Har funderingar om föl som jag skulle villja ha hjälp med.

Y

Yamima

Vet inte om tråden ligger på rätt ställe men jag hoppas det...

Jag har svårt att bestämma mig för om jag ska betäcka mitt vblsto med en arab hingst eller om jag ska köpa ett årsföl (-08 el 09).
Jag vill vara med ända från början med fölet har väntat och längtat efter ett föl nu i några år men vet inte hur jag ska göra. Mitt sto är nu 10 år och haft föl tidigare och har bra exteriör och bra gångarter för att vara travare. Men samtidigt så blir det ju inte ett äkta arabföl villket i sig egentligen inte gör något eftersom jag ska fölet till lättare träning och kanske någon tävling, men sen kommer den där delen av mig som vill ha ett äkta arabföl.

Vad tycker ni att jag ska göra?

Hoppas att det inte blev allt för grötigt, är trött men måste få skriva av mig.

Sv: Har funderingar om föl som jag skulle villja ha hjälp med.

Om man tittar på vad du ahr skrivit att du nog egentligen vill ha ett renrasigt arabföl så tycker jag att svaret är enkelt. Du ska köpa ett färdigt föl.
Avel i vilken form som helst är ett lotteri med ganska höga insatser. Det finns ju en hel del kostnader med i bilden och även risker. Så den värsta nitlotten blir att man står utan både sto och föl en hel del fattigare istället för med högvinsten den perfekta avkomman.
Om nu betäckning, dräktighet och fölning går bra (vilket det oftast gör) så vet man ju på förhand inte vad det är som kommer ut. Det kanske inte är den hästen man vill ha. Vad gör man då? Det kanske inte finns någon annan heller som vill ha den.
Köper man ett redan fött föl så skan man ju välja ut just det som man vill ha. Sedan är det fortfarande ett lotteri att köpa en så unghäst men oddsen blir ju betydligt bättre om den är född.

Att sedan ett arabföl inte ligger så högt i inköpspris heller gör ju inte saken sämre för dig som köpare. Tror att det i många fall är klart billigare att köpa "färdigt" än att "göra" ett själv, att dömma av de annonser jag sett.

Så efter som du redan tvekar när du ställer frågan så svarar jag köp ett färdigt arabföl.

Jag hade nog med köpt ett färdigt föl. Du kanske kan hitta ett fint föl nära dig så du kan vara där ofta och pyssla med det.

Precis som övriga säger...du verkar ha siktet inriktat på araber så satsa på en då;).

Ett arabföl. Det låter på dig som att det är en kompromiss att ta ett föl på egna hästen.

Sedan tycker jag personligen att det är tveksamt att avla på hästar där avkomman kommer att ha litet eller inget intresse för någon annan än stohållaren. Ett korsningsföl varmblodstravare (för jag utgår från att det inte är varmblod som i halvblod som avses?) arab är ju inget marknaden direkt suger efter. Och även om man själv planerar att behålla hästen kan ju mycket inträffa som gör att man tvingas lämna bort den.

Ifall du vill vara med från början i hästens liv är det enda sättet att betäcka ditt sto. Men själv skulle jag ta ett årsföl, och i o med att du inte är 100% säker på om du vill ha en blandras, så är det ju säkrast att ta ett "riktigt" arabföl. Du kan lätt bli besviken på dej själv sedan då det "oäkta" arabfölet kommit, o du ville ha ett riktigt sådant. Det är ju inte roligt att träna upp ett föl du inte är nöjd med, eller hur? Kom ihåg, du avgör, de andra få stå och böna och be hur mycket de vill, men DU bestämmer hur DU vill ha det. Lycka till med fölet vilket de nu än blir! :)

Tack för svaren!!!
Jag behövde bara höra mina egna tankar och funderingar från någon annan runt om kring att betäcka min travare med arab.
Jag tycker verkligen om araber och visserligen vbltravare också som travhäst, men som ni säger så har även jag funderat på hur fölet skulle bli? Man vet ju aldrig vad det blir. Nu spelar könet faktiskt ingen roll sto som hingst går kastrera om så behövs.
Så Nu blir det så att jag ska köpa föl istället för att betäcka mitt sto med en arabhingst. Jag vill visserligen vara med från början så mycket det går, antingen via telefon och nått/några besök beroende avstånd och om det är långt kanske säljaren är snäll och kan maila bilder lite då och då på den lille dom utvecklas ju så från dom föds och levklara. Men som sagt det skulle inte göra nått om jag inte hittade rätt föl när fölet är 6-10 mån gammal eftersom vi endå har framtiden framför oss.:)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 020
Senast: Mickizz
·
Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 599
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama