Har man slutat tävla i de lättare klasserna?

thereseapettersson

Trådstartare
Som rubriken lyder har jag funderat ett tag på vart alla tävlingar med lätta klasser tog vägen:confused:? Och med lätta klasser menar jag de lättaste klasserna; Lätt C:1 upp till och med Lätt B:1.

Jag har en orutinerad herre som jag letar lämpliga tävlingar för nu i vår, men jag letar förgäves:banghead:! Det verkar som man helt gått ifån de "klassiska" lättaste programmen och enbart har Lätt B:2 och högre klasser på de lokala tävlingarna nu för tiden.

Finns det någon som håller med mig, eller ännu hellre: finns det någon som har en förklaring till fenomenet?

Bör kanske tilläggas att jag letar tävlingar i uppland/västmanlandsregionen. Och kom inte med "men du kan ju alltid starta pay and ride" - för det är ju MINST lika svårt att hitta ett sådant arrangemang inom lämpligt köravstånd ;)!

Sv: Har man slutat tävla i de lättare klasserna?

Kolla Fjordhästföreningens tävlingar, där har dom tom LD! Även om man inte har fjorhäst får man vara med!

Jag tycker också det är svårt att hitta lättare klasser än LB:2, i alla fall om man vill starta mer än en gång om året eller så. Så jag har ofta börjat med LB:2, och det har gått rätt så bra. Vet inte varför det blivit så.

L:C programmen finns aldrig på storhästtävlingarna här. Tur jag kan starta på ponnytävling också:p (iofs utom tävlan, men bra träning ändå).

Jag tycker det är väldigt dåligt med tävlingar öht här i Uppland den här säsongen! Jag funderade på att åka ut på nån lokal med min gammelman, bara för skojs skull, men hittar ingen som tilltalar mig direkt. Vill inte åka för långt från Uppsala heller...

Men LB:2 är ju minst lika okomplicerat som LB:1 om inte enklare (i vart fall om man rider storhäst)? :confused:

Håller med om att det är vääääldigt tunt med lätta dressyrklasser (LC och LB). I mitt distrikt är det också extremt svårt att komma med på tävling eftersom alla verkar vilja vara med. Har gjort så att jag har köpt tävlingslicens på en klubb som har ridskola och därmed arrangerar ganska många klubbtävlingar så att jag i varje fall får starta på dem.

Delvis OT, men har ni andra observerat att det är hyfsat många överkvalificerade (men inte nödvändigtvis uppklassade) som rider LC och LB? När man kollar i TDB ser man ekipage som har tävlat MSV B (och då har de rimligtvis kvalat genom att ha minst 62 % i MSC C) som anmäler sig till såna låga klasser? Hur i all världen tänker man då? :confused:

Har själv varit aktiv i tävlingssektionen på min klubb och vi fick intrycket att storhästryttare hellre red långbaneprogram. Engagera dig i din klubb så kan ni säkert ha en lokal tävling med LC-programmen, är det populärt lär det sprida sig. Min klubb ligger för övrigt inte allt för långt från din klubb och har pay and ride den 21/4.

Senast ändrad:

Men upplägget skiljer sig mycket i de två klasserna. I LB:1 kommer allt snabbt och i LB:2 är det mycket transportsträckor. De passar olika typer av hästar. (Just när man tävlar orutinersde hästar tycker jag det har betydelse)

Jag håller med dig. Jag som tävlar flera unghästar i olika grenar får ett väldans sjå att välja tävling då det kanske är en dressyrtävling på flera månader som passar dressyrhästen och en terränggrej per halvår ungefär, medan det finns hur mycket hopptävlingar som helst, vilket ju är bra för den andra unghästen.. Lägg sedan till att matte jobbar varannan helg så blir utbudet ännu lägre..

Är det inga divison 3-tävlingar i ditt distrikt? För de brukar ju gå i LC:2 allt som oftast!

_Zvea_: Mitt distrikt har div. III för stor häst under höstterminen, men de preliminära tävlingar jag sett där för kommande höst går i LB:2 och LB:3...

*KL

Det verkar som att det inte bara är jag som har uppmärksammat problemet :( Och visst, Lätt B:2 kanske inte är så komplicerad som jag tror. Men bara det faktum att det går på lång bana med an massa nya bokstäver att lära sig gör att jag backar:eek:

Lätt C:1 och Lätt B:1 kan jag ju sedan innan och jag känner mig trygg med dessa programmen, jag vet vad som krävs och tycker att de är på en bra nivå för min häst.

Det blir väl att leta vidare med ljus och lykta... Om inte annat så får jag väl se mig besegrad och anmäla mig till en Lätt B:2 i alla fall!

Angående bokstäverna så lär dig en ramsa och rita upp banan på papper själv när du pluggar program, då brukar det gå lättare (iaf för mig :)). Den ramsa jag brukar använda är:
Cyklar Man Rakt Blir Polisen Förvånad
Alkohol Kan Vara En Stor Hälsorisk
:D

Blev lite nyfiken och tittade vilka nivåer det finns. Det finns tydligen klasser ända ner till L:E! Program i endast skritt. Lite kul :)

I värmland tycker jag det finns mycke LC med :) Du får åka hit :rofl:

KL
Hade tänkt åka på någon tävling i vår, men inser att fjordhästföreningen också börjar på L:B (Märke 1 är för lätt). Hur stor skillnad är det på L:C och L:B? Tävlingen går i L:B 1.

älvkarleby ridklubb har LC:1 den 25 maj. proppen ej klar ännu men den kommer.
såg de på tdb n.

de e juh inte så långt från dig.

sen i höst är de i frösåker tror ja

Kontakta kansliet på ditt distrikt så kanske de kan styra upp detta till nästa säsong/år då de säkert kan förmå klubbarna välja fler och andra lägre klasser.

Iaf mitt distrikt har alltid tävlingsmöte med klubbarna inför nästa säsong för att fastställa tävlingsterminen där man diskuterar allt från lämpliga klasser, till arrangörer av lagtävling och allt annat rörande terminen.

Det är ju klubben som väljer klasser så om distriktet kan hålla i tråden för att ändra trenden så kanske klubbarna tänker till lite på det också. Det kanske inte ens är något som klubbarna själva reflekterat över... Man söker arrangera klasser man vet folk vill rida ju. Och vet man inte att folk vill rida andra klasser så kommer det ju heller aldrig hända något heller.

Personligen gillar jag korta banan, eftersom det passar hästen bäst, men rider gärna på den långa också. Uppskattar när det finns en större variation på klasserna. Helt sjukt tråkigt att rida samma klasser hela tiden. För det är ju lite så det blir.
---------------------------------------------

Kanske ot men...finns det folk som KAN bokstäverna?? :o :bow: Jag lär mej vägarna och vet att vi ska till 'den näst sista bokstaven på nästa långsida', jag skulle aldrig kunna säga vilken bokstav det är jag rider emot :angel: men kan iaf de viktiga g, x, a och c :o :angel:

Kanske ot men...finns det folk som KAN bokstäverna?? :o :bow: Jag lär mej vägarna och vet att vi ska till 'den näst sista bokstaven på nästa långsida', jag skulle aldrig kunna säga vilken bokstav det är jag rider emot :angel: men kan iaf de viktiga g, x, a och c :o :angel:

Haha. Jag kan INTE bokstäverna. Gör som du och lär mig vägarna bara. Vet att jag rider in upp mot domaren och sen flyter resten av sig själv. ;)

I övrigt håller jag med om att det är väldigt lite LC klasser numera..

Liknande trådar

Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
4 025
Senast: Lobelia
·
Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 803
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 533
Senast: Kirie
·
Dressyr Är egentligen hoppryttare, men eftersom hästen nu är 9 år och verkar lovande i dressyren så tänkte jag att jag ska ge dressyren en...
Svar
14
· Visningar
4 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka