Har hormonbalansen löpt amok??

Eastwick

Trådstartare
Som säkert en del av er vet fick jag mitt sto tjuvbetäckt :angel: i våras med följden att vi fick spruta bort ett foster för att kunna betäcka med den utvalda hingsten. Enligt seminstationen var det ett ungt embryo på ca 17 dygn som togs bort men enl. mina noggrant förda brunstanteckningar borde det ha varit ett ca. 28 dygns embryo. Nu visade det sig tyvärr helt omöjligt att få stoet dräktigt igen :( och jag tror att hon kan vara lik sin mor, vilket innebär att hon skall betäckas tidigt. Hade tänkt försöka på nytt igen till våren men till saken hör att hon nu tokbrunstar och har så gjort tidigare i vinter också.

Kan hormonerna ha hamnat i total obalans och vågar jag ens försöka betäcka henne till våren? Någon som har erfarenheter?

Sv: Har hormonbalansen löpt amok??

Jag tycker du ska kontakta en homeopat och behandla din häst med ett homeopatiskt naturpreparat som heter Sepia. Sepia är ett stort medel när det gäller att rätt till obalanser i hormonspelet. Har använt det ganska mycket inom vår egen kobesättning, på mig själv och på mitt eget sto som nu är dräktig. Jag vill inte framhäva det som ett supermedel som hjälper mot allt men om det inte finns några andra fel så har det förmågan att få igång, rätta till och stabilisera hormonspelet, Börja behandla i god tid innan säsongen börjar så att hon är igång. Värt ett försök i allafall och det är bra mycket humanare än att spruta i gång stona, som jag tycker känns som en våldtäkt på hormonspelet med tanke på hur hästarna kan reagera.
Kanske finns det ngn homeopat i din närhet som du kan rådgöra med.

Tror faktiskt att jag har Sepia hemma! :idea:

Är det verkligen ingen mer som har tankar om detta? Är det troligt att hon fortsätter brunsta i vår och sommar efter att ha brunstat hela vintern? Hur stor chans är det att det finns ägg på brunsterna nu? Kanske skall satsa på en riktigt tidig betäckning??

Mitt sto har de flesta åren brunstat året om. Betäckte henne förra året och hon tog sig på första försöket i början på april. Det som jag har hört är att de "tidiga" brunsterna innan våren kan vara svåra att betäcka på, då det kan vara "fuskbrunster".
Jag är inte alls duktig på detta, så får se vad andra säger och om det jag hört stämmer.
Lycka till!

Nä, jag har hört precis som du att vinterbrunsterna oftast är ägglösa... Blir de automatiskt långa också då tro? Måste nog kolla upp hur långa brunsterna är nu då jag bara konstaterat att nu är hon superbrunstig, igen... *suckar*

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 389
Senast: Digbil
·
Avel Jag har ett sto som jag ville betäcka i år. Jag letade hingst och hittade en som jag tyckte skulle passa mitt sto. Jag kan tillägga att...
Svar
13
· Visningar
2 084
Senast: EmblaAsk
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 009
Senast: Korven
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 131
Senast: andover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka