Har någon stulit hästfoder från dig??

RIA

Trådstartare
detta har jag tänkt på, hur vanligt är den egentligen?

jag själv har blivit bestulen på hästfoder, å även många andra i det stallet jag stod i då.

hon som stal tog allt möjligt!

när jag började med fibergi, ja-då skulle hennes ha det också.

när jag köpte hem mineraler så försvann dom snabbare än jag trodde.
tjejen som stal hade endast en 1 kg burk med mineraler i stallet som alltid var påfylld-hon tog aldrig med sig den hem så jag kan ju bara gissa varifrån hon fick sina mineraler.

när jag och en kompis började fodra med eggersmanns musli så tyckte vi att det försvann mer än det skulle. maten var ju uträknad att räcka ett visst antal dagar men det gjorde den aldrig. så till slut så låste vi in maten och plötsligt så räckte den till de dagar vi räknat med!

tjejen avslöjade sig på ett annat sätt också, hennes häst krubba hade nämligen matrester kvar från vårat foder, när vi bytte till eggersmann så började hon inte med det eftersom mvi då hade 14 mil till närmasta återförsäljare men ändå låg det muslirester i hennes krubba :confused: hur hamnade det där?
hennes åt då fibergi...

det var fler än jag och min kompis det försvann från så nästan alla låste in sin mat till slut.

tråkigt att det ska behöva ske...

hur har du haft det? får du ha din mat ifred? och hur avslöjar man ifall någon nallar från maten?

nu tror ju inte jag att någon tar från stallet jag står i nu och det känns skönt! men funderar ändå på att låsa in mineraler å bara ha framme en 1 kg hink, det tar mindre plats i foderkammaren som inte så är himla stor (jätteliten!!) så slipper allt stå så himla trångt :crazy:

hur gör ni? var och hur förvarar ni erat foder?

Sv: Har någon stulit hästfoder från dig??

Ja, jag har haft en "tillfällig" stallkamrat som stal kraftfoder av mig. Hon blev inte långvarig i vårt stall...

Det hände här hemma förra vintern tack o lov flyttade hon nyligen, men det var mycket jobbigt för oss andra i stallet....

Stod i ett stall för många herrans år sen där en tjej stal både grovfoder och kraftfoder.

Det slutade med att vi satte lås på skullen och hon fick ha sitt hö i en annan uthusbyggnad.Foderrummet fick hon inte längre tillgång till utan hon fick ha sin tunna med mat i ett hörn i stallet.

Det funkade,men det blev ju slitningar och lite otrevlig stämning.

Inget fel på tjejen i stort,men ekonomin var så katastrofalt dålig.

Jo....detta har man ju råkat ut för....men en kompis till mej som stod i samma stall var det nog värst för....hon blev av med en jäkla massa hö....:crazy:....Så tråkigt när sånt här händer....

//Domino_s

Har också råkat ut för sådant i ett tidigare stall - Kom en ny människa med sin dressyrhäst till stallet! Den hästen fodrades endast med Hippo basic, mitt sto fodrade jag med Krafft groov, havre, betfor & mineraler.

Varje gång jag tagit givan med mineraler brukade jag ruska till hinken så att ytan blev slät (Vet ej varför jag gjorde så) efter en kort tid lade jag märke till att det var taget en näve - Jaja någon annan kanske hade slut på sitt tänkte jag! Men det fortsatte nästan varje dag och en kväll när jag skulle kvällsfodra hade den nya hästen både havre & mineraler i sin burk, dålt av ett lager morötter.

Då hade hon även tagit havre (Var endast jag som fodrade med havre) Fick nog och frågade personen dagen efter - Hon hade absolut inte tagit vare sig havre eller mineraler, måste vara skötaren som gjort fel. Någon skötare hade jag aldrig ens sett till!

Sedan fick jag ha mitt i fred - Men vid ett tillfälle hade hon plockat delar från mitt träns och inte satt tillbaka - När jag själv kom för att rida hängde det ett halvt träns på min krok :mad:

Fick plats i ett mer seriöst stall och flyttade ganska snart. //Linda

Har själv inte blivit bestulen (vad jag vet), men i ett stall blev kompisen av med sina mineraler - som sedan hittades bland min havre.. Vet inte om de var några småungar som lekte eller nån som ville göra oss osams, var tydligta mineralspår till min låda från hennes.

Ni skriver att ni kommit på vem som stulit mat av er, men varför slänger ni inte bara ut den människan direkt när ni kommit på den? Varför vänta i flera månader(?)

jag själv har ju inte kunnat kasta ut någon eftersom jag själv var inackorderad. sen så sa vi inget heller till stallägaren, om hon inte redan visste om det...

vi hade möjlighet att låsa in fodret så därför var det inte så mycket att snacka om. hon kom inte åt våran mat mer och allt var frid och fröjd på den biten. men sedan så flyttade hon ändå men orsaken till det vet jag inte.

MEN hade det varit mitt stall och någon hade sagt till mig så hade jag pratat med personen som blev anklagad och hållt ett öga öppet. visar det sig att personen stjäl mat så skulle jag inte tveka att säga upp kontraktet!

Jodå, det har man varit med om. En stallkompis havre var slut, det var lördag kväll och vi ville båda hem så fort som möjligt. Jag sa till henne att det var okej att hon lånade havre av mej över helgen så kunde hon köpa nytt på måndagen och ge tillbaka det hon lånat av mej (ca 2 liter). Det roliga var, att hon aldrig köpte någon havre på måndagen. Inte på tisdagen heller för den delen. Utan hon fortsatte ta från mej och trodde visst inte att jag skulle märka något. Men det gjorde jag, det var så uppenbart. Hennes häst åt en liter havre om dagen, min åt en deciliter om dagen. Så när havren minskade betydligt snabbare än vad den skulle så frågade jag henne om hon fortfarande tog från mej. 'Nej, jag har en säck havre hemma och tar med en liter om dagen til hästen' var svaret. Då satte jag lås på min havrehink, och vips så köpte hon en egen säck :p

Mineraler verkar vara ett hett byte också, vet inte hur mycket som försvunnit genom åren... Hö också, en tjej i stallet tyckte visst att jag hade bättre hö än henne och tog av mitt. Frågade henne varför och hon svarade att hon trodde min hög var hennes :smirk: Konstigt att hon tog av sitt hö när vi var uppe på skullen samtidigt då? :p

Det är SÅ trist när folk inte kan skillnaden mellan mitt och ditt! :mad:
Lite havre dit och lite betfor hit har man väl blivit av med under årens lopp, men faktiskt inte i så stora mängder! Däremot verkar en medhavd påse morötter eller äpplen, alltid per automatik anses som allmän egendom!! Trist! Numer låser jag in ALLT! Säkrast så men samtidigt trist!

Har hänt oss också i två stall, i båda var det stallägaren :eek:,
blev ju jättejobbigt att säga det då! :crazy:

Suck... så fräckt, varför skulle det vara okej att ta någon annans mat. Jag är ju student och lika fattig som en kyrkråtta, blir ju jättejobbigt om man inte har ett par hundra extra att lägga ut på mat per månad och ett enormt irritationsmoment. :mad:

Jag har ofrivilligt varit fodertjuv :o
Var medryttare ett tag och hästägaren var lite speciell... Ingen av de andra i stallet verkade särskilt förtjusta i "min" hästägare, det märkte jag ganska snabbt men eftersom vi kom ganska bra överens brydde jag mig inte så mycket i början.
Vid något tillfälle tog ägarens hö slut och då fick h*n ta hö från en av de andra i stallet. Efter det hände det ganska ofta att höet var slut och då brukade ägaren lämna meddelande om att jag kunde ta hö från den här andra tjejen de dagar jag skulle fodra. Märkte snart att det kastades sneda blickar på mig när jag gjorde så och efter några dagar mötte jag en mycket ilsken höägare som tröttnat på att "vi snodde hennes hö!". Blev jätteskamsen :o, och förklarade hur det låg till, kändes inte så kul...
Tog upp det med hästägaren som menade att det måste ha blivit något missförstånd :smirk:, strax efteråt flyttade hästen till ett annat stall. Dum som jag var fortsatte jag vara medryttare ett tag till i det nya stallet (trivdes med hästen i övrigt).
I det nya stallet fanns ingen utrustning för att mocka och sopa - så hästägaren sa att h*n hade pratat med de i ett grannstall och det var ok att vi lånade saker därifrån, självklart skulle h*n skaffa egna saker så fort som möjligt. Under tiden var det bara att gå dit och hämta sakerna - jag behövde inte fråga varje gång...
Samma visa igen - hämtade sakerna (stallet var då tomt) och när jag kom tillbaka med dem fick jag en utskällning igen. De hade lånat ut sakerna EN gång, sedan hade hästägaren bara fortsatt komma och ta sakerna utan att fråga.
Då fick jag nog och sa upp mig:crazy:

Vilken människa!!:eek: Otroligt...

En fråga till er som misstänker att ni blir av med saker; hur har ni gått till väga?! Det är ju ofta just bara en misstanke man har. Hur har ni gått vidare med problemet?

Ibland får jag själv känslan av att det förvinner foder, men jag vill ju inte anklaga någon om jag inte är hundra. Det kan ju bara vara mitt minne som sviker hur mycket jag tagit ur säcken. Fast i veckan började jag faktiskt räkna morötterna i påsen då min kusin känt att det försvunnit ur hennes säck. En påse morötter är ju ganska lätt att kontrollera uttaget ur men en stor fodersäck. Ska man väga den varje dag?

Våra sa ju att de bara "lånade lite", men det försvann mycket och under en längre period, X köpte aldrig nytt foder fast X sa att X "snart" skulle göra det, vi fick aldrig tillbaka det. :devil:

Håll stenkoll på hur mycket du har och använder under en period så ser du ju om det minskar mycket mer än det ska.

Jaa, får väl göra det så är man ju säker sen. Känns bara så trist att man ska behöva bete sig som en polis och kontrollera. Man tycker ju ändå att alla är vuxna och kan ta eget ansvar. Men det är kanske som du säger; att de bara lånar lite och då kanske det heller inte känns som stöld.

Jag tror att det finns två kategorier människor som snor av andra! Glömskan! Den som lånar lite här och där och helt sonika glömmer! Kan även kallas Vimsan! Sedan har vi den värre sorten! Den som medvetet snor för att själv slippa betala! Den kallas TJUV kort och gott! :devil:

När jag hade en häst på foder, det va samma dag som ägaren till hästen skulle hämta honom så försvann det mat och det va ju folk där så hon inte skulle sno nåt annat från nån.jag hade kraft som jag skulle ge till en i stallet och jag hade bara tagit ca 6dl när jag kom senare och skulle städa så va det bara hälften kvar så hon fick det av mig kunde ju inte ta betalt då ju..förstår inte hur folk kan göra så har dom inte råd med egen mat ska dom ju inte ha häst..nån mer som tycker som jag

Jo.. visst har det nallats lite, har man tex B-vitaminer på pump så kan den minska lite fortare än beräknat... mineraler kan också minska hastigt. Något annat som är ett hett byte är tydligen flugspray på sommaren.....

Kommer jag på någon kan jag säga något i stil men "jaha, du använder också det här... då kan vi ju köpa varannan gång och dela:devil:"

Men det är längesedan jag hade sådana problem, numera är vi 3 kompisar som delar stall och köper in det mesta gemensamt. Så det problemet finns inte :D

Sen kan det ju vara svårt att säga något, man tror kanske man vet vem det är som "nallar" men det skulleju vara hemskt att anklaga någon som är oskyldig:o !

Paradoxalt nog, är min efarenhet den, att det faktiskt är människor som egentligen HAR råd, som är dom som stjäl foder av andra! Människor som själva har det knapert är oftast ytterst noga med att göra rätt för sig! Knepigt va? :confused:

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 184
Senast: Meggan
·
Relationer Jag hade en bästa vän som jag lärde känna när jag var runt 20-21 år ungefär. Vi var nära vänner till förra sommaren, dvs i ca 13 år. Vår...
2
Svar
24
· Visningar
7 170
Senast: LenaH
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 128
Hästvård Jag har en älskad fjording som nu är inne på sitt 29 år, hon är pigg och glad som vanligt men jag märker att något har ändrats hos...
Svar
15
· Visningar
1 920
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama