Har han fång? hjälp!

L

LuckyLuke

Min pålle har de senaste dagarna kännts lite ovanligt lat i paddocken, dock är han alltid lat så det är svårt att avgöra...
Men han känns liksom lite som han är öm i hovarna eller nåt, snubblar litegrann ibland, med våran paddock är i för sig rätt grusig..
Kan ju vara att jag bara inbillar mig saker också eftersom jag blir orolig när han blir så lat..

Men så kom jag på att det ju kunde vara fång, han har i för sig aldrig haft det förut enligt uppgift, men så kände jag på hovarna och visst var de inte kalla, de va lite varma, men de var lika varma fram som bak. De hat ju lite värme i hovarna naturligt. Har mött en ponny som alltid hade supervarma hovar..

Men är det nån fara?
Eller är det bara fram som blir varma vid fång?

:cry: :cry: :cry:
Jätteglad för svar

Sv: Har han fång? hjälp!

Ta tempen, kolla efter förstärkt puls och ring veterinär för rådfrågning.

Tycker att du skall kolla pulsen om den är väldigt påtaglig, samt ringa en vet. En häst kan ju ha fångkänningar i alla fossingar så det är inte bara fram som den blir varm vid en ev. fångkänning. Och ju fortare hästen får vet,hjälp desto fortare går fången tillbaks.

Samt att du bör se över vad hästen kan ha fått i sig förutom det dagliga intaget, men även rent generellt se över foderstaten.

Kicki :laugh:

Min pålle har de senaste dagarna kännts lite ovanligt lat i paddocken, dock är han alltid lat så det är svårt att avgöra...
Men han känns liksom lite som han är öm i hovarna eller nåt, snubblar litegrann ibland, med våran paddock är i för sig rätt grusig..
Kan ju vara att jag bara inbillar mig saker också eftersom jag blir orolig när han blir så lat..

Men så kom jag på att det ju kunde vara fång, han har i för sig aldrig haft det förut enligt uppgift, men så kände jag på hovarna och visst var de inte kalla, de va lite varma, men de var lika varma fram som bak. De hat ju lite värme i hovarna naturligt. Har mött en ponny som alltid hade supervarma hovar..

Men är det nån fara?
Eller är det bara fram som blir varma vid fång?

:cry: :cry: :cry:
Jätteglad för svar

Det behöver inte vara fång, en häst som har fång har väldigt ont. Står han bakåtlutad med benen framåt? Dom försöker alltid avbelasta när dom får fång. Är det någon puls i hoven? Hur har han varit förut, varma eller kallare hovar? Feber?

om du är osäker tycker jag att du kan ringa och rådfråga tex Skara. Dom brukar komma med bra tips på vad du kan kolla. Ta även en visiteringstång och kläm till. Kan vara någon hovböld också.

Tycker inte du ska vara orolig, men kolla upp måste du göra om du misstänker fång.

Den här årstiden är många hästar sulömma efter vintern med all snö. De kan då upplevas som försiktiga, snubbliga och ogillar grusigt underlag. Prova att rida på gräs och se om det blir någon skillnad. Oavsett så kan du ju ta ut hovslagaren för de kan både bedömma sulömhet och fång.

En fånghäst behöver inte alls ha jätteont, en som inte känner min häst hade aldrig märkt att hon hade fått fång, men jag märkte det som tur var tack vare att jag vet exakt hennes sätt att röra sig på.

Det behöver inte vara fång, en häst som har fång har väldigt ont. Står han bakåtlutad med benen framåt? Dom försöker alltid avbelasta när dom får fång. Är det någon puls i hoven? Hur har han varit förut, varma eller kallare hovar? Feber?

Det är inte alla fånghästar som har jätteont eller står i fångställning. I alla fall inte under hela fånganfallet. Det kan mkt väl komma smygande och ta flera dagar innan den får riktigt ont.

Ett sätt kan vara att testa att vända hästen i tvära vändningar alltså snurra runt med den på en minivolt. En fånghäst trampar runt på ett speciellt sätt. Jag tror nästan att det syns tydligare. Om man misstänker ett tidigt fånganfall så finns det ett (enda?) sätt att bromsa upp det och det är att kyla hovar och en bra bit upp på benen.

Tack alla för svar! :bow: :bow:

menar ni att man ska kolla efter puls i hovarna? jag har gjort det och kände inget men jag får hålla koll..
han har ingen feber i alla fall och har inte haft den senaste veckan, jag har tempat han varje dag eftersom han varit lite lat :)
Han står heller inge konstigt med benen fram eller så, snarare står han med frambenen under sig.

XanderBabe: Hur menar du med visitertången, har ingen sån men ska man "klämma" på sulan liksom?

Mitrolle: Låter ju som han kan vara sulöm, han har väldigt känsliga hovar. Jag får prova på gräs, men han blir alltid piggare utomhus så det är svårt att avgöra :angel:
han skoddes om i tisdags, och hovslagarn sa inget då att nåt var konstigt, och det började typ i onsdags när jag red, så han kan ju vara öm efter skoningen också bara..

Kan han gå på gräs tillsvidare?

oki, men att kyla hovarna kan väl inte bota det? eller?

Du ska kolla pulsen på benet ovanför kotan/kotleden.

Jag vet inte alls om din häst har fång. Jag hade ringt till en veterinär. Nu kan det vara svårt att ställa diagnos på fång eftersom det kan bli så olika. Men om jag misstänkte fång hade jag inte låtit hästen gå på gräs. Inte vid den här tiden på året i södra delen av landet i alla fall.

Om man kyler på rätt sätt och börjar vid rätt tid kan man förhindra fånganfallet. Men då måste man börja innan man märker det vilket naturligtvis är svårt. Men man kan antagligen minska skadorna i hovarna genom att kyla.

Men det kan ju naturligtvis vara ngt helt annat.

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 234
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 860
Senast: Exit
·
Hästvård I torsdags red min medryttare, jag var på jobbet, fick sms på fredag förmiddag där medryttaren meddelade att hästen inte hade känts bra...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka