Har han mugg?

Sv: Har han mugg?

jag förstår inte varför det skulle ha betydelse att hästen är skimmel ? alla hästar oavsett färg kan ju få mugg ;) jag använder hellre inotyol än helosan eftersom den är fetare och skyddar/mjukgör bättre.
 
Sv: Har han mugg?

Har den massor med bakterier i muggen kan salvan göra att det sprider sig med salvans hjälp.
Den kan oxå få brännskador av fet salva.
 
Sv: Har han mugg?

jag förstår inte varför det skulle ha betydelse att hästen är skimmel ? alla hästar oavsett färg kan ju få mugg ;) jag använder hellre inotyol än helosan eftersom den är fetare och skyddar/mjukgör bättre.
Men ofta har skimmlar lättare att få hudproblem, problem med benen osv.
Mjo det är ju sant.
 
Sv: Har han mugg?

Har den massor med bakterier i muggen kan salvan göra att det sprider sig med salvans hjälp.
Den kan oxå få brännskador av fet salva.
Hur vet man om det är mycket bakterier i muggen då? :/
 
Sv: Har han mugg?

om/vad det är för svamp/bakterier får man (vet) ta ett skrapprov på. inget om "syns". en av våra hbl (en brun ;)) får lätt mugg av nattfukten i gräset varje år. vad man ska tänka på är att det ganska lätt kan bli lymfangit av mugg/rasp om det blir bakterier (därför använder vi inotyol då den skyddar huden väldigt effektivt) och då behövs oftast både pencillin och tex. metacam + omslag.
 
Sv: Har han mugg?

om/vad det är för svamp/bakterier får man (vet) ta ett skrapprov på. inget om "syns". en av våra hbl (en brun ;)) får lätt mugg av nattfukten i gräset varje år. vad man ska tänka på är att det ganska lätt kan bli lymfangit av mugg/rasp om det blir bakterier (därför använder vi inotyol då den skyddar huden väldigt effektivt) och då behövs oftast både pencillin och tex. metacam + omslag.
Okej, men vad är lymfangit?
 
Sv: Har han mugg?

kopierar vad jag skrev för några dagar sedan ;)

om hästen får sår i huden (mugg, skrapsår, sticksår osv.) och det i dessa sår kommer bakterier och lymfkärlsinflamation (lymfangit, "blodförgiftning") med ansvälldt ben uppstår.

våtvarma omslag med tex. jodopax är effektivt, om hästen får feber bör veterinär tillkallas, då behövs antagligen även pencillin och anti inflamatoriskt läkemedel som tex. metacam, butta eller finadyn.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
524
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 140
Senast: Hedwig
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Min häst har någon vecka haft lite torrare fläckar i karlederna fram så tänkte att det kanske var mugg så köpte lactacyd och tvättat med...
Svar
2
· Visningar
704
Senast: clovergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp