Har hört ett rykte om betfor...

Silver Girl

Trådstartare
Hörde i veckan att betfor torkas med hjälp av avgaser/rök från någon form av maskiner/skorstenar. Enligt ryktet är detta en vedetagen metod som alltid använts och anledning till att man numera sällan ger betfor till kor (kan inget om kor, men så säger ryktet).

Jag har hört detta i tredje-fjärde hand och det är sagt av en kvinna som känner en bonde som... Ja ni fattar.

Någon annan som känner till något om detta eller är det bara en modern myt som jag råkat på?

Sv: Har hört ett rykte om betfor...

Då kan du få höra detta i första hand så är det inte. Det torkas i en fin anläggning och det tillsätts också melass till betfibren i samband med torkningen. Sockerbruket har dessutom stora krav på sig med rening av allt som släpps ut.
Att man i vissmån ger kor mindre betfor är för att det är mer lönsamt och enklare att ge dem betmassa i stället. Det är så att säga icke torkad betfor som man kan få levererad i stora korvar som räcker hela säsongen till korna. En annan anledning till att man använder mindre betprodukter till kor idag än för ett antal år sedan är att man lagt ner så många sockerbruk att det helt enkelt blir för dyr och omständigt att få tag i fodren i större mängder. Om jag inte har helt fel för mig har vi bara ett sockerbruk kvar i södra Sverige.

Sv: Har hört ett rykte om betfor...

nu säljs ju betför som humanföda ochså under namnet fibrex.
Det finns mycket skitsnack från personer som säljer " mycket bättre" hästfoder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka