har hon kastat?? *snabba svar önskvärt*

_Skifting_

Trådstartare
När jag tog in min arabflicka igårkväll inför att hovis skulle komma så upptäckte jag något oroväckande!!

Jag stog och drog igenom svansen på henne för att göra en ny fläta, då hade hon tre "ränder" på insidan av vänster lår. Såg ut lite som när ston brunstar. Lite klet liksom.. (jag och förklaraingar)
Jag blev super orolig och lyfte på svansen. Slidan i sig såg helt normal ut, ljusa, fina slämhinnor. Jag drog med fingret under slidan (hmm.. hur ska jag nu förklara detta? Om man tänker hennes slida som en bulle som buktar ut längst ner mot låren, så är där ju skåran mellan blygdläpparna ju.. jag drog från det superlena nästan inne vid låren och upp mot springan) och då blev det ett litet sträck med missfärgade flyningar på mitt finger. Lite genomskinligt, vattningt rost/brunt. Hämtade en steril "padd" och duttade lite försiktigt precis på slidan om man delar blygdläpparna lite. Ingen missfärgning på padden.
Inga fler missfärgningar uppkom under de 4timmar som de var inne innan jag somnade.
Hon är precis som vanligt. Lyfter och lägger svansen när man kliar svansroten som hon alltid gjort, glad och pigg.

Stoet i fråga är ett 17årigt arabsto som väntar sin första. Konstaterat dräktig med UL på 22dygn. Sen konstaterat dräktig via blodprov på 132dygn i sammband med vaccin. Hon är nu på 156dygn..

HJÄLP!! Ska jag oroa mig? Be vet komma ut och ta nytt prov? UL? VAD?? :cry:

Sv: har hon kastat?? *snabba svar önskvärt*

*puttar*

Snälla ni bukefalister som kan detta!! Vad hade er första tanke varit i detta fallet??

Utifrån det du har skrivit är det svårt säga något alls. Men många ston har flytningar till och från under dräktigheten och vissa har även blodblandade.
Dessutom är det på din beskrivning väldigt svårt att avgöra var ifrån det kommer. Kan ju vara så att hon slagit eller rivit sig någonstans

Men jag tror helt ärligt inte att du behöver vara orolig som jag uppfattar hur du har beskrivit det. Har och är stoet pigg och vaket som vanligt så är det nog något alldeles normalt som du har hittat.

Mitt sto har aldrig kastat men har haft liknande flytningar under båda sina dräktigheter. Skillnaden är att hon haft dem i slutet av dräktigheten, typ från månad åtta.

tack så jätte mycket för era svar!!

Jag tror jag oroar mig i onödan lite bara.. Denna tjej har haft så mycket problem i sitt liv, och nu när vi gjorde en chansning på att betäcka henne och det tog sig, så kändes det som om allt var påväg åt rätt håll igen!! Har kontrollerat henne noga det senaste dygnet, och kan inte hitta något på henne som inte stämmer längre. Inga flytningar, hon busar och rullar sig i hagen som vanligt, terroriserar 3åringen och äter och dricker precis som vanligt. Även avföringen är som den ska..

Orade som sagt var mig nog bara i onödan.. Finns igentligen inget som tyder (längre) på¨att hon skulle kastat..

Men man blir nog som en hönsmamma när det både är mitt och stoets första.. :D

Tack än en gång!!

kl

det låter som som att hon har fått flyttningar och det är helt normalt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka