Har inhandlat en cykelvagn till jycken

Rie

Trådstartare
Eftersom han är i största och tyngsta laget för en cykelkorg kikade jag på Blocket efter en cykelvagn och hittade en begagnad för 600 kr. En för barn visserligen men eftersom jag har en dvärgschnauzer så fick han gott om plats.

Kikade på tidigare trådar och där framgick att det finns speciella cykelvagnar för hund från 2000 och uppåt så 600 var helt godtagbart tyckte jag.

Nu ska jag först få ut den ur bilen ( den var större än jag trodde då den skulle in i bilen så det blev lite pusslande att få in den ......) och sedan montera den bakom cykeln.

Sv: Har inhandlat en cykelvagn till jycken

Lycka till med nya vagnen...

Jag har alltid haft småhundar i en stor cykelkorg fram på styret , då har man mer koll på hunden ....

Jo det hade jag också när jag hade papillon. Hon älskade att åka cykel och moped.
Men det går inte med denna man, han är drygt 37 cm hög och väger 9 kg. Korgarna är för små. Hittade en jag kunde klämma ner honom i men den går inte få fast på styret utan jag satte den på sidan och där vickar den så dant att hunden tyckte att det var mycket obehagligt och försökte hoppa ur.

Bara nyfiken, men varför låter man inte hunden springa bredvid istället?

Jag tycker det är läsigt om hunden skulle hoppa ur lr ngt.

Man kan hålla betydligt högre tempo om hunden sitter i korgen/kärran bakom.

Det kanske är trafikerade vägar på vägen dit man ska.

Sen för egen del så är "min" klubb i andra änden av stan = 40-45 minuters cykeltur i relativt högt tempo + en hel del trafik på cykelbanorna, tycker inte att det är något alternativ att låta henne springa den sträckan.

Själv så har jag 2-3 cm koppel på henne när hon sitter i korgen, så jag har konstant kontakt med henne.

Det är en snart 12årig hund med en ryggskada som gör att våra promenader i princip har halverats.
Han kommer inte att bli bättre heller så för att vi ska kunna vara ute mer tillsammans tänker jag cykla en bit så får han lukta på andra platser än de närmast gården.
Till stigar och vägar det numera är för långt för honom att springa utan att ja gska behöva ta bilen. Och så får jag motion på kuppen.

Och det är ingen risk att han hoppar ur eftersom det finns både plast och nät att sätta för, vilket man vill. Eller så kan man ha helt öppet. Typ en sådan här:http://www.blocket.se/vi/11942250.htm?ca=1_11_s
Testade en liten sväng i kväll- Det gick bra fast i början satt han och försökte balansera. Sedan lade han sig och kopplade av en del.

Vilket bra alternativ för en äldre hund!
Det är alltför många som bara tycker att nej nu kan hunden inte gå så långt så vi går bara runt huset.

De vill ju också ut och se sig omkring :D

Trevligt! :)
Funderade själv på en cykelkärra åt min hund då cykel är mitt enda transportmedel då jag inte har körkort och jag cyklar i princip dagligen. Min hund väger 8 kg är 36 cm hög och 40 cm lång, trodde att hon inte skulle rymmas i en cykelkorg men det var tydligen inga problem så nu sitter hon framför styret när vi susar fram efter gatorna :D

Är en kines så stor??? Jag trodde att de var i typ papillonstorlek.

Om korgen hade suttit fast bättre på cykeln och hållit sig stilla kanske jycken hade accepterat att sitta jättetrångt (han hatar att ha det trångt) men nu hittade jag ju den andra lösningen.
Kanske du ser oss susa förbi någon gång om vi tar oss en långtur....

Nej egentligen så ska dom inte vara det men min tjej är för stor enligt rasstandarden, gör iofs inte mig så mycket - det enda är att jag inte kan ställa henne men utställningar är ju inte hela världen ;)

Ja, min cykelkorg var inte heller så stilla men med lite krångel och en tång så fick vi den att sitta stabilt och det är heller ingen risk att den hoppar av styret.

Jasså, bor du i närheten av Piteå??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka