Har köpt en grundriden islandshäst som

FannyN

Trådstartare
har fin skritt trav och galopp och är mjuk samt i fin form. Nu undrar jag hur jag ska göra för att så att säga hitta tölten?
Han är fyrgångare.
Otroligt tacksam för svar.

Det är ju en jättebra början att hästen går bra i skritt, trav och galopp. Att ge säkra råd om hur du töltsätter den är dock svårt, vissa hästar hittar tölten själv med lite uppmuntran, andra måste man jobba stenhårt med. Har du aldrig töltsatt en häst förrut skulle jag rekomendera att du rider för instruktör. Det du kan tänka på är att tölt kräver samling, hästen ska trampa under sig mycket med bakdelen och "lätta" på framdelen. Rid i samlad skritt och driv, gör halvhalter så att den ej börjar trava. När du anar tölttakten beröm hästen och låt den pusta ut och fundera över det var som hände innan du försöker igen. Att träna en unghästs tölt kräver att du har en känsla för hur tölten ska kännas när det blir rätt.
Du har mycket jobb och glädje framför dig med din pålle, det är jag säker på :) Och tänk vad bra det kommer att kännas när du fått din egen isis att tölta.
Lycka till!

Om man inte har tidigare erfarenhet, är det nog enklast att ta hjälp av någon instruktör. För töltsättning måste hästen leta upp en lateral, och detta sker genom samling bla. Samtidigt skall detta ske på en bra sätt, så att hästen även finner en så bra takt som möjligt.

Är du medlem i någon lokalklubb, försök att kolla om det finns kurser eller lektion som du kan använda dig av. Annars brukar även stall med islandshästar inackorderat, anordna kurser och lektioner så kolla även där.

Lycka till.

Jag har en 5-åring (6 i maj) som är precis som din. Jättefin i skritt, trav och galopp, jobbar i bra form osv.
Han har väldigt stark trav och är ganska svår i tölten då han gärna ramlar över i trav. På honom får man rida i mkt kort skritt och samla ihop honom mkt, sedan driva ordentligt samtidigt som jag lättar lite i handen så fort han hittat takten är det halvhalter, halvhalter och halvhlter som gäller. Än så länge låter jag honom gå i valfritt tempo bara han håller takten. Han får bara tölta ngr meter sedan skrittar jag en stund och töltar en bit till.

Du ska nog ta hjälp av en ngn duktig ryttare/tränare i början så det blir rätt från början så sparar du massor med bekymer i framtiden.

Kunde inte låta bli att skratta när jag läste ditt inlägg :smirk:.
Det roliga i det hela är det att jag också har köpt en fyrgångare med bra skritt, trav och galopp samt att han går i lång låg form (en början i alla fal) i dessa tre gångarter. Men hur i helsicke ska vi hitta tölten?
Grisepass och vixlingar blir det så fort vi försöker :crazy: :o....

Ska bli spännande att se om någon har fler tips än ovanstående inlägg. :rofl:

Tipsen blir nog inte fler, då det faktiskt handlar om ekipaget. Ofta behövs ett extra öga för att se vad som händer, alla gånger beror det inte på hästen. Men att stärka balans och styrka i ländrygg och bakben, så att hästen kan börja länga sin överlinje är vad som behövs.

Vägen dit kan vara krokig, ofta har även ryttaren en finger med i detta spel.

Jo, sits, inverkan och känsla är också viktiga ingridienser för en bra tölt. Det gäller att hitta den där nivån där hästen är lagom peppad (utan att vara spänd)och lösgjord utan att den dåsar till och faller ned på framdelen, och det är inte lätt! :angel:

Vi håller på att rida in vår 5,5 åring. Hon har under hela inridningsstadiet gått i lång och låg form, men har nu börjat töltsättas, vilket inte är det lättaste, då hon inte gärna reser sig självmant.

Då hon har mycket pass i sig (även flygande!) måste hon ha mycket framåtdrivning för att förbli mjuk. Samlar man henne för mycket och om hon därtill är seg, då blir det grisepass. Med framåtdrivning och lätt upplockning blir tölten fyrtaktig direkt!

Konstigt att hästar kan vara såna ytterligheter, då den här damen har kanontrav i hur hög fart som helst med mycket aktion, och samtidigt vara hur stel som helst i grisepass, när drivet saknas! :crazy:

Jo, de kan verkligen växla. Jag har en femgångare som har stora ytterlighetet. Skritten skulle kunna ge en poäng på 6,5 när det går riktigt fint, men kan även ge 1,5 och vara passaktig och överilad. Galopen är fin tretaktig och bärig men så plötsligt kan det bli korsgalopp, tölten kan lätt bli grisepass, men också vara lös och ledig med en bra självbärighet som kan varieras med tempon.

Mkt av hennes prestation beror på ryttaren och en viss del på hennes dagsform :smirk: detta gör henne mkt intressant att rida och matte väldigt frustrerard ibland.

Sv: Re: Har köpt en grundriden islandshäst som

Jag tycker att du ska rida för en instruktör om du är osäker, för då blir det oftast på rätt sätt du tränar in tölten.. :)

Sv: Har köpt en grundriden islandshäst som

Tråden är snart 4 år gammal så hon har nog klurat ut hur hon ska få ordning på tölten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
829
Senast: Freazer
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka