Har hundar mörkerseende?

N

Nozer

Ja, har dom det?

Lite nyfiken då hunden glor som f*n när man e ute o man själv inte ser ngt. Tex en hare eller annat smått längre fram.
Nog för att dom kan pejla in rätt bra med nos o öron, men det verkar som han ser rätt bra i mörker med.

Att katter har bra syn i mörker vet man juh, men hur ere med hundar?

/Tobbe
 
Sv: Har hundar mörkerseende?

Ja, hundar ser bra i mörker. :)

Slog upp i min bok.. De har reflekterande skikt i näthinnan som gör att ljuset studsar tillbaka så att receptorerna träffas flera gånger, med resultatet att det ser lite ljusare ut för hunden jämfört med vad vi människor ser.
 
Sv: Har hundar mörkerseende?

och det är det reflekterande skiktet som gör att hundar får "spökögon" när man lyser på dem i mörker.
 
Sv: Har hundar mörkerseende?

Förutom att hundarna har bättre mörkerseende än oss människor så har de mycket bättre förmåga att uppfatta rörelser...
 
Sv: Har hundar mörkerseende?

Det har även flyktdjur som tex hästar. Så det är väl inget signifikativt för rovdjur.
 
Sv: Har hundar mörkerseende?

Arg? Det är ju en cool gubbe och ingen arg. Arga ser ju ut så här: :mad:
Coola gubbar har solglasögon att glassa med. :D :cool:
 
Sv: Har hundar mörkerseende?

Jag tror att de HÖR mer än de ser. Även lukten är ju enorm.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 960
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 366
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 539
Senast: Badger
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 414
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp