Har jag förstört den??

bettysmatte

Trådstartare
Jag stod och öppnade plasten på en hösilagebal nu i kväll. Använde en tunn syl att sprätta med och slant till såklart. Jag nuddade balen bredvid med sylen:eek: ! Jag kunde se en ca. centimeterlång rispa i översta plastlagret och ett millimeterstort hål i mitten. Kunde dock inte avgöra om hålet gick igenom alla plastlager. Jag hämtade packtejp (plasttejp) och tejpade över hålet med en gång.

OM hålet går hela vägen igenom plasten, har jag förstört hela balen då??? Jag är inte så himla lycklig om jag just, pga min klantighet, slängt några hundralappar i sjön...:(

Sv: Har jag förstört den??

tror inte att det bör vara någon större fara då du tejpade hålet med en gång..

Nejdå, det går bra, känsligast är det under ensileringsprocessen som varar ca. 3 veckor efter pressning men sedan är det ingen katastrof om man bara tejpar i tid. Jag har haft hästar som ätit hål i plasten, nu menar jag HÅL, men balarna har varit ok ändå, kanske lite runt själva hålet har behövts slängas. Var bara noga med att du tar den balen först nästa gång.

Eftersom att du tejpade igen hålet så borde det inte vara någon fara. Man tar ju stora borrkärnor ur balarna och tejpar igen hålet när man skickar till analys.
Men du kan ju vara lite uppmärksam när du använder balen sen om det luktar illa/ser konstigt ut i området kring tejpen och se till att använda just den balen när den gamla du använder nu tagit slut :idea:

det är ingen fara med ett sånt litet hål om du tejpade över det ordentligt. kolla bara så att tejpen sitter. använd helst silvertejp.

Knapplån.

Tack alla för era lugnande svar:D ! Jo, det blir nästa bal jag tar, eftersom jag bara har ett par stycken hemma i taget. Skönt att det antagligen inte är någon fara på taket då...

Okej, jag tror att vi har silvertejp liggandes någonstans här hemma. Ska leta och tejpa lite till med det också! Tack för tipset.

Jag stod och öppnade plasten på en hösilagebal nu i kväll. Använde en tunn syl att sprätta med och slant till såklart. Jag nuddade balen bredvid med sylen:eek: ! Jag kunde se en ca. centimeterlång rispa i översta plastlagret och ett millimeterstort hål i mitten. Kunde dock inte avgöra om hålet gick igenom alla plastlager. Jag hämtade packtejp (plasttejp) och tejpade över hålet med en gång.

OM hålet går hela vägen igenom plasten, har jag förstört hela balen då??? Jag är inte så himla lycklig om jag just, pga min klantighet, slängt några hundralappar i sjön...:(
Har en undran...hur länge håller sig ensilage balarna? Eftersom ni tejpar om det blir hål:S Jag förstod inte riktigt,själv använder jag oftast hö men ibland ensilage,beroende på i vilket stall jag har min häst...men då tar vi ju alltid bort all plast på en gång men å andra sidan använder vi ju då upp minst två balar om dagen.

Men blir dom dåliga om man inte använder dom samma dag dom man gjort hål i dom? eller hur länge håller dom dig?

jag ställer in 1 bal åt gången och tar bort all plast och nät och mina hästar äter upp den på drygt 1 vecka. jag tycker inte att de bör stå över 2 veckor öppnade.

På ridskolan kör de ofta in flera balar åt gången och då tejpar de igen hålen med tex silvertejp. Har inte varit några problem med balarna som jag har öppnat. Håll koll så det inte börjat mögla runt hålet bara. Men då ska det bara vara att dra bort lite extra och slänga sen ska det vara okej att använda resten.

Man ska helst använda de inom 3 dagar. Kan nog vara öppnade i 5 dagar när det inte är varmt.

sen är det bra om man tar lagren runt hela balen så man inte ställer den mot en vägg och tar från ena hållet och in mot mitten, då brukar den va dålig när man kommer till andra sidan.

Använd aldrig, aldrig ALDRIG silvertejp. Eller annan tejp än ensilagetjep för den delen.

De övriga tejperna skadar plasten och kan förvärra skadan. Silvertejp är dessutom inte tät.

den håller max en vecka om det är varmt men lukta på hösilaget det ska lukta sommar äng!!!!:bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka