Har jag stuckit min häst fel?!

D

dolpina

Hej!
Min häst fick ett sticksår innan midsommarhelgen och veterinären var ute. Jag fick då recept på pencillin, (jag tror att det heter ehtvacillin eller något liknande) i sprutform. Han skulle ha två sprutor varje dag morgon och kväll i 5 dagar. Nu är det så här att för det första så har jag aldrig givit min häst eller någon annan häst spruta och för det andra så hade min veterinär lite bråttom så han hann aldrig att visa mig hur man skulle göra. Jag ringde upp honom lite senare och frågade hur jag skulle göra och han sa att jag skulle fråga andra mer kunniga människor i stallet där jag står, för han kunde inte komma ut och visa mig då jag ringde på midsommarafton. Jag fick hjälp men ni kanske vet hur det är när man frågor några andra hur man ska göra och alla har olika sätt. Jag fick lära mig av en tjej första dagen att ge sprutan snett upp i halsen och jag fortsatte att göra det tills igår då min häst var så jättesvullen på ena sidan av halsen att jag var tvungen att ringa vet. Jag har givit hästen sprutan på varann sida varje gång. Alltså höger sida kvällen vänster sida morgonen. Men han är bara svullen på vänstar sidan. Vet sa att jag inte hade gjort något fel men att det kan ha varit bakterier som har kommit in. Jag har varit väldigt noggrann med nålarna. Nu undrar jag om någon annan har erfarenhet av det här?
:confused:
Tack på förhand

Pernilla

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har jag stuckit min häst fel?!

När jag sticker, sticker jag alltid i "triangeln" ovanför halskotpelaren och under mankammen (ett ganska stort område). Först sticker jag snabbt in nålen och sen "kopplar jag på" sprutan med själva vaccinet eller vad det nu kan vara. Har aldrig stuckit åt endera eller andra hållet, utan rakt in. Konstig vet. som inte visade? Jag vet inte vad du kan ha gjort för "fel", kanske ska du bet vetten komma och kolla så att det inte är sån där blodutgjutelse som är innanför huden, vad det nu heter igen..

Hej pernilla,

Sist jag sprutade min häst fick hon en bula som var ca 15*8cm och var lte drygt 1cm tjock. Tog en spritpenna och markerade området för att se att det inte blev större och tog tempen varje dag. Den "halkade" ned och minskade sakta men säkert, efter några dagar var den borta.
Avvakta ngn dag eller två. Kontakta vet om den blir större eller hästen får feber.
Det går säker bra, men hål koll. Spruta som sthlm23 har beskrivit.

Du ska sticka rakt in i muskeln, inte snett åt något håll.

Tvättade du rent innan? Jag tror som veterinären att det kommit in bakterier, alltså du behöver inte oroa dig.

/Jane

dolpina skrev:
Hej!
Jag fick lära mig av en tjej första dagen att ge sprutan snett upp i halsen och jag fortsatte att göra det tills igår då min häst var så jättesvullen på ena sidan av halsen att jag var tvungen att ringa vet.Nu undrar jag om någon annan har erfarenhet av det här?
:confused:
Tack på förhand

Pernilla

Det är inte så att du vinklade kanylen (nålen)? man ska ju sticka rakt in i muskeln på "triangelområdet" på halsen. Innan man sprutar in pensillinet i halsmuskeln kan man kontrollera så man inte hamnat i ett blodkärl. Det testar man genom att försöka "suga upp" eventuellt blod med sprutan. Är det segt och man inte får upp något blod så har man hamnat i musklerna och man kan sakta spruta in.
Men tänk på att spruta rakt in, eventuellt LITE vinklad beroede på hästens stl. Tunnare häste kan man vinkla lite på.

säger som Tinen - det man ska oroa sig för är att man sticker i en ven när man ska sticka i muskulaturen. Om du sticker in kanylen först vilket man ju gör, så ser du om det kommer blod, dvs du vet om du stuckit fel. Kommer det inget blod är du i muskulaturen som du skall vara, och kan då tillsätta sprutan och sakta injicera. Massera området efteråt så dosen får lite "skjuts" och cirkulationen hålls igång är bra. att det blir en bula är ganska vanligt....

Hej igen! :)

Måste säga tack till alla svar och råd. Sen ska jag även tillägga att jag tittade givetvis om det kom blod i sprutan genom att dra tillbaka lite, det är det första man ska göra annars har jag ingen häst kvar. Sen vet jag även att man ska sticka i den sk triangeln där det då är minst risk att träffa ett kärl så det blöder och det gjorde han aldrig. Min häst har även väldigt tunn hud och när jag menar att jag stack sprutan snett så var det inte längs med under huden utan lite snett fast ändå rakt in. Men iallafall så har nu bulan gått ner väldigt mycket och jag hoppas att han blir bra snart. Tack ännu än gång för svaren.

Mvh Pernilla :smirk:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: re:Har jag stuckit min häst fel?!

Det är jättevanligt att det blir svullnader på halsen när man ger penicillin. Min förra häst svullnade upp ganska mycket och kunde inte röra halsen :cry: så tills det lagt sig fick vi ge hö i hönät så hon kunde äta det.

Sv: re:Har jag stuckit min häst fel?!

Triangeln du ska hålla dig inom är för att det är mest muskel där och du riskerar inte att träffa något du inte borde. Blodkärl finns överallt i halsen.

Jag vet inte hur du har stuckit, men jag tror nog att du har varit väldigt noggrann.
Om du tagit på varannan sida om halsen och snett inom "triangeln" så tror jag att svullnaden beror på att din häst är överkänslig mot pencilin. Samma symptom visade sig nämligen för min häst när han fick pencilin förra sommaren, och han var alltså överkänslig....

Jag hoppas att du läser detta inlägg oxå! Skärtorsdagen så upptäckte jag ett sår på min häst och han hade jätte ont. Iaf så kom vet. spolade och ville att jag försäkerhetsskull skulle ge pencellin. Jag åkte bort över påsken och min vännina var hästvakt. Hon fick då ge honom sprutorna. En gång om dagen skulle han ha i 3 dagar. Sista sprutan han fick gick smärtfritt, nästan, då hon hade sprutat in och dragit ut kanylen och stängt boxdörren, fick han ett utbrott som varade en stund och började äta sen, senare under kvällen svullnade han upp jättemkt. Hon trodde att han skulle dö. (blev ju rädd när det inte var hennes egen häst) Iaf så pratade jag med vet efter detta och han trodde att det var en allergiskreaktion. Han var jätte stel i halsen i flera dagar, men svullnaden gick ner dag för dag. Nästa gång han behöver ett pencellin så måste vi ta en annan sort, då han var allergisk mot denna.

TÄNKVÄRT! Kanske varit en reaktion hos din häst, har du fortsatt med sprutorna? Kan även vara så som de andra skrev, att det blev bakterier där... Men va försiktigt och håll riktigt med uppsikt, för det som hände min häst var en obehaglig upplevelse...

Hej!

Jag slutade upp med sprutor då han skulle ha de 2 sista och det var på fredagen och jag började med pencillinet på måndagen. Då kanske han fick en allergisk reaktion då?! Han fick dock inga anfall men det får kanske inte alla hästar. Nu så har jag börjat att tömköra honom och han är inte halt så han måste ju fått i sig medicinen rätt iallafall.

Hej.

Ska du sticka intramuskulärt (brukar förkortas I.M), så stick rakt in i triangelområdet, framför bogbladet - under mankammen - ovanför halskotpelaren. Man bör torka av området där man tänkt att sticka. Finns bra engångsservetter för detta om man inte vill krångla med olika medel och bomull.

När du har stuckit in kanylen, som skall vara så långt in att den lilla tratten där du stoppar in sprutan precis nuddar hästen, så koppla in sprutan och sen är det väldigt viktigt att du först "drar ut" istället för att spruta in läkemedlet, för att se att du inte stuckit intravenöst. Har du gjort det kommer det blod och då får man aldrig spruta in läkemedlet. Det ger lätt en chock, vilket är väldigt obehagligt för både hästen och framför allt närvarande som ser på.

Råkar du sticka fel, lossa sprutan, ta ut kanylen och ta en ny. Torka av runt det tidigare hålet, det brukar komma en rännil av blod om du stuckit i en ven. Stick på nytt och gör som tidigare, sug ut för att inte spruta i blodet. Kommer det inget blod, spruta långsamt in medecinen. När du gjort det, lossa sprutan och dra sen ut kanylen. Torka av med en bakteriedödande våtservett.

Tänk på att sticka hästen när du väl bestämt dej, håll inte på och vela och småstick för att sedan ändra dej, det gör även den snällaste häst lite irriterad och skärrad.

Är nog ganska vanligt att dom blir lite svullna efter ett stick.Min pålle blir det också ibland...

Funderade på det här med att det inte får komma blod-tycker det brukar göra det när veterinären sticker? :confused: Dom brukar ju alltid säga att det ska vara inom "trianglen" men inget om blod eller inte.
Inte för jag tror att det är fel eller så,men tycker som sagt alltid att det blir någon droppe oavsett medicin eller så...

Jag har lärt mig att man inte ska massera, eftersom det ökar risken för att bakterier kommer in i såret...

Man ska inte inte inte avbryta en penicillinkur, det är då man riskerar att göra bacillerna resistenta. Och sen skulle inte veterinären ha lämnat dig utan att noggrant visa hur du ska spruta.

Men de kan bli lite stela och svullna när man sprutar så mkt, man retar ju området hur noga man än sticker!

Måste säga att jag blev tillsagd av veterinär att avsluta kuren. Jag hade annars fortsatt. Det var ju endast 2 sprutor kvar. Men nu är det så. Han är frisk nu och jag rider han och markarbetar honom. Han mår prima. Svullnaden gick ner efter 2 dagar och försvann helt efter 5 dagar.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 305
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama