Här kommer jag igen med tomtefrågan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

MillyM

Jag har förstått att många tycker att det är helt ok med tomten.
Så nu skulle jag vilja ha svar ifrån de som tycker att man INTE ska säga att tomten finns. Eller om ni inte firar jul alls kanske.

Jag ska ju som sagt göra ett arbete i Etik, och bara samla in människors åsikter, inte lägga någon värdering om vad som är rätt eller fel.

MillyM

Sv: Här kommer jag igen med tomtefrågan!

JUL tomten finns inte. GÅRDS tomtar finns däremot. Vi har ju en sån här på gården.

Men varför ska barnen inte få ha magi och saga i sitt liv?

/KT

Vi firar ingen traditionell jul utan gör det vi gillar, typ äter den godaste maten, jobbar på sjukhuset, ser på Karl-Bertil och har lite mysledigt.

Inga "vuxna" julklappar. Vidar är tre år och får kanske några paket. Men om någon är tomte så får det vara han själv :D Här är tomten en sagofigur precis som Byggare Bob. Jag tänker då inte lura i honom att han finns på RIKTIGT. Däremot kan man ju leka att han finns, om barnen skulle tycka det var roligt senare.

De flesta barn jag har träffat både privat och yrkesmässigt tycker faktiskt att tomten är något "spännande" vid jul. Dom blir lite kluvna eftersom en del inte vet om det är någon som klätt ut sig eller inte...

Om nu några barn råkar tro på tomten, vad gör det? Det gjorde jag när jag var liten, men har kommit till insikt:)

Däremot ska man inte hota med att "om du inte är snäll så kommer inte tomten med julklappar".

Tomten finns inte. Tomten är en lögn, ett verktyg använt av föräldrar för att manipulera och skrämma lydnad i sina barn.

Som break_a_leg säger, man ska inte hota, men det gör ju de allra flesta. Det är ju det tomten används till. Han har ju ingen annan uppgift.

slice skrev:
Tomten finns inte. Tomten är en lögn, ett verktyg använt av föräldrar för att manipulera och skrämma lydnad i sina barn.

.

Jag är faktiskt inte helt säker på att han inte finns. :D

Jag är helt säker på att han inte finns.

Och OM han nu mot all förmodan faktiskt finns är det fortfarande inte rätt att använda honom för att skrämma lydnad i sina barn.

slice skrev:
Jag är helt säker på att han inte finns.

Och OM han nu mot all förmodan faktiskt finns är det fortfarande inte rätt att använda honom för att skrämma lydnad i sina barn.

Det har jag aldrig gjort, däremot har vi haft en "tomte" som kommit med julklapparna och ungen har tyckt det varit jättekul. Förra året kom han på att det var pappa, men iår ska han ändå absolut ha pappa till att vara tomte, för det är så kul. Så jag kan inte anse att det är direkt skadligt. Inte värre än att lura i ungarna att gud finns. :devil:

:bow: för att du aldrig har gjort det. Du tillhör en minoritet.

Jag är emot idén att lura i barn att Gud finns också.

[QUOTE
Som break_a_leg säger, man ska inte hota, men det gör ju de allra flesta. Det är ju det tomten används till. Han har ju ingen annan uppgift.[/QUOTE]

Men! Han kommer ju med julklapparna!! :banana:

Fast tomten kan ju faktiskt vara så elak att han kommer med julklappar till alla utom den den personen som varit "dum" :angel:

Senast ändrad:

break_a_leg skrev:
Fast tomten kan ju faktiskt vara så elak att han kommer med julklappar till alla utom den den personen som varit "dum" :angel:

Har det nånsin hänt? :cool:
Jag äter min spenat, men får inga julklappar längre... :cry:

Jag är också en elak människa! Konstigt nog så har min julklappshög minskat betydligt sedan jag fick barn:)

break_a_leg skrev:
Jag är också en elak människa! Konstigt nog så har min julklappshög minskat betydligt sedan jag fick barn:)

Varning! Det var så det började! Sen blev det mindre och mindre för vart år, och iår ska vi inte ge varandra nånting. I och för sej skönt, för hur lätt är det att hitta på nåt till folk i 60-70 års åldern som inte önskar sej nåt och absolut inte behöver nåt? Alla ger varann varsin flaska likör som inte alls är den sorten man helst dricker. Meningslöst.

Efter ca. 358 dagars hot ja.

Vadå lura barn att Gud finns. Om man nu själv tror på Gud, är det verkligen att lura dem då? Vad säger att att finns eller inte finns, vem avgör det?
Om det nu är så att du inte tror så är väl det helt ok, men kan du verkligen bevisa att han inte finns så att du kan säga att man lurar barn om man säger att han finns?

Oops, rörigt blev det.

NU tror jag varken på tomten eller Gud i den form som Kristendomen vill ge honom. Men därmed kan jag inte ställa mig och säga att de inte finns. För jag kan inte bevisa vare sig att han finns eller att han inte finns.

Om man själv tror på Gud är det att lura dem om man förvägrar dem rätten att läsa och lära om andra trosinriktningar. Avgörandet är ju upp till en själv men personligen tycker jag att barn ska få en objektiv syn på religioner under sin uppväxt för att sedan kunna ta ställning själva.

Varför utesluter det ena automatiskt det andra?
Jag kan faktiskt säga till mina barn att det finns olika sätt att tro på och sedan berätta vad jag själv tror. Jag pratar gärna med mina barn och diskuterar vad de tror eller inte tror. Jag ställer mig inte och föreläser och säger att så här är det.

Tänk om det är du som luras som säger att han inte finns?

I skolan får dessutom de flesta barn reda på att olika människor tror på olika saker och även en chans att mer ingående ta reda på vad olika trosinriktningar innbär och betyder.

Jodå, våra barn är intelligenta nog att själva bilda sig en uppfattning när de är gamla nog. "Går folk verkligen på sånt där?" var min sons kommentar vid ett dop vi bevistade när han var i 7-årsåldern. Och jag har inte sagt varken bu eller bä om gud, bara att Bibeln är en jätteintressant sagobok. :angel:

Med tomten är det lite annorlunda. Det är liksom inte någons avsikt att lura i telningarn att tomten finns, så att de tror och tillber honom resten av livet? Han är ju tänkt att vara en sagofigur till typ max 10-årsåldern? Men att hota barnen med att han inte kommer, är lågt - rikrigt lågt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 761
Senast: Anonymisten
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 361
Senast: Mineur
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17
  • Föräldrar till barn som rider