Har ni börjat vänja era vid gräs

Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Hörrni - vad säger ni om gräsklipp från gräsklippare??? Kan man samla ihop det och ge sin häst???

Ska klippa gräset nu i helgen och funderar på om det går att samla upp det och ge... Vad tror ni??? Risk för olja i eller avgaser - eller en god idé?????:angel:
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Nej, det är en mycket dålig ide :mad: Ge aldrig hästen gräsklipp från motorgräsklippare!
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

dålig ide`pga de orsaker du själv tog upp + att gräset "jäser" när du klipper med klippare+ att du ... ja va f.n tänkte ja mer på..

men i alla fall nej, dålig idé, använd leje och hugg gräset eller innan det växt upp så att du kan göra det så får du rycka..
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

ok - då ska jag inte testa detta!!!!

:crazy: :smirk: :D
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Mina hästar har gått i en stor hage där det ploppat upp en del gräs men även fått öppnat någon timma per dag till en grönare del så de är invanda och klara. Nu har de tillgång till den gröna plätten dygnet runt och har nästan slutat äta hö. :) Känns väldigt somrigt. :banana:
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

tänk på att höet behövs ända fram till midsommar så att inte bakteriefloran i tarmarna ska rubbas av de höga proteinhalterna i gräset. Det är därför många ponnyer oftast får fång. Mycket proteinrikt gräs och inget eller för lite hö. Hö speciellt och a-fil är bra för hästarnas magge:p
Sommmaaaaar:love:
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Jag vänjer aldrig mina, men jag skulle vilja.
Vi har bara en vinterhage här hemma och där blir det inget gräs och sen hyr vi in dom på bete några km hemifrån så det är tekniskt omöjligt.
Visst går vi och gräsäter dom lite då och då men med fem stycken så skulle det vara ett heltidsjobb.
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Det finns inget i modern fångforskning som talar för att höga proteinhalter orsakar fång. Det fanns tidigare teorier om dett men de förkastades redan i början av 80 talet.
PL
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Louise skrev:
I vårat stall ger vi hästarna ensilage. Så först börjar vi vänja dem från det till hö.
Och nu är det dax att börja vänja dem vid gräs. Min häst fick lite hosta i början av höet men det har gått över nu. Annars har det funkat ganska bra!
Varför ska ni blanda in hö i denna procedur? Varför inte gå från hösilage till gräs direkt? Ett foderbyte mera bara? Förstår inte vitsen.
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

3 veterinärer har jag hört säga det. Jag måste kolla upp det igen nu när du sa sådär:p
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

.....höga proteinhalterna i gräset. Det är därför många ponnyer oftast får fång. Mycket proteinrikt gräs och inget eller för lite hö.

Som peter sa, det där med proteinmängden är en förlegad teori om fång. Orkar inte förklara i den här tråden också, men kolla igenom fångtrådar via sökfunktionen så kan du läsa.

Trådskaparen:
Jag har börjat beta min häst några minuter per dag, och idag har han gått 10*2 minuter i beteshagen. Håller stenkoll på värme och puls i hovarna (har haft fång) men han verkar ta det bra än så länge. Får även proviva som stabilisator till magen.
Vi kommer också stängsla hagen med flyttbara plaststolpar och elrep som man sen flyttar ut succesivt till en större hage. Ger fortfarande hö och kommer så göra under hela sommaren. han kommer beta gräs på dagen och gå i skogshage på natten och käka hö.
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Det är inte förlegat. Veterinärer i våran tid berättar om det och de måste de ju ha koll på.

jag citerar ur boken Håll hästen frisk, som är skriven av två veterinärer:

...I sverige är det vanligt att man låter ponnyer gå på kulturbeten. På våren är dessa beten särskilt äggviterika med följden att ponnyerna blir överfeta och råkar ut för fång. En annan sak är att ponnyerna ofta inte får tillräckligt med arbete. ...

Äggviteämnen är samma sak som protein.
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Dom vänjer sig själva, det växer i vinterhagen.
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Okej förlegat var väl kanske fel ord, men man har mycket väl gått över till andra teorier, och fler har gått ifrån protein-teorin.
Vilken upplaga är det du har citerat ur? Jag har den nyaste och kan inte hitta det du skrev.
Kan däremot citera från Krafft.nu:

Kod:
Den vanligaste typen av fång utlöses av ett för
 högt intag av kolhydrater (speciellt lättlösliga sådana).
 Detta stör mikrofloran i hästens grovtarm.

Kod:
Stora mängder av lättlösliga kolhydrater finns i 
spannmål (i form av stärkelse) och i spätt betesgräs. 
Tänk för övrigt på, att spätt bete kan finnas även på 
hösten. Andra källor till denna typ av kolhydrater är
 vekt grovfoder som hö och hösilage.

Kod:
Ett vekt gräs har dessutom ett lågt fiberinnehåll. 
Tillsammans med en hög halt av protein kan detta orsaka 
störningar i fodersmältningen. 

Att proteinintaget inte är en självklar huvudorsak till fång
 innebär inte att det saknar betydelse i sammanhanget.
 En foderstat med för lite växtfibrer är inte gynnsam för
 hästens fodersmältning. Fibrerna behövs för en stabil 
tarmflora och ett bra energiutnyttjande. Rätt balans 
mellan energi och protein är också viktig för att hästen 
skall må bra.

Ja det är flera saker som spelar in. Men högt proteinintag utlöser ()vad man tror) inte fång i sig, utan det är lättlösliga kolhydrater - för lite fibrer - protein - obalans i foderstaten - störningar i mage/tarm.
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

aha. dom kanske har gjort studier igen då...:p
min bok, Håll hästen frisk av Harry Pettersson och Bernt Green är tryckt 1999 av Ica bokförlag. Det står ochså att det är den femte omgjorda upplagan.

men till början igen...(nästan) Höet är bra att balansera med:smirk:
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Ja man vet väl fortfarande inte ren fakta vad som utlöser fång, det forskas väl ständigt. Jag tror jag har nyaste upplagan, inte säker.
Och ja, jag tycker också det är bra att balansera med hö. Jag ger inte min fånghäst ett halvkilo mindre ens nu inför betet för jag vill hålla honom proppad med fibrer
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Om man då har hästarna gående på ett mycket proteinrikt silage skall det väl vara mindre risk vid över gången.
Jag har nu plockat gräs en stor blå ikea påse till kvällen. Maskade i går. Så jag skall släppa dom på tisdag tror jag i gräs hagen. De får stå en stund i morgon och över morgon.
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Står så i min upplaga från 1991. Jag undrar om den biten har följt med ända från första upplagan 1976?
PL
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Har du nyaste upplagan till hands och kans e om det står så även i den? I så fall måste de författarna ha snöat in totalt. har inte boken här så jag kan inte se efter.
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

det börjar komma gräs i vinterhagen som dom går och knoppar på, sen brukar de få gå en stund i våran "uppsläppshage" där det finns mer gräs en stund varje dag
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
977
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp