Sv: Har jag råd att ha en häst på foder - säg vad ni tycker!
Kan säga att jag skaffade (OBS - KÖPTE HÄST) när jag gick 2året på gymnasiet..
Levde på 1050kr i månaden - allt gick till hästen.
Hästen stod hos grannen.
Betalade 0-200:-/månaden beroende på om elen höjts men jag var snål av mig och använde den endast vid intag osv och uttag mörka morgonar.. (stallägaren hade egen häst och stod därav för kostnaderna av el och slitage då jag tog hand om hans häst..)
Detta funkade prima, jag fick hjälp av pojkvän med köpet. Betalade (vet i fan hur) 6500 kr själv. (Hästen var på avbetalning, förstår inte för fem öre hur hon kunde lita på att ja skulle kunna ha råd...)
Han la ut resten, säger inte hur mycket men de är väldigt mycket mer än 6500... (skäms lite..)
Jag betalade hö på 4-500/månaden. 50kr frakt.
Jag betalade försäkring, dock inte ur min plånbok alltid..
Jag betalade inte verkning, stallägaren gjorde detta ibland på fritiden och verkade min häst gratis eftersom jag tog hand om hans. Ja, han var utbildad och har jobbat med de för ett antal år sedan..
(idag går han skodd hos en "nyutbildad" hovslagare sedan ett par år tillbaka.
.)
Jag köpte havre/korn blandning för 50öre kg av samma bonde jag köpte hö av..
Jag köpte betfor.. ca 98kr säcken då, nu 120..
jag hade även en foderhäst vid sidan av.
Neeeej, jag vet inte hur fan det gick till men jag hade varit utan häst 2 månader (fick missfall när jag vart gravid och lämnade tillbaka foderhästen) så ja hade 2100 kr till godo!......
Vad gör man då??? Tar hem hästar!
Hästarna gick tillsammans, var en hingst och en valack. Jag riskerade rätt mycket men de funkade ihop och trivdes.
Jag hade jäääääääävla tur att ingenting hände - vad som kunde ju hända????
Vart skulle jag få pengarna ifrån liksom??
Valacken fick ett rätt djupt rivsår i hagen när vi var ute och tog kort när de sprang.. Han sprang under ett äldre träd.. jag fick smått panik - ringde veterinär och hade ju faktiskt 800 kr på sommaren över
... Räkningen gick på 600:-! TUR!
Idag skulle jag ALDRIG göra om detta..
Har jobb och bra med tusenlappar över alla månader då jag och sambon (som jag är skyldig ett antal 1000kr men jag sparar undan varje månad till barn och framtida eventuella dyrare nöjen! vilket han tycker är bättre än o betala tillbaka hästen)
Även pengar jag använder ifall faran skulle va framme.. ( Han har massor av pengar undanstoppade och även då jag eftersom jag sparat endel sen ja började jobba..)
Nu klarar jag mig väldigt bra ekonomiskt och är inte det minsta rädd att olyckan skulle va framme när det gäller ekonomin.
Men som sagt - skulle aldrig kunna skaffa mig en häst när jag inte har råd att träna, tävla, köpa snygg outfit som mina vänner.. Ja, ni vet..
Några ord från Metspo:
Det kommer komma fler hästar. Spara dessa 3000:-/månaden i nästan ett år. Du har ca 30 000 kr att lägga till "ifall olyckan är framme".. Jag hade nog inte skaffat häst bara för jag hade 30 000 ifall olyckan var framme.. Har över 50 000 undanstoppat, vill inte skriva ut exakt.. Men jag vill känna mig trygg med mina djur! Och de är värd att få den vård som de kan behöva vid akuta fall!
Och du kan sova gott om nätterna och slippa räkna ut alla kostnader på papper varje natt där du inser att du behöver 30 kr extra till hästens kraftfoder... :$