Har ni börjat vänja era vid gräs

Rotterö

Trådstartare
Hur gör ni innan betet. Får de vänja sig sakta. #Eller släpper ni bara ut på bete. Mina går i grus och back hage med träd bara. Gräset är helt borta.
Funderar på hur jag skall göra nu.
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

här har de gått i större hagar där gräset börjat växa succesivt
i lördags släppte vi dom på ena sommarbetet
grästillväxten är sen så vi ger hö morgon och kväll
har du inte möjlighet att låta de beta lite grönt varje dag
så öka succesivt
smidigt att ha typ ett staket som man utökar med den bit nytt grönt dagligen
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

*bygg provisorisk hage där det finns gräs
*ta häst vid hand & gå till ett ställe med gräs varje dag
*vänta till gräset blivit hägre så kan du hugga med leje och ge i hagen

Det finns gräs i våra hästars hage, inte mycket men så de kan gå & "pula" lite, hagen är stor så de äter ej på samma ställe hela tiden..

Lycka till:bump: gräsgräsgräs:bump: =sommar:bump: :bump: :bump:
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Va smart d där med flyttbart staket
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Jag vänjer alltid in.
Nu har det ju växt upp lite gräs i hagen som dom kan pilla med plus att jag betar henne "manuellt".
Började med en halvtimme om dan och nu får hon beta ca 1 tim/dag.
Jag brukar sitta på hennes rygg och fika:D medans hon betar, känns inte lika jobbigt som att stå brevid.
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

I vårat stall ger vi hästarna ensilage. Så först börjar vi vänja dem från det till hö.
Och nu är det dax att börja vänja dem vid gräs. Min häst fick lite hosta i början av höet men det har gått över nu. Annars har det funkat ganska bra!
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Jag gick lr red ut till ett ställe med massa gräs flera ggr i veckan så han fick beta nåra timmar , dom dagarna jag inte hade så mkt tid så plockade ja stora IKEA påsar med gräs :) Var försiktig med att släppa ut din häst på bete, särskilt ponnyer får gärna kolik om dom inte vant sig lite innan.
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Jag har så stora hagar så att jag har gräs nästintill året om,men nu när de skall ut i nån utav sommarhagarna så låter jag de gå 3-4 timmar/dag i en period,mest för att ena sommarhagen är "nysådd" från i fjol och för att ena pållen är en shettis..
Hade det inte varit nysådd oc hshettis involverad så hade jag helt enkelt skiftat hage.
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Jag vänjer min sakta.
Vi är ute och betar när gräset kommer (inte så mycket gräs än :( )
Vi ska väl leta efter lite gräs i dag och se om vi hittar något :D
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Släpp aldrig ut på bete utan invänjning! :crazy: Hästarnas magar är så känsliga att de behöver invänjning. Hastiga foderbyten kan få fruktansvärda koncekvenser i längden och det är det inte värt. Men de andra här har ju kommit med bra råd hur man kan göra :)
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

i min pålles vintehage finns det bara äckligt brunt lergt gräs kvar. jag började beta honom igår.
Förstår inte hur någon kan våga släppa sin häst på bete utan att vänja den innan.
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Våra går 4 hästar i en 3 ha stor vinterhage m blandad terräng, så det växer upp gräs som de pillar i sig vartefter. Så de vänjer in sig själva. Försöker även beta min häst vid hand en stund varje dag. Vi har dessutom gräspaddock som de kan få gå i en stund, då slipper stallägaren klippa där....:smirk: .
Har man inget gräs alls i vinterhagen kan det ju vara ide att beta vid hand,eller gå ut och plocka gräs där det finns. Alt släppa i sommarhagen ett par timmar varje dag, kan ju bli lite svårt att få in dem sen bara:angel: .
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Nu står min häst i en stor hage där hon har möjlighet att beta de små grässtrån som kommer(sen att hon äter rötter, bark gamla löv också är en annan sak:angel: ) och får på det sättet en långsam tillvänjning.

Min fd foderhäst stod i en mindre hage utan den möjligheten och henne betade jag för hand för att hon skulle vänja sig sakta (började med 5 min och ökade långsamt upp till 60 min).
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Jag brukar gå ut och beta typ en halvtimme varje dag och sen öka succesivt. Och så går hon i en hage där det finns lite gräs iaf, sen när dom ska ut på bete brukar jag släppa nån vecka där dom går ute på gräs på dagen och sen till kvällen komma in igen. Och sen efter någon vecka gå ut på heltid. Så har jag iaf gjort förut och det har funkat på min förra ponny. :)
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Antiqua skrev:
Jag brukar sitta på hennes rygg och fika:D medans hon betar, känns inte lika jobbigt som att stå brevid.

Åååh! Mysmysmys! :)
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Ja, vi släppte precis ut våra i "övergångs hagarna". dvs från lerig, kal vinterhage till vinterhagarna plus tillgång till ytterligare hagar med precis uppkommet spirande gräs. tillräckligt för att de kan gå och plocka i sig, men inte så mycket att det går att vräka i sig.
de får fortfarande lunch i form av silage i hagen och äter det - betet är inte tillräckligt ännu.

sen ökar vi på successivt - vi har tillräckligt med hagar för att det ska funka. i början går de halva dagen i de mer gräsrika hagarna för betet är kraftigt där.

vänj ALLTID in hästen. hellre över försiktig än för modig. leder OFTA till kolik annars - hästarna hetsäter. ett alternativ till det tråkiga och omständiga och tidsödande "beta in vid hand" är att uppsöka någon spirande vall och helt enkelt handplocka en säck gräs och ge dem varje dag... går FORT att repa en säck gräs, trot eller ej :)
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Jag har börjat plocka gräs till dom.
Har i dag avmaskat båda.
De står på grus och en slänt med träd o rötter . Men inget gräs. Men de barkar träd och kvistar mm.
Våra gräs hagar har inte kommit i gång riktigt . Måste vänta typ 1 vecka kanske.
Skall släppa dom en halvtimme i hagen för in vänjning.
 
Sv: Har ni börjat vänja era vid gräs

Gräset har börjat komma hela tiden nu så dom har ju av naturen lärt sig äta gräs succesivt. Men våra hästar kommer iallafall få hö ända fram till midsommar och just nu stödutfodras dom också.
I våran hage finns det massa träd och gräs i:p

glömde säga det att våra hästar har bara en jättestor hage att gå i så gräset kommer ju fram hela tiden. Det blir normalt och naturligt då tycker jag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
977
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp