Har hästar tråkigt?

Miran

Trådstartare
Knasig fråga, jag vet, men ändå.

Jag har nu tagit hem mina två hästar och håller på att vänja dem vid betet. Nu har vi kommit så långt att de är halva tiden i jättestora gräshagen och andra hälften i en mindre, nedbetad hage med en rejäl skogsdunge (där de får hö till natten).

Eftersom jag ser dem från mitt arbetsrum har jag studerat dem hela dagarna. Antingen äter de (det är ju gott i alla fall)eller så står de och hänger, mätta och dästa. Sedan äter de igen. Strosar kanske runt lite då och då.

Vi rider dem en timme om dagen, men annars gör de ju ingenting. Har de tråkigt eller har de så nära ett perfekt liv som hästar kan ha?

Och om ni tror de har tråkigt så vad kan man sysselsätta dem med?

Under vintern går de ihop med flera hästar och då är det ju mer livat i hagen. Fast det verkar mer handla om justeringar av rangordningen än om lek.

Just nu är de nog bara paralyserade av lycka över gröngräset ;). Min normalt flockbundna häst skulle jag nu kunna ställa helt ensam nånstans - hon står bara med huvudet i backen och är salig.

mandalaki

Min är som en dammsugare. Tror att hon har gått upp 100 kg på två veckor! :crazy: (och då får hon ändå inte gå på bete heltid)

Nä, det är så hästars liv ska vara!
Förutsatt att de har en relativt stor hage att trosa runt i om de känner för det.

Vi människor kan lätt tänka så att "hästarna har tråkigt" eftersom vi själva är så vana vid att alltid göra nånting... men hästar/djur är inte som vi.
Det hästar o andras betesdjur behöver är något att nästan ständigt TUGGA på... då är de nöjda! Det är den stimuleringen som oftast räcker. Betar de inte för tillfället så VILAR de eller trosar runt för att leta eter godare gräs...

Sen finns det ju hästar som är VANA att tränas (=har mer muskler, energi) och stimuleras på det sättet också och mår ÄNNU bättre om de får göra det också!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Någon som har ett bra tips? Jag har en treåring som är ganska lös i magen av och till och har varit i några månader nu. Han har aldrig...
Svar
8
· Visningar
1 757
Senast: Summerwind
·
Foder & Strö Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 036
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Det är väl bara att inse att hösten och med den det förhatliga mörkret är på ingående. Jag har en sjuårig ponny som jag haft sen hon var...
2
Svar
37
· Visningar
3 492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024