Har katter lokalsinne?

ridtravare

Trådstartare
Jag är mamma åt två kattägare och får på så sett uppleva katter. 2 glada bonkatter på 3 år. Jag tycker de verkar ha väldigt dåligt lokalsinne.

Om jag och min man är ute och går följer de gärna med oss på promenaden. För att skaka av oss dem innan vi går över vägar osv. kan vi gå till en stor äng med massa kul att jaga. Sedan går vi vår promenad för att avsluta med varvet förbi ängen där vi ropar på dem så kommer de i full fart och följer med oss hem...

När kattorna var små råkade de följa efter husse som inte såg hur långt de följde med c:a 3 kvarter så han gick hem utan dem och sedan fick vi leta efter dem nästa dag och hittade dem innan trappuppgången upp...Kan det ha att göra med att de blev tidigt steriliserade eller är det bara olika från katt till katt?

Det är ju praktiskt när vi åker bort och tar med oss dem för de håller sig ju alltid nära det nya huset men ändå?

Sv: Har katter lokalsinne?

Jag har ingen aning,men min katt verkar ha bra lokalsinne. Vi kan gå på promenad ibland (eller ja hon följer efter mig) och sen kan hon gå iväg och komma hem före mig, fast vi varit på en ny plats.
Och när jag gick på gymnasiet hade jag henne där med som ute katt och hon verkade inte ha problem att hitta där heller trots att hon kunde ge sig av långt bort med innan hon kom tillbaka.

när vi skulle flytta så tog vi med våran hankatt tyson..
han var då cirka 7 eller 8 år, han har alltid varit utekatt och skulle så förbli det med ..
vi flyttade från en liten by som heter näsum till gränum.
han gick ungefär 1,2 mil tillbaka till vårt gammla hus..
hur han nu kunde hitta vet vi inte .. men han gjode de iallafal..
:)

när vi skulle flytta så tog vi med våran hankatt tyson..
han var då cirka 7 eller 8 år, han har alltid varit utekatt och skulle så förbli det med ..
vi flyttade från en liten by som heter näsum till gränum.
han gick ungefär 1,2 mil tillbaka till vårt gammla hus..
hur han nu kunde hitta vet vi inte .. men han gjode de iallafal..
:)

Inbygd GPS?? :angel:

Min katt har gått sex kilometer (fågelvägen) till ett äldreboende som tydligen är trevligt. Tre gånger på en månad har jag varit där och hämtat honom... Att han hittta rätt alla gånger tyder väl på gott lokalsinne. Det är över en mil om man kör eller går dit, så han har ju inte följt efter någon för att lära sig vägen.

Har han ngn kontakt med äldreboendet från början eller är det bara en ide hon honom?
Får han x-tra bra mat där?

Jo, visst har dom lokalsinne! Det finns många historer om katter som till ex stuckt efter att dom flyttat och hittat tills sitt gamla hem, miltals bort.
Eller okastrerade hanar som sticker ivæg en mil eller två och sedan kommer hem igen... Jag tror dom har en gps liknande fåglarnas. Fåglarna kænner av jordmagnetismen. Ær det någon hær som sækert vet hur dom hittar?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
846
Senast: ryujaneiro
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 080
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 870
Senast: AnneB
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 931
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka