Har fått Sår!

Royal_724

Trådstartare
Har ett marsvin hemma, och en dag när jag plockade ut honom för att kela så hade han fullt med sår!
Först visste jag inte vad han har gjort, men jag tror han har kliat sig så har det blivit sår efter det. Men han har inga vassa klor!
Jag har badat honom för att se om det hjälper, men så fort såren börja läka har han nya igen!
Det är inte stora sår, mest småsår!
Vad kan man göra för att få honom att sluta?
Har gett honom saker för att aktivera sig, har haft ute honom varje dag, låtit honom springa fritt! Men det hjälper inte. Visst, han kliar sig inte lika mycket längre!
Tror han är allmänt uttråkad!
Vad finns det mer man kan göra!

Sv: Har fått Sår!

Ja vet inte varför han kliar sig, men det bästa är nog att gå till någon vetrinär ! Så det inte blir värre . .

Hej! Marsvin får lätt ringorm,så om det är kala runda fläckar den har så är det förmodligen det den har fått. De tappar helt enkelt håret och det kliar jätte mkt på dem så då måste man åka till veterinären.

Är det bara sår eller något mjäll liknande på huden också?
Är det mjöll liknande flagor kan det vara sellnic som blommat ut och då behöver han veterinärvård. Ett marsvin kan gå med sellnic som inte blommar ut i över ett år från smittotillfället så även om han inte träffat på andra marsvin det senaste så kan han vara drabbad.
Jag har några bilder på ett av mina marsvin när hon var drabbad av sellnic som du kan titta på här om du vill jämföra lite. Så fort marsvinet på bilderna fick första behandlingen slutade hon få nya sår.
Har du sett efter så han inte har ohyra i pälsen?
Pälsätare kan orsaka klåda.
Har det varit länge?
Har du provat att byta underlag?
Vissa håller sona marsvin på tex fleecetyg (antipill varianten dvs den som inte trådar sig).
Har du testat att kolla så han inte utvecklat allergi mot kraftfoder, någon frukt/grönska han får?
Oavsätt borde du kanske besöka veterinär för att utesluta sellnic för det är dödlig obehandlad. Även för att utesluta svamp tex.
Det är inte normalt att ett marsvin får sår om det inte är något som ger dom regäl klåda.

Ingen som tänkt på att det kan vara sellnic?
Skabb alltså som kryper i gångar under huden. Kliar något alldeles oerhört på svinen och inte helt ovanligt att de river upp sig själva.

Kollade bilderna, men det ser inte alls ut så!
Han ser hur bra ut som helst i huden, det är precis som han har fått en reva bara!
Kollade honom idag på morgonen, glömde kolla honom igår, och såren är faktist nästan borta, det är bara lite mindre skorpor kvar!
Jag har provat och ge honom mindre grönsaker fast lite oftare, och det har nog hjälpt!
Jag visste faktist inte att det fanns nåt som hette Sellnic, så tack för den informationen!

Vårt ena marsvin :love: fick skabb för ett par år sedan. Förmodligen hade han smittan med sig från djuraffären. Det började med att han blev röd i skinnet och fick en outhärdligt plågsam klåda som gjorde att han fick krampanfall :eek: :eek: ! Det var hemskt att se. Vi ringde vet och de misstänkte INTE skabb utan hänvisade oss till apoteket och shampo mot ohyra. Det gjorde ju ännu ondare på den lille stackaren. Efter en vecka och konsultation på tel med 3 olika vet (som f.ö. ville avliva) fick jag till slut kontakt med en vet som helt lugnt sa: Kom hit med honom så fixar vi det - det låter som skabb! Han fick 2 behandlingar med spruta (vad minns jag inte) och var sen helt bra :bow: :bump: .

:eek: :eek: :eek:
Det där lät ju absolut som sellnic till varje punkt och pricka.
Speciellt dom där anfallen :crazy:

Usch ja! Det var hemskt! Tänk om vi låtit avliva honom för att de första veterinärerna sa att det fanns inget att göra :eek: :eek: ! Den ena sa till och med att det kostar för mycket pengar för att läggas på "ett sånt" djur :eek: ! Vår lille Bassning var ju för oss värd hur mycket som helst bara han fick bli bra! Och det blev han :love: !

Ett av våra marsvin fick en stor knöl på ryggen,
så vi gick till en vetrinär. han sa -bara att avliva henne, hon kommer ändå dö. :cry:
Men jag ville ändå ge henne en chans,utifall det inte var cancer.
Så vi gick till en annan vetrinär. De visade sig då att det inte var en cancer knöl, utan en varböld.

Är så glad att jag inte avlivade henne när jag var hos den första vetrinären,för då hade inte hon levt idag.

Hmm....Mitt marsvin har börjat klia sig igen och fått nya sår, ringde veterinären idag!
Han trodde det var skabb för det var visst väldigt vanligt!
Måste få ihop pengar så ska jag ringa sen igen!
Hoppas inte det är allvarligt!

Är det skabb så får han en spruta och den verkade på vår lilleman omedelbart! Sen tror jag att det är ytterligare 1 spruta ev. 2 till - minns inte riktigt, som han ska ha innan han är färdigbehandlad!
Håller tummarna för att han blir bra snabbt - skriv och berätta!

Lycka till från Z3:an

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 351
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 177
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 271
Senast: Djurvän
·
Hästvård Tog in hästarna precis och möttes av 2 väldigt blodiga och såriga ben på fuxen. Från knä till kronan på båda frambenen är det fullt av...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 053
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar