Har jag råd att ha en häst på foder - säg vad ni tycker!

K

Katrillion5

Jag har fått erbjudande om att ha ett kallblod på foder tillsvidare. Jag är dock skeptisk till om jag verkligen har råd, för jag är student. Hästen jag blivit erbjuden nu är perfekt på alla sätt och vis, frisk och inga dyra specialgrejer (just nu...) men det är som sagt pengarna det handlar om.

Jag har en billig stallplats med helinackordering, jag betalar 1800 i månaden för lösdrift, foder, sommarbete och strömedel.

Min budget (har spritt ut fasta kostnader på 12 månader) som den är nu ser ut såhär;

stallplats, foder mm. 1800
veterinär/avmaskning/vaccin 300
utrustning 200
hovslagare 400 (hästen är barfota)

Totalt: 2700 i månaden. Jag har en absolut gräns på 3000 och inga sparpengar, men å andra sidan kommer en liknande häst aldrig att dyka upp.

Är jag totalt ute i mörkret eller finns det en chans att klara det? :confused:

Sv: Har jag råd att ha en häst på foder - säg vad ni tycker!

Vi är många på Buke som studerar och har häst och visst går det, man får prioritera och vända på alla slantar och ibland är det tufft. Det är dock värt det hundra gånger om :love:

Om hästen blir sjuk behöver du back-up.

Vad händer om du får en akut veterinärkostnad som försäkringen inte täcker?

Ja, jag är ingen slösare alls så jag hoppas så innerligt att jag klarar hästen i månadskostnad, men jag är jätteorolig att den ska bli sjuk och dyra veterinärräkningar. Säg att den skadar sig lätt i hagen men behöver veterinär och medicin och summan hamnar på 5000. Det är inte mycket för de flesta men för mig är det absolut omöjligt att betala av på mindre än 4 månader :/ Nu kommer ju hästen förstås att besiktas innan jag tar den men är ändå orolig... jag vet att man egentligen ska ha en buffert (något jag inte har...) men hur mycket bör man isåfall ha ihopsparat??

Det är precis sånt jag är rädd för ska hända :/ Fast å andra sidan, hästen kan ju få en skada som kostar 80 000 att betala och det täcker ju ingen försäkring i världen. Det skulle ta mig 27 år att spara ihop till det...

Tja, vi fick på kort tid medicin och veterinärkostnader på lite över 7000 kr, att betalas samma dag.

Inget som gick på försäkring, bara att lyfta på plånboken och betala. En sårskada som ska sys, ett kolikanfall på jourtid - det blir snabbt pengar och många gånger måste de betalas direkt.

I ditt läge hade jag inte tagit en häst på foder. Det räcker med att hästen skadar sig i hagen så den behöver sys (kan hända oavsett hur duktig och noggrann man är) så är din budget sprängd. Har du dessutom inga sparpengar är det ingen bra idé. Som Lovisa sa så kan kostnaderna springa iväg oerhört väldigt snabbt, även om hästen är försäkrad.

I ärlighetens namn ska jag säga att som hästägare hade jag aldrig i livet lånat ut min häst till en person som har det så himla tajt med budgeten att det inte krävs mer än en liten utgift på ynka 300 kr för att personen inte ska ha råd att betala. Den summan är en struntsumma i hästsammanhang, speciellt när det kommer till veterinära kostnader där vi snarare snackar om 3000 kr istället för 300 (och långt mycket mer) i kombination med avsaknaden av besparingar.

Vad gör du om hästen får kolik på jourtid? Vem ska betala det när du inte har råd? Vad händer om hästen får en hovböld? Vad händer om hästen plötsligt är halt en dag och du måste ta in den på klinik för att göra en hältutredning? Hältutredningar är inte gratis...

Dessutom är det så att försäkringar ofta har en självrisk, ett startbelopp du själv måste betala innan försäkringen går in och täcker. Självrisken för min häst ligger på 2800 kr, det är 2800 kr jag alltid måste räkna med att betala själv om något händer, oavsett. Vissa hästägare är snälla och betalar självrisken åt sina fodervärdar, men det är inte alla som är det. Hur löser du en sådan situation?

Kort sagt, nej, jag tycker inte det är lämpligt.

Kan säga att jag skaffade (OBS - KÖPTE HÄST) när jag gick 2året på gymnasiet..
Levde på 1050kr i månaden - allt gick till hästen.
Hästen stod hos grannen.
Betalade 0-200:-/månaden beroende på om elen höjts men jag var snål av mig och använde den endast vid intag osv och uttag mörka morgonar.. (stallägaren hade egen häst och stod därav för kostnaderna av el och slitage då jag tog hand om hans häst..)

Detta funkade prima, jag fick hjälp av pojkvän med köpet. Betalade (vet i fan hur) 6500 kr själv. (Hästen var på avbetalning, förstår inte för fem öre hur hon kunde lita på att ja skulle kunna ha råd...)
Han la ut resten, säger inte hur mycket men de är väldigt mycket mer än 6500... (skäms lite..)

Jag betalade hö på 4-500/månaden. 50kr frakt.
Jag betalade försäkring, dock inte ur min plånbok alltid..
Jag betalade inte verkning, stallägaren gjorde detta ibland på fritiden och verkade min häst gratis eftersom jag tog hand om hans. Ja, han var utbildad och har jobbat med de för ett antal år sedan..
(idag går han skodd hos en "nyutbildad" hovslagare sedan ett par år tillbaka.:D.)
Jag köpte havre/korn blandning för 50öre kg av samma bonde jag köpte hö av..
Jag köpte betfor.. ca 98kr säcken då, nu 120..

jag hade även en foderhäst vid sidan av.
Neeeej, jag vet inte hur fan det gick till men jag hade varit utan häst 2 månader (fick missfall när jag vart gravid och lämnade tillbaka foderhästen) så ja hade 2100 kr till godo!......
Vad gör man då??? Tar hem hästar! :D

Hästarna gick tillsammans, var en hingst och en valack. Jag riskerade rätt mycket men de funkade ihop och trivdes.
Jag hade jäääääääävla tur att ingenting hände - vad som kunde ju hända????
Vart skulle jag få pengarna ifrån liksom??
Valacken fick ett rätt djupt rivsår i hagen när vi var ute och tog kort när de sprang.. Han sprang under ett äldre träd.. jag fick smått panik - ringde veterinär och hade ju faktiskt 800 kr på sommaren över ;)... Räkningen gick på 600:-! TUR!

Idag skulle jag ALDRIG göra om detta..
Har jobb och bra med tusenlappar över alla månader då jag och sambon (som jag är skyldig ett antal 1000kr men jag sparar undan varje månad till barn och framtida eventuella dyrare nöjen! vilket han tycker är bättre än o betala tillbaka hästen)
Även pengar jag använder ifall faran skulle va framme.. ( Han har massor av pengar undanstoppade och även då jag eftersom jag sparat endel sen ja började jobba..)

Nu klarar jag mig väldigt bra ekonomiskt och är inte det minsta rädd att olyckan skulle va framme när det gäller ekonomin.

Men som sagt - skulle aldrig kunna skaffa mig en häst när jag inte har råd att träna, tävla, köpa snygg outfit som mina vänner.. Ja, ni vet..

Några ord från Metspo:
Det kommer komma fler hästar. Spara dessa 3000:-/månaden i nästan ett år. Du har ca 30 000 kr att lägga till "ifall olyckan är framme".. Jag hade nog inte skaffat häst bara för jag hade 30 000 ifall olyckan var framme.. Har över 50 000 undanstoppat, vill inte skriva ut exakt.. Men jag vill känna mig trygg med mina djur! Och de är värd att få den vård som de kan behöva vid akuta fall!

Och du kan sova gott om nätterna och slippa räkna ut alla kostnader på papper varje natt där du inser att du behöver 30 kr extra till hästens kraftfoder... :$

kan tillägga att man fick spara vartenda 20 och 50 lapp till vaccineringen som kom en gång om året på 700 Kr. :D
Det kändes när den kom! Men den var viktig!

Jag tycker inte att det låter som en bra ide. De som har häst under knappa pengaförhållanden har i regel någon back-up som kan hjälpa till med extrautgifter. Tex föräldrar, sambo etc. Har man inte det ska man ha en ganska rejäl buffert för att sova gott om nätterna även när det blåser runt knuten.

Jag är i hästköpartagen just nu och har räknat ut att mitt hästägande kommer att kosta 5-6000 kr/mån. Det beror ju givetvis på vart man bor och vilka grundkostnader man har, men man måste ta till i överkant då man räknar och se allt annat som en bonus.
Utöver månadskostnaden har jag en buffert som täcker upp worst case scenario ifall hästen skadar sig och måste stå på klinik eller liknande. Samma sak om man måste byta dyrare utsrustning oplanerat. Man vill ju inte stå utan sadel i ett år tex.

Att ha råd med bra foder, specialprylar vid behov och vård är något man bara måste ha. Det är inte alltid hästen kan gå runt på det billigaste alternativet och då är det bara att hosta upp stålar.

Det låter inte som att du har råd med häst... Det krävs en rejäl buffert för ifall något händer. Inte bara om det sker något akut som kräver veterinärvård men även mindre saker kan kosta mycket pengar. Kan ta ett exempel med min häst från november: Han gick omkull i hagen och fick en låsning i ryggen. Kändes väldigt knackig helt plötsligt, en häst som jag haft i 10 år och aldrig haft problem. Tog ut en duktig kiropraktor som fixade honom, 3 behandlingar på 1 månad = 2100kr. Samma månad slet hagkompisen sönder hans täcke = 1200 kr för ett nytt täcke. Sedan pluggar jag också och jobbar vid sidan av, och samma månad höll jag på att passera gränsen för hur mycket jag får tjäna innan studiemedlet dras in. Fick stoppa alla löneutbetalningar = -10 000kr. Besiktning på bilen som visade sig behöva "lite" reparationer = 12 000kr
Kan säga att det är inte kul att ligga back 25 000 en månad när man är student, och då hade det inte ens hänt något allvarligt med hästen, men många småsaker som blev väldigt dyrt när man lägger ihop det. I sådana situationer är det viktigt att man har sparpengar. Och jag kan lova dig, att om du inte har en buffert så kommer du råka illa ut... Murphys lag slår aldrig fel ;)

Jag skulle ha satsat! Absolut!
Startade min verksamhet som 18åring och på studiebidrag 1050kr/mån. Jobbade alla lov osv för att ha till alla utgifter. Visst var det tufft ibland (och är fortfarande) men värt det alla gånger! :)

Har du möjlighet att jobba extra någon/några dagar i månaden? Då har du ju plötsligen pengar att lägga på ett sparande. Kanske skaffa en medryttare som betalar en liten del?

Givetvis ska man inte hänga upp sitt hästägande/fodervärdskap på en medryttare - men det gör du ju inte heller. Det tillåter bara ett extra litet sparande.
Dessutom så är det ju en foderhäst vi pratar om. Skulle det skita sig så kan du lämna tillbaka den. (Se till att avtala om uppsägningen!)

Som sagt, jag skulle ha kört på. Lycka till! :bump:

Jag har haft häst med knappa resurser, men då hade jag redan innan all utrustning, brett kontaktnät som sparar slantar och ett stadigt kunnande i mig själv om vad hästen behöver. Lite eget kapital och dessutom föräldrar med back-up. Tex har jag egen transport, 2 sadlar till hästen osv, sånt som kostar!

Jag hade aldrig, idag, skaffat en häst med de ekonomiska förutsättningar du beskriver. Senast i höstas kostade min häst mig strax över 4000 för en hudinfektion, det är rätt trista pengar.

Jag skulle ha satsat! Absolut!

Dessutom så är det ju en foderhäst vi pratar om. Skulle det skita sig så kan du lämna tillbaka den. (Se till att avtala om uppsägningen!)

Som sagt, jag skulle ha kört på. Lycka till! :bump:

Hur tänkte du nu...?
Om det är en foderhäst som skadas kan man inte bara lämna tillbaka den för man inte har pengar att betala skadan med..? ;)

Varför ska ägarna få tillbaka hästar de lämnat ut av en anledning, bara för fodervärden får problem?
ägaren kanske inte hinner eller kan ha häst och därav lånar ut den, sen helt plötsligt har ägaren mindre än en månad på sig att både ta hem en häst OCH betala vård!

Håller med. Vet hästägaren om att TS har så dålig ekonomi att det precis går runt (i teorin)?
För jag som hästägare hade inte velat låna ut min häst till någon som måste lämna tillbaka hästen så fort den kräver veterinärvård eller inköp av lite utrustning...

Klart att du klarar det! Finns många med sämre ekonomi som har flera hästar. Nu säger inte jag att jag tycker att det är ok i deras fall. MEN du har koll på din ekonomi och är medveten om att det kan bli att "koka soppa på en spik" för att hästen ska få det som behövs. Ta hästen på foder, tycker jag.

tycker att du ska passa på ;) men man får vara medveten om att nästan alla pengar går till hästen

Klart att du klarar det! Finns många med sämre ekonomi som har flera hästar. Nu säger inte jag att jag tycker att det är ok i deras fall. MEN du har koll på din ekonomi och är medveten om att det kan bli att "koka soppa på en spik" för att hästen ska få det som behövs. Ta hästen på foder, tycker jag.

Jag har också en otrolig koll på min ekonomi och jag har genom åren periodvis fått trolla rätt rejält med knäna för att gå runt ekonomiskt. Jag skulle aldrig göra det för en häst. Jag har haft hund när jag hamnat i dåligt ekonomiskt läge och det är INTE kul. Det är det inte värt.

Hmm... missade visst ditt sista stycke om att du inte har några sparpengar. Jag har en ganska väl tilltagen buffert och har fått nalla lite av den sen jag skaffade häst och då har hon ändå aldrig varit skadad ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka