har jag köpt en vild stallkatt ?

Sv: har jag köpt en vild stallkatt ?

Köper du en katt osedd så är det ju en chansning och du vet faktiskt inte vad du får hem. Om säljaren ljugit är det ju tråkigt men 200 kr är väl knappast nått att bråka om, kolla om nått stall behöver en stallkatt eller låt missen somna in om du inte tror att den får ett bra liv och lär dig av dina misstag.
 
Sv: har jag köpt en vild stallkatt ?

Men är 200 kr något att tjafsa om? Jag tycker att det är mer synd om katten som mår så dåligt. Du har ju ett ansvar också att kolla upp vad det är du köper.
Annonsera efter någon som vill ha den som stallkatt istället eller låt den somna in. Den mår ju uppenbarligen inte bra som den bor nu så det är ju inget alternativ att ha den kvar. Det tog mig nästan 3 år att få min vildkatt så tam att hon numera går in i stallet eller stannar i stallet om jag kommer dit och hon är där. Hade jag tvingat mig på henne så hade hon mått fruktansvärt dåligt. Idag, sju år efter att vi träffades första gången så litar hon dock på mig på riktigt. Hon kommer aldrig bli en katt man kan klappa och gosa med i knät men hon visar på andra sätt att hon faktiskt litar på mig och att hon tycker om mig och det är enormt värdefullt för mig.
Tyvärr har jag problem med att ta hand om de katter som kommer hit ändå (den som är här just nu kommer inte överens med mina utan börjar slåss hela tiden och det är inte kul att slänga ut en katt när det är närmare 10 minusgrader och ingen hör av sig på annonser och efterlysningar) annars hade du kunnat komma hit med den lilla katten.
 
Sv: har jag köpt en vild stallkatt ?

Du har ju faktiskt ett visst ansvar som köpare oxå att kolla upp vad du köper.
Alla katter är inte gosiga knäkatter som gillar att bli klappade.
 
Sv: har jag köpt en vild stallkatt ?

fast jag är en sån som litar på säljaren, säger hon att hon gosat med den och haft inne så tror man ju på de.
Efter en vecka ringde jag henne och sa hur det gått osv då klämde hon ur sig att hon kanske fått till en klapp och att hon bara varit i ett stall. Det är bara det som gör mig besviken....
Inte kul för henne att vara så fruktansvärt skygg och försöker ju kasta godis till henne osv.. visst hon hoppar upp i soffan nu när vi äter ... har börjat lära sig att när våran andra får frukost så sitter hon redan där och väntar, så rutinerna tror jag hon kan .... Fick henne klappad igår .. jag vill bara att man inte ska behöva ta omvägar i huset för att man inte vill att hon ska springa iväg. hon är URGULLIG liten tjej... och skulle behöva vaccinera henne osv men hur ska de gå om vi sjlva inte får tag på henne, hon kommer ju riva ihjäl vetrinärnera isånnafall... Tycker som säljare... att man ska säga sanningen direkt...
 
Sv: har jag köpt en vild stallkatt ?

Håller med dig även om man bör kolla upp "varan" och antagligen enligt köpelagen har det ansvaret för att kunna reklamera köpet, så vill man kunna lita på vad säljaren utger att de säljer. Man ska väl kunna lita på vad folk säger och inte tro att alla är ute efter att lura en? Jag köper en hel del begagnat på nätet, blocket och tradera och betalar i förskott - osett. Inga stora summor. Jag utgår ifrån att säljarna talar sanning om sina varor och än så länge har jag inte blivit besviken. och även om jag vet att det är i stort sett hopplöst att göra något om man blir "lurad" så anser jag inte att det är jag som gjort ett fel om säljaren har "lurat" mig.

Jättesynd om katten, men tror som de övriga, har den inte blivit bättre i beteendet lär den nog aldrig bli en gosig och sällskaplig katt även om den kanske med mycket tålamod kan fås att fungera i familjen. Risken är ju stor att den springer till skogs om ni släpper ut den. Det kan vara svårt att hitta något bättre hem. Tyvärr. Men ett tips är att ringa ett katthem och fråga om de har några bra tips, de borde väl vara vana vid halvvilda katter?
 
Sv: har jag köpt en vild stallkatt ?

Men då tycker jag ändå att ni har kommit väldigt långt! Det är ju inte så länge du har haft henne. Att hon hoppar upp i soffan och att hon ändå håller sig i närheten av er är ju ett väldigt positivt tecken.
Jag tror inte att du ska hålla på och gå omvägar utan greja med ditt och låt henne titta på i smyg om hon vill det. Du kan också köpa feliway som man sätter i vägguttaget. Det har en lugnande inverkan på katter. Det kan göra stor skillnad och finns att köpa på nätet men också oftast hos veterinärerna.
Visst ska man kunna lita på en säljare men tyvärr är det så att folk luras till höger och vänster hela tiden.
Veterinärer har ofta speciella burar så att de kan hålla fast katten och ge lite lugnande. Det kanske skulle vara bra att göra en veterinärkoll för att se så att hon är frisk i övrigt och även kastrera henne när du ändå ska vaccinera. Glöm inte att id-märka henne också när du är där. Säg bara till när du beställer tiden så att de är förberedda på att du kommer med en katt som är lite vild av sig.
 
Sv: har jag köpt en vild stallkatt ?

För mig är personkemin väldigt viktig när jag köper djur, skulle aldrig skaffa ett utan att ha träffat det först på djurets hemmaplan där den kan vara sig själv.
 
Sv: har jag köpt en vild stallkatt ?

Jag tycker du ska ta det lugnt och låta det gå lite längre för om hon är nyfiken kommer det att gå bra efter en tid. Fortsätt att fodra med lite godis och locka henne närmare och närmare så kommer det snart att fungera.

Hur är hon om ni leker med tex en vippa, kan du locka henne att tex hoppa över dina ben och så småningom få henne att hoppa upp i knät under leken.

Även väldigt vilda små kissar kan bli väldigt keliga när de väl lugnat ner sig och börjat lita på de nya ägarna.

Tror det tog en månad för min vildkatt att lugna sig så pass mycket att man kunde lyfta upp honom. Sen blev han en knäkatt utan dess like. :D
 
Sv: har jag köpt en vild stallkatt ?

Jag tycker du ska ta det lugnt och låta det gå lite längre för om hon är nyfiken kommer det att gå bra efter en tid. Fortsätt att fodra med lite godis och locka henne närmare och närmare så kommer det snart att fungera.

Hur är hon om ni leker med tex en vippa, kan du locka henne att tex hoppa över dina ben och så småningom få henne att hoppa upp i knät under leken.

Även väldigt vilda små kissar kan bli väldigt keliga när de väl lugnat ner sig och börjat lita på de nya ägarna.

Tror det tog en månad för min vildkatt att lugna sig så pass mycket att man kunde lyfta upp honom. Sen blev han en knäkatt utan dess like. :D

okej :) jo nu kan hon faktisk ta en godis bit 5 cm från min hand.
Hon undviker att leka med våran kattleksak nu .. innan gjorde hon de, istället avgudar våran hade kattleksaken ..:P
Hon har ju visat framsteg, men kommer man lite närmare och närmare så hoppar hon upp i gardinerna och får panik.. så alltså mat,godis allt accepterar hon. Men som jag ser de kommer hon ju nöstan alltid se oss som farliga ? hon ser ju hur vi gosar med våran andra os.v.

på morgonen hoppar ju våran hane upp och ska väcka mig och vill ha mat, hon är ju med upp men när jag rör på mig springer hon iväg ..

Så visst jag kan vänta, men bara det finns förhoppningar, i tidigare inlägg har ju en skrivit att den ev aldrig kommer bli tam .. :(
 
Sv: har jag köpt en vild stallkatt ?

Håller med dig även om man bör kolla upp "varan" och antagligen enligt köpelagen har det ansvaret för att kunna reklamera köpet, så vill man kunna lita på vad säljaren utger att de säljer. Man ska väl kunna lita på vad folk säger och inte tro att alla är ute efter att lura en? Jag köper en hel del begagnat på nätet, blocket och tradera och betalar i förskott - osett. Inga stora summor. Jag utgår ifrån att säljarna talar sanning om sina varor och än så länge har jag inte blivit besviken. och även om jag vet att det är i stort sett hopplöst att göra något om man blir "lurad" så anser jag inte att det är jag som gjort ett fel om säljaren har "lurat" mig.

Jättesynd om katten, men tror som de övriga, har den inte blivit bättre i beteendet lär den nog aldrig bli en gosig och sällskaplig katt även om den kanske med mycket tålamod kan fås att fungera i familjen. Risken är ju stor att den springer till skogs om ni släpper ut den. Det kan vara svårt att hitta något bättre hem. Tyvärr. Men ett tips är att ringa ett katthem och fråga om de har några bra tips, de borde väl vara vana vid halvvilda katter?

har pratat med ett djurhem och dom tyckte att det lät som en typisk vildkatt....
 
Sv: har jag köpt en vild stallkatt ?

Jag måste få berätta om min lilla vildkatt.
Vi hittade henne i stallet med sin dräktiga mamma och syster, hon var kanske några månader gammal. Vi lyckades lura in dem i en stooor kattbur och sedan flytta dem inomhus. Systern och mamman var skygga och rädda, men vid mat så gick det i alla fall att stå kvar i rummet och så småningom gick det ibland att klappa dem. Men min lilla tjej var hysterisk och klättrade på väggarna. Jag har aldrig sett en katt klättra mitt på en blank vägg i sidled. Stackarn. Min mamma bestämde sig för att hon nog skulle få åka till himlen, hon skulle ju alltid vara livrädd. I vilket fall så fick alla tre flytta hem till min mamma där kull nr två föddes. Min lilla tjej låg och tryckte under sängen i tre månader och blev väldigt mobbad av min mammas raskatter. Det blev inte bättre när jag tog hand om den elaka raskatten så till sist sa jag att jag ville ha vildkatten hemma hos mig med mina två hankatter. Det funkade inte med massa tjejkatter för henne, och gör fortfarande inte. Bara att fånga henne var ju ett helvette. Kattstackarn bajsade ner sig och vi var fint upprivna längs armarna. Det var nog det bästa vi kunde gjort dock!
En vecka låg hon under vår säng, sedan började hon smyga ut. Sakta kunde jag börja kasta mat till henne (jag fodrar elakt nog på bestämda tider) och sen gick det bra att servera henne maten tio cm från sängen om vi inte var kvar i rummet. Ett halvår senare fångade jag henne och tog henne till veterinären för kastrering. Hon var jättesnäll, eller snarare rädd så hon rörde sig knappt.

Vi åker iväg ibland till landställen och sånt och då får alla katterna följa med. De andra två älskar det, och hon har fått anpassa sig. Men det bästa, idag ligger hon på rygg och ska bli kliad på magen, hon pratar med oss, hälsar på oss i sängen, och varje gång man går på toa ska hon gosa. Hon äter mat i vardagsrummet nu. Idag har vi haft henne i ca tre år. Klippa klor och fånga henne tog kanske ett halvår. Hon är fortfarande enormt ljudkänslig och springer fort iväg. Hon vågar inte komma fram när det kommer främlingar, förrän de har satt sig i soffan (?), då lägger hon sig i knät på dem! I köket kan vi aldrig klappa på henne, men hon tar mat ur handen. Så ja jag har en speciell katt, men så himla mysig när hon vill! Det var bara de första månaderna som jag undrade om vi någonsin skulle kunna klappa henne. Min sambo hatade henne, hon flydde ju så fort man råkade röra sig. Idag är han hennes favorit och han tycker oxå väldigt mycket om henne. Hon är inte rädd alls längre, utan hon bestämmer bara själv när hon vill gosa, däremellan kör hon med stilen att hon blir rädd, men ögonen är inte stora och hon springer bara utom räckhåll. Vi kan "tvinga" oss på henne, hon gillar det inte, men det går. Hon tog dock sina största kliv framåt efter att vi hade utsatt henne för något, typ klippt klor eller varit iväg med henne någonstans. Hon blir alltså mer social när vi tvingar oss på henne, fattar inte riktigt varför men hon tycker kanske att det inte var så farligt...:idea:

Så ge din tjej lite tid! Hon verkar ha gjort enormt mycket snabbare framsteg än min gjorde! Sen får man acceptera att de är katter och de är olika. Alla vill inte gosa hela tiden eller bli lyfta så fort vi behagar. Har en kompis som har två raskatter som de köpte rakt från uppfödaren, vår vildkatt är väldigt lik den ena av dem, men vår tjej är ibland mer tam än den!
 
Sv: har jag köpt en vild stallkatt ?

Jag måste få berätta om min lilla vildkatt.
Vi hittade henne i stallet med sin dräktiga mamma och syster, hon var kanske några månader gammal. Vi lyckades lura in dem i en stooor kattbur och sedan flytta dem inomhus. Systern och mamman var skygga och rädda, men vid mat så gick det i alla fall att stå kvar i rummet och så småningom gick det ibland att klappa dem. Men min lilla tjej var hysterisk och klättrade på väggarna. Jag har aldrig sett en katt klättra mitt på en blank vägg i sidled. Stackarn. Min mamma bestämde sig för att hon nog skulle få åka till himlen, hon skulle ju alltid vara livrädd. I vilket fall så fick alla tre flytta hem till min mamma där kull nr två föddes. Min lilla tjej låg och tryckte under sängen i tre månader och blev väldigt mobbad av min mammas raskatter. Det blev inte bättre när jag tog hand om den elaka raskatten så till sist sa jag att jag ville ha vildkatten hemma hos mig med mina två hankatter. Det funkade inte med massa tjejkatter för henne, och gör fortfarande inte. Bara att fånga henne var ju ett helvette. Kattstackarn bajsade ner sig och vi var fint upprivna längs armarna. Det var nog det bästa vi kunde gjort dock!
En vecka låg hon under vår säng, sedan började hon smyga ut. Sakta kunde jag börja kasta mat till henne (jag fodrar elakt nog på bestämda tider) och sen gick det bra att servera henne maten tio cm från sängen om vi inte var kvar i rummet. Ett halvår senare fångade jag henne och tog henne till veterinären för kastrering. Hon var jättesnäll, eller snarare rädd så hon rörde sig knappt.

Vi åker iväg ibland till landställen och sånt och då får alla katterna följa med. De andra två älskar det, och hon har fått anpassa sig. Men det bästa, idag ligger hon på rygg och ska bli kliad på magen, hon pratar med oss, hälsar på oss i sängen, och varje gång man går på toa ska hon gosa. Hon äter mat i vardagsrummet nu. Idag har vi haft henne i ca tre år. Klippa klor och fånga henne tog kanske ett halvår. Hon är fortfarande enormt ljudkänslig och springer fort iväg. Hon vågar inte komma fram när det kommer främlingar, förrän de har satt sig i soffan (?), då lägger hon sig i knät på dem! I köket kan vi aldrig klappa på henne, men hon tar mat ur handen. Så ja jag har en speciell katt, men så himla mysig när hon vill! Det var bara de första månaderna som jag undrade om vi någonsin skulle kunna klappa henne. Min sambo hatade henne, hon flydde ju så fort man råkade röra sig. Idag är han hennes favorit och han tycker oxå väldigt mycket om henne. Hon är inte rädd alls längre, utan hon bestämmer bara själv när hon vill gosa, däremellan kör hon med stilen att hon blir rädd, men ögonen är inte stora och hon springer bara utom räckhåll. Vi kan "tvinga" oss på henne, hon gillar det inte, men det går. Hon tog dock sina största kliv framåt efter att vi hade utsatt henne för något, typ klippt klor eller varit iväg med henne någonstans. Hon blir alltså mer social när vi tvingar oss på henne, fattar inte riktigt varför men hon tycker kanske att det inte var så farligt...:idea:

Så ge din tjej lite tid! Hon verkar ha gjort enormt mycket snabbare framsteg än min gjorde! Sen får man acceptera att de är katter och de är olika. Alla vill inte gosa hela tiden eller bli lyfta så fort vi behagar. Har en kompis som har två raskatter som de köpte rakt från uppfödaren, vår vildkatt är väldigt lik den ena av dem, men vår tjej är ibland mer tam än den!

oj ja du har iallafall tålamod !

Visst hon har gjort framsteg, skulle aldrig någonsin vilja avliva henne, och sen är det några som är sugna på att ta hem henne ( vet historian om henne) och då känner jag bara ånger.. menar även fast man ogillar att hon är skygg, så känner jag mig ändå en sorg att inte ha henne hos oss :(
 
Sv: har jag köpt en vild stallkatt ?

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag har en fd vild stallkatt hemma. Han är uppvuxen i ett stall och det gick inte att komma nära alls, det gick att försiktigt röra honom och hans syskon när de åt, så jag lurade honom med lite burkmat och (med handskar på mig) lyfte upp honom och stoppade ner honom i en transportbur. Efter en vetrinärundersökning där han var tvungen att sövas så fick han komma hem och vakna i lugn och ro i transportburen, sedan spenderade han de första månaderna bakom soffan. Förvånansvärt nog har han varit rumsren sedan dag 1.

Det gäller att ha tålamod och låta kissen komma själv men ändå gå och småprata med den. Nu 2 år senare så ligger han i mitt knä och kelar och sover i sängen, följer mig som en skugga och pratar konstant. Han är fortfarande skygg för besökare och gillar inte när man rör sig för snabbt. Han är hur go och mysig som helst. Han är lite speciell när man lyfter upp honom, han blir helt apatisk men kelig på samma gång. Sätter man ner honom så fortsätter han att prata och kela.
 
Sv: har jag köpt en vild stallkatt ?

Var katten varken vaccinerad eller avmaskad när du fick den?
Var du och hälsade på katten innan du tog hem den? Var den skygg även då?

Om jag förstod det rätt så är katten inte kastrerad (om den inte var vaccinerad antar jag att den inte var kastrerad). Kastrering gör ofta katter lugnare och mer harmoniska, men jag vet inte hur det påverkar skygghet hos skyggisar. Men oavsett tror jag att din katt skulle må bra av att bli kastrerad. Och det skulle också förhindra att några ytterligare skyggisar föds. Jag tycker också att du ska ta tag i avmaskning och vaccinering om inte det är gjort. Vet inte om man kan vaccinera samtidigt som man kastrerar, men det kan vara värt att kolla upp. I så fall krävs bara ett veterinärbesök. Ditt problem blir nog att få in katten i en transportbur, men det kanske funkar om du låter den bli tillräckligt hungrig? Sedan tror jag veterinären löser resten när ni är på plats. De och djurvårdarna är fantastiskt duktiga på att hantera djur.

Om du inte har gjort det så föreslår jag att du försäkrar din katt. Det är skönt att veta att det finns en försäkring när olyckan är framme. Och att det finns en "kattbuffert" för sådant som inte försäkringen täcker såsom självrisk, medicin, specialfoder osv.

Har kissen fri tillgång till mat? Ett bra tips för att få en skyggis mer tam är att ta bort den fria tillgången en tid. På det sättet börjar katten associera dig med mat, vilket är något positivt. Och det kan påskynda "avvildningsprocessen".

Lycka till!
 
Sv: har jag köpt en vild stallkatt ?

Gått över 1 månad, snart 2 månader, KAN INTE KLAPPA HENNE, ingetting ! Överväger om avlivning, jävlar vad lurad jag känner mig, mer synd om katten än någon att få behöva leva rädd !
 
Sv: har jag köpt en vild stallkatt ?

Har du provat Feliway? Har du pratat med något katthem om de möjligtvis kan ta hand om den?
Sorgligt om du måste avliva den men kan du inte ge den mer tid så är det kanske det bästa.
 
Sv: har jag köpt en vild stallkatt ?

har pratat med djurhem i närheten av oss, men dom verkar ju inte vilja ta emot katter som redan "har hem"

tycker det är otroligt jobbigt att se henne så rädd hela tiden, visst nu ligger hon framme på tv bänken när vi kommer tv osv. men så fort man rör sig är hon på sin vakt och sticker iväg. Hon leker ju med leksaker osv, och älskar de när mina små syskon komme roch leker med henne. Hade det gått att klappa henne ( inte sitta i knä och bli världens goaste, utan ge henne en klapp, kunna gå iväg utan att hon springer osv. Jag tycke att hon bara är så himla OTRYGG.
Hon kan ju inte direkt slappna av... ( när hon är framme) Rädd och otrygg...

igår testa vi henne och ta in i badrummet och ge henne en sista chans att visa något, hon blev ju stressad och fräste men tyvärr så försökte vi, hon blev super trött och la sig, då kunde vi klappa henne och gosa, KUNDE TILLOCHMED ta upp henne i knät och prata med henne, men sen när hon börja bli pigg igen gick hon sakta iväg... Men detta är första gången , även första gången vi verkligen vart på henne in i det sista att hon måste lära sig att vi vill henne inget illa, vi prata osv och kom fram till att hon nästan måste ha blivit misshandlad, för klappa man henne uppifrån mot ansiktet så sjönk hon ihop och spände sig som om hon skulle få smisk,

Nu kommer säker många tycka att vi varit elaka som stressat upp henne så hon blivit trött och gett med sig, men någon gång måste hon ju inse att vi är hennes familj, inget jävla hot. Vet ej om man ska fortsätta så.. menar jag satt med henne i handuk och klappa och prata i säkert 15 min -20 min.. kan göra så varje dag om det är lämpligt att stressa upp henne så???

När vi höll på så attackera hon och fräste och bet mot min kille.,,. Men sedan som sagt när hon " gav upp" så kunde han klappa henne.. HON NJÖT VERKLIGEN av all kärlek .. men idag är det som om inget hade hänt.....
 
Sv: har jag köpt en vild stallkatt ?

Det är så man får hålla på. jag försökte ringa dig på numret du gav men jag kom inte fram:confused:
Jag finns fortfarande här om du är intresserad av det vi pratade om om vi bara kan ordna resan för den lilla.
Annars är det bara att vara konsekvent och "tvångsälska" dom en stund varje dag :Doch låta dom själva bestämma när dom vill lämna en när dom väl är avslappnade i famnen.
 
Sv: har jag köpt en vild stallkatt ?

Jag förstår inte riktigt varför du har så bråttom? Jag tror inte att katten lider av att vara på sin kant precis. Jag har haft en katt som verkligen hade blivit illa behandlad i sitt förra hem. Han låg under soffor eller sängar hela dagarna i början men då fick han göra det. Vi fortsatte med det vi gjorde och efter ett tag kom han fram och efter ytterligare ett tag så vågade han äta när vi var i samma rum. Nu talar jag alltså om år. Till slut var han så lugn i sig själv och litade så mycket på oss att han kunde komma och kräva mat även om det var 40 personer i huset som stökade runt.
Jag har haft en annan katt som det tog ett år innan han vågade vara i samma rum som mina barn. Han pep iväg direkt in under en säng om något av mina barn kom in men även han fick vara som han var. Sina sista år låg han gärna på nackstödet på soffan bakom mitt huvud och jag kunde lyfta honom men ingen annan. Gosa eller sitta i knät var uteslutet.
Varför måste du kunna gosa med katten på dina villkor? Varför får inte katten vara som den är? Men måste du det så är det väl bättre att ta bort katten än att ge den tid istället.
 
Sv: har jag köpt en vild stallkatt ?

Det är så man får hålla på. jag försökte ringa dig på numret du gav men jag kom inte fram:confused:
Jag finns fortfarande här om du är intresserad av det vi pratade om om vi bara kan ordna resan för den lilla.
Annars är det bara att vara konsekvent och "tvångsälska" dom en stund varje dag :Doch låta dom själva bestämma när dom vill lämna en när dom väl är avslappnade i famnen.

gav dig numret i två omgångar, det stämmer numret 0722068655 . annars skriver du av fel nummer ^^ har alltid igång den och har ej missat något samtal :)
 

Liknande trådar

R
Katthälsa Brukar inte vara på det här forumet, så va snälla:) Till problemet; Vi "fick" en katt förra vintren, vi kan kalla han Misse här (...
Svar
15
· Visningar
3 689
Senast: TantEster
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 633
Senast: Fille
·
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 988
Senast: bengeten
·
Övr. Katt Jag och min sambo har en liten halvperser hane som föddes i somras, han är innekatt och vi ville skaffa en kompis till honom. Så igår...
Svar
5
· Visningar
1 097
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp