Har min häst blivit frusen?

vinkelina

Trådstartare
normalt använder jag ofodrat regntäcke och nu när hon är klippt, och det inte är så kallt ett fleecetäcke under natt och dag.

Men, tack vara detta underbara regn så har inte mina täcken hunnit torka, så fick slänga på ett 200g vintertäcke på henne (fleece under) och det är plus 10 grader.

och till min häpnad så var hon inte svettig när jag tog in henne, utan lagom varm och gosig.

Kan hon ha blivit kall och frysen på gamla dag? 20 år nu. Har inte sett att hon skulle frysa eller spänna sig i hagen

Sv: Har min häst blivit frusen?

Om hästen var varm under täcket så var den för varm. Hästen ska kännas sval men ej kall under täcket.

Men varför fleece under? tycker det stramar och halkar bakåt. :o Speciellt under det redan för varma täcket.

Hästen är oklippt, vad är vitsen med ett fleecetäcke under ett 200g vintertäcke när det är +10 grader om hästen i normala fall klarar sig med ett ofodrat regntäcke?

Ah, jag som läser dåligt såhär på kvällskvisten.

Frågan kvarstår dock, vad är vitsen med fleece under ett 200g täcke om hästen normalt klarar sig bra med ett ofodrat + fleece?

Antar att det är hästen i liten hage? Då är det inte konstigt hästen iallafall inte blir särskilt jättevarm under ett 200g täcke. Att stå still i ösregn med 10+ kan bli ganska så kallt. Dessutom har det ju blåst en hel del det sista också.

Som jag förstått det har hästen ett separat fleecetäcke under det ofodrade täcket, och hade samma fleecetäcke under 200 gramstäcket. Kan ju ha missförstått det, men om inte undrade jag helt enkelt vad fleecetäcket fyller för funktion under ett redan ganska tjockt täcke för årstiden.

det undrar jag med. Vi har minus/nollgradigt och min fryslort går med 200 g på natten.

För att det inte ingår i stallhyran att de tar bort nattäcket. Och vi har runt en 5-6 grader nattetid så vill ha nått som håller henne lite varm om ryggen. Därav att hon har fleecetäcke på. Trodde jag skulle hitta en kokt häst i hagen, men hon var som sagt lagom varm under.

Min häst har aldrig mer än 300 g på vintern även om han är klippt, han är dock visserligen av tålig ponnyras. Håller med fjordtokan angående att hästen inte ska kännas "varm och gosig" under täcket utan sval.

Man ska komma ihåg att hästen har en komfortzon på 20 grader också, de är inte lika känsliga för temperaturskillnader som människan är.

Efter rakning lägger jag alltid minst 200g täcke på hästen. Jag tog bort dennes naturliga isolering och bör ersätta den.

Saxat ur forskning om hästens tempreglering:
När pälsen klipps försvinner ett lager isolering och temperaturen på hästens yta stiger. Det betyder att temperaturskillnaden till omgivningen ökar så att förlusten av fri värme blir större. För att ersätta det förlorade lagret isolering och sänka yttemperaturen skall man lägga på hästen ett täcke när den inte arbetar. Under täcket kommer temperaturen att vara högre än utan täcke och muskulaturen kan hållas varmare.

För att det inte ingår i stallhyran att de tar bort nattäcket. Och vi har runt en 5-6 grader nattetid så vill ha nått som håller henne lite varm om ryggen. Därav att hon har fleecetäcke på. Trodde jag skulle hitta en kokt häst i hagen, men hon var som sagt lagom varm under.

Fast 6 grader inne i stallet, det tror inte jag många hästar fryser av. Oftast så fryser hästarna vid regn och blåst osv, sällan själva kylan i sig självt som hästarna fryser av om dom har kvar sin päls.

Så jag hade nog låtit hästen stå utan täcke sålänge det är såpass varmt i stallet. En häst ska som sagt inte vara direkt varm under ett täcke alls. Men det är otroligt svårt att avgöra vad hästen ska ha för täcke.

Fast det är ju inte kallt med 5-6 grader? Behöver hästen verkligen täcke då? Nu har jag kanske i och för sig extrem-hästar eller något ;) men jag har ALDRIG täcke på dem inne i stallet, om det så är -20 grader utomhus (och då även minusgrader i stallet). De verkar aldrig frysa så länge de står inne under tak.

OMG! Har de kommit på att hästar hålls varma av fodrade täcken!

;)
Nej, men det har vetenskapligt bevisat värmeförlusterna i olika miljöer och vad extra fodring kan göra och vad täcken gör. Intressant forskning.

Det är alldeles för många hästar som rakas och får i bästa fall ett ofodrat regntäcke som skydd i tron att enbart det räcker.

Jag anser att det är betydligt vanligare med övertäckade hästar. Och om du läser rapporten så står det att du kan täcka betydligt mindre om du ger mer grovfoder.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 463
Senast: mackan
·
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 800
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?