag inte om jag vågar låta min pålle gå kvar eller om vi ska stänga av så att de bara går i den delen som är mest nerbetad och sedan vänja in dem korta stunder.
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Värmen känner man ju bara av att lägga handen på hoven. Pulsen hittar man visserligen bara på vissa hästar. Grövre hästar, såsom nordsvenskar och ardennrar, är svårare tack vare deras tjocka hud.
Jag tror att man känner med pekfingret och långfingret mitt på karleden/kotan. eller så var det lite vid "kanten" på karleden/kotan. "svängen" så att säga. Detta fick jag göra när jag praoade på ATG´s veterinärklinik, när en häst skulle opereras och pulsen och allt skulle kollas. Väldigt intressant!:D
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Sparf skrev:
Det är inte förlegat. Veterinärer i våran tid berättar om det och de måste de ju ha koll på.

jag citerar ur boken Håll hästen frisk, som är skriven av två veterinärer:

...I sverige är det vanligt att man låter ponnyer gå på kulturbeten.

Vad är kulturbeten? Är det gamla igenväxta åkrar? Det är ju en sådan som våra foderhästar kommer att gå på i sommar... hmmm...
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Sparf skrev:
tänk på att höet behövs ända fram till midsommar:

Det skulle mina hästa läst, dom kom ut i gräshage i slutet på föra veckan och nu ratar dom båba höt och den ena vill inte ha lusernpellets längre.

Mina går i en övergångs hage där dom vänger sig vid det försat gräset som kommer upp.

Kram
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Någon som bara kan ge ett råd eller något svar på min fråga. Antagligen så ska ägarna i stallet arrendera en vall nu i sommar då deras bete inte räcker till. Vilket jag var väldigt bekymrad över för någon dag sedan och så kom dom på den smarta idén att dom skulle höra sig för. Så min häst ska gå på bete med dom hästar som är lediga från lägrena som dom har om somrarna. Men nu är frågan, det är en vall där det har tagits hösilage ifrån förut. Jag har ett fullblod som säkert är lite känslig. Är det värre med det gräset eller ja hur är det egentligen ? I hagen hon går i nu är det inte mycket gräs, så jag känner ju att jag behöver vänja henne i en annan hage iaf någon vecka innan. Men ja hur tycker ni ?
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Jag tycker vall är bra. Mina går just på ett sådant bete. Bra näring. Där mina går nu har bara används till hösilage . De plöjer upp vad 3 år. Det har inga hästar gått där förut.
Man bör nog vänja in något innan.
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Milou75 skrev:
ok - då ska jag inte testa detta!!!!

:crazy: :smirk: :D

Det är stor risk för foderstrupsfdörstoppning också har jag fått lära mig.
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

bra idee med att plcka gräs" jag hinenr inte betes "öva" min varje dag..tack för tipset!:bump: :bump:
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

så gör jag med att ajg "hand-betar" honom men räcker verklgien en timma om dagen?
känner mig så otillräcklig..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
977
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp