Har hon SADELTVÅNG??

frenger

Trådstartare
Hej kära hästfolk!
BAKGRUND:

Jag har fått chansen att pyssla om ett sto på 4 år som knappast varit hanterad. Innan jag träffade hästen visste jag bara att de hade lagt sadel på ryggen utan någon reaktion från hästen, den var otroligt skygg över ryggen dock (hm, lustigt) och bakbenen gick knappast att ta i eftersom hon kickade som om hon fått 10 blinning-bett samtidigt.
Jag tog mig an hästen, gjorde join up och vann hennes tillit snabbt. Har arbetat med henne i stort sett var dag i en månad. Jag satte på sadeln då jag gjort join up för 3e gången och hon accepterade den otroligt bra, hon fick även göra join up med sadeln på ryggen och stigbyglarna hängandes - hon var mycket lugn o fin!
Hon litar otroligt mycket på mig idag då jag inte bara vant henne vid sadel utan vatten, prassliga påsar, tung trafik och en gång har en ryttare suttit på henne.


PROBLEMET!
Det var första ggn ryttaren skulle sitta upp på henne som jag märkte problemet. Jag hade promenerat runt med henne i paddocken först, sedan la vi på sadeln och spände sadelgjorden lagom/lätt sedan promenerade jag runt med henne lite till för att hon skulle få känna efter igen. När jag stannade ville hon lägga sig ner (den här dagen var det otroligt mycket insekter som bets så vi trodde först att hon ville rulla sig för att det kliades) Hon gjorde så ytterligare en gång (hon var jättelugn hela tiden) När vi inte märkte något satt ryttaren upp och vi skrittade runt lite i paddocken sedan satt ryttaren av.
Då jag tagit av henne alla saker och hade lite kvalitetstid med henne la hon sig och rullade sig. Då blev jag övertygad om att det kliades av insekterna.
Häromdagen då jag la på sadeln igen hände samma sak, fast i stallet. Hon viker frambenen och vill lägga sig - gärna mot vänster. Hon ser loj och trött ut i ögonen, nästan drogad. Avslappnad också.
Så fort hon rör på sig fram i skritt verkar hon vanlig, sedan kan hon helt plötsligt försöka lägga sig ner igen.
Sadeln ligger kalasbra!
Jag tömkörde henne sedan den dagen och det gick superbra, en gång försökte hon vika frambenen igen men som tur var hann hon inte lägga sig ner denna ggn heller.
Jag vill inte testa mer om jag gör henne illa, eller om hon gör sig illa.
Därför frågar jag här och jag önskar alla tankar jag kan få.
Snälla hjälp!!
Mvh

Bella
 
Sv: Har hon SADELTVÅNG??

Inackorderingens häst har sadeltvång (arab), den kan stå och se helt bedövad ut och sedan bara galant vika in benen och lägga sig på stallgången.. vissa gånger gör hon samma sak när man har skrittat sisådär 100meter, andra gånger visar hon inget alls.:crazy:
Jag har haft ett fullblod med sadeltvång, hon for i luften om man spände för hårt eller satt upp på henne direkt efter att ha spänt gjorden sista gången. Henne longerade jag alltid i ca 10min innan jag satt upp.
Sadeltvång är vanligast på hästar av fullblodstyp.
 
Sv: Har hon SADELTVÅNG??

Testa tt beröra henne mkt vid sadekgjordsomrpdet, massera, dra med handduk osv. Har hört att det kan hjälpa. Har även hört att många nervtrågar går samman precis där vi sätter gjorden, och att vissa hästar kan reagera mkt på detta. Ge henn gott om tid så får vi hoppas att det löser sig. Gör hon lika dant med tömkörningsgjord el dyl?

Bra jobbat med hästen förövrigt, ni verkarr ha kommit långt! Kämpa på, du kommer ha en vän för livet!
 
Sv: Har hon SADELTVÅNG??

Tussilago skrev:
Testa tt beröra henne mkt vid sadekgjordsomrpdet, massera, dra med handduk osv. Har hört att det kan hjälpa. Har även hört att många nervtrågar går samman precis där vi sätter gjorden, och att vissa hästar kan reagera mkt på detta. Ge henn gott om tid så får vi hoppas att det löser sig. Gör hon lika dant med tömkörningsgjord el dyl?

Bra jobbat med hästen förövrigt, ni verkarr ha kommit långt! Kämpa på, du kommer ha en vän för livet!

Idag testade jag att lägga på enbart sadel utan gjord och hon visade ingenting. Jag la gjorden runt, jätte jättelöst och det var inte heller någon reaktion. Så fort jag spände vanligt blev hon vinglig som "dopad" och balanssinnet -100 upps. Jag testade med en annan sadel och tyckte att det var bättre, men då jag testade med en annan och den hon inte reagerat på igen så var det samma visa.. Tänkte om det var sadeln som tryckte på någon nerv.
Jag testade även att lägga en elastisk gjord om magen på henne (sådan man har ovanpå täcken, täckesgjord) och det var ingen reaktion. Jag drog den jättehårt för att testa men hon brydde sig inte utan vände på huvudet och stod och nosade mig på ryggen som om. Sluta nu det här är fel Bella!
Om jag håller ett tryck med handen på hennes sida vill hon vika åt sidan, inte flytta sig med benen utan tippa. Vad skulle hända om hon la sig ner?? Jag kanske inte ens veta.... Är det sadeltvång hon har? Känner mig otroligt ovetande om ämnet för jag har alltid fått höra att hästar med sadeltvång flyger i taket.
Jag vill inte skada min ögonsten, hon blir så "borta".
Kan jag fortsätta med sadel..? :crazy:
Jag ska testa att ha sadel och gjort på henne jättelöst, gå ett varv i paddocken, spänna ett hål, gå ett varv och sedan spänna lite till osv. så ska jag höra av mig om det hjälper. Växer det här bort? Vänjer de sig?
Tack för uppmuntrandet! Jag är djupt förälskad i den här hästen. I hagen är hon hellre med mig än de andra som inte verkar gilla henne. Allt verkar stämma mellan oss... Tyvärr är hon inte min utan jag tar hand om henne i tredje hand åt en som ska rida in henne.

OBS!!! Förresten så fick jag reda på att varför hon var så skygg i bakbenen var för att de behandlat henne med mer eller mindre våld i hennes yngre år då hon skulle behandlas för mugg. Där i från kommer sparkandet. Jag undrar om de gjort något med sadeln, fast bara inte säger det för att vi inte ska skapa oss någon uppfattning med tanke på att hon inte ens reagerade då vi la sadeln på ryggen!
ETT STORT TACK för svaren på mitt inlägg. Jag hoppas på fler så jag kan göra det bästa för min pälskling.
 
Sv: Har hon SADELTVÅNG??

Hej!
Har ett 9-årigt sto som har sadeltvång.. Kan bara lägga på sadeln och sätta fast gjorden i första hålet så den inte ens nuddar hästen. Bara hängandes. Sen gå lite, dra, gå lite, dra osv.. Tills det är så spänd som jag vill ha den. Det fungerar bra för oss så det är den dagliga proceduren. =)
Om jag skulle spänna för hårt för snabbt så är det som om hon svimmar. Hon är helt vanlig och sen bara himlar hon med ögonen och gör nästan som en bakåtkullerbytta. Sen kvicknar hon till igen om man tar bort gjorden. Har oxå en perfekt anpassad sadel efter henne. Så det gäller att hon inte sitter fast om det skulle hända.

Det låter som du gör helt rätt så fortsätt att ta det lungt och absolut inte stressa. Gå hellre en stund för länge än för kort.

Lycka till!
 
Sv: Har hon SADELTVÅNG??

Hej, "Min" Equiterapeut/ kiropraktor sa att "sadeltvång" och liknande symptom kan komma av spänningar i bröstmuskulaturen som i sin tur kommer av spänningar/ låsningar i nacken.

Min häst gick gärna väldigt högt med huvudet och spänd hals när jag köpte honom, ET:n lyckades lokalisera prolemen till att bland annat sitta i nacken och bröstmusklerna. När han körde in några fingrar strax framför sadelgjordsstaden kom reaktionen omedelbart, han KASTADE upp huvudet! Sedan fixade han nacken på honom (hästen suckade djuuuupt och gäspade!) och gjorde samma manöver igen, och hästen stod bara lugnt kvar i samma läge. Det blev direkt skillnad i ridningen, men det har tagit tid innan minnet av problemen försvunnit. Nu hade inte min häst sadeltvång, men apropå hans problem tog ET:n upp det där med sadeltvång.

Kan vara värt att låta gå igenom hästen.

Mvh Lisa
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 220
Senast: Praefatio
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp