Har ett litet Problem...

B

Belllllllla

Joo det är så att min häst har svårt att ta Högergalopp, Jag har provat med att göra stora volter..han har lite problem med att göra småa volter.
Jag undrar om det finns någon bra övning för att träna detta problem.. Rider Mest ute i skogen.
Tack på förhand!

Sv: Har ett litet Problem...

Hästar är som vi-vänster eller högerhänta.

Har hästen svårt, underlätta för den att sitta korrekt utan att störa. Höger galopp=höger höft och höger axel fram. Ofta gör man felet att man tynger ner frammåt och åt höger.

Vänster galopp tvärt om.

Prova att sitta ner, ta tyglarna i höger hand och dra bak din vänster axel, galoppera med höfterna, om du förstår vad jag menar.

Och ffa: Ta hjälp av någon som kan!

Utnyttja en högerkurva på vägen eller ett högerhörn på ridhuset ( första hörnet efter långsidan så hästen inte rusar i åsynen av den fina raksträckan ;) ) Det blir naturligare för hästen att fatta galopp då eftersom vägen den går på svänger. Om du dessutom ökar traven så faller hästen lättare in i galopp för att balansera lite bättre. Men slängtrava inte!
Stå i lättsits å håll koll på balansen som A-K Eng skriver. Ge tydliga hjälper, hellre övertydligt så här i början! Tror inte att du ska sitta ned, det gör det jobbigare för hästen.

Håller med utnyttja kurvorna och fatta galopperna där. Rid balanserat. Ta ner honom så fort han inte går rätt. Begär inte att han ska galoppera på små volter om han inte har styrkan för det, börja med större och sedan minska dem. Var tydlig i dina hjälper! Ge stora hjälper! Beroende på var du rider använder du de olika sitserna. På ridbana passar det mer att sitta ner, men bara om den går i rätt form, annars inte.
Ta hjälp av någon kunnig!

Kanske lite upprepning över vad de andra har sagt! Men begär inte av hästen att den ska ta små volter om den inte har styrkan för det! Jobba med den i form! Jobba i backar, konditionsgalopp för att stärka den. Se till att den går lika mycket i båda varven. När den har styrkan, då kommer den kunna göra små volter och nästan piruetter om du så vill.

Okeej det ska jag prova..jag ska ta stora volter och galoppera på rakt spår..Har ingen stor ridplan. men jag ska Försöka. Jag har med mig en Kompis som brukar Hjälpa mig. Tack!:)

Okeej..Men jag har tyvärr inte tillgång till ridhus :( men jag kan prova när jag är ute i skogen på en bilväg.. Han har tagit det förut men han blir så himla strässad när det andra hästen galopperar iväg..
Men jag ska prova att göra som du skrev:)

Jaa men det ska jag Prova:) Jag ska prova att fatta i kurvor och att Ta ner han så fort han kommer i Vänster. Tack!

Min erfarenhet är att det i de flesta fall är ryttaren som inte ger tillräckligt tydliga hjälper. Hästen kan då "välja" galopp och fattar den som han tycker är bekvämast.

Här följer ett enkelt sätt som gör att du garanterat kommer att sitta på rätt sittben och öppna upp på rätt ställe. Den här övningen kan du göra på rak väg eller var som helst.

För att fatta höger galopp så gäller ju att sitta till på vänster sittben och vrida fram bäckenet och lätta något på höger sida. Så här kan du göra för att göra en otroligt tydlig hjälp, där du garanterat kommer att sitta rätt för höger galopp:

För att fatta höger galopp:
Ta tyglarna i höger hand.
För bak vänsterhanden och följ med med överkroppen så att hela överkroppen vrids utåt/bakåt) och klappa hästen på rumpan (törs du inte klappa så håll bara handen över rumpan som att du skulle klappa där).

Tryck sen som vanligt till med vänsterskänkeln för galoppfattning.

Sen när du gjort det några gånger så slutar du med att "klappa hästen på rumpan". Men du tänker inom dig att du ska göra det, då kommer du att sitta i en tydlig galoppfattning.

Principen är enkel. Tänk dig ett avlångt soffbord.
För att få höger galopp så vill du ju då att det högre främre hörnet ska komma loss. Genom att sätta dig på det bakre vänstra hörnet får du det högre främre hörnet (=bogen/frambenet) att lätta.

Hoppas du förstår hur jag menar. Den här övningen har funkat alla gånger! Lycka till!

Min erfarenhet är att det i de flesta fall är ryttaren som inte ger tillräckligt tydliga hjälper. Hästen kan då "välja" galopp och fattar den som han tycker är bekvämast.

Här följer ett enkelt sätt som gör att du garanterat kommer att sitta på rätt sittben och öppna upp på rätt ställe. Den här övningen kan du göra på rak väg eller var som helst.

För att fatta höger galopp så gäller ju att sitta till på vänster sittben och vrida fram bäckenet och lätta något på höger sida. Så här kan du göra för att göra en otroligt tydlig hjälp, där du garanterat kommer att sitta rätt för höger galopp:

För bak vänsterhanden och följ med med överkroppen så att hela överkroppen vrids utåt/bakåt) och klappa hästen på rumpan (törs du inte klappa så håll bara handen över rumpan som att du skulle klappa där).

Sen när du gjort det några gånger så slutar du med att "klappa hästen på rumpan". Men du tänker inom dig att du ska göra det, då kommer du att sitta i en tydlig galoppfattning.

För att få höger galopp så vill du ju då att det högre främre hörnet ska komma loss. Genom att sätta dig på det bakre vänstra hörnet får du det högre främre hörnet (=bogen/frambenet) att lätta.

Hoppas du förstår hur jag menar. Den här övningen har funkat alla gånger! Lycka till!

Superbra förklarat!
Jag har oxå problem med h galopp... Ska genast träna!:banana:

Hur har du det med galoppen på andra hästar?
Ibland är det ju faktiskt så att det är hos oss ryttare som problemet sitter.
Är man sne i kroppen blir inte hjälperna lika tydliga i båda varven och det är vid just galopp som det märks tydligast.

Tack för ett superbratips som jag aldrig för har hört i mitt snart 30-åriga hästliv!

Annars tycker jag att det bästa är att arbeta hästen på töm över galoppbommar för att stärka den svåra sidan.

Superbra förklarat!
Jag har oxå problem med h galopp... Ska genast träna!:banana:

Tack så mkt för ett super bra tips :) det gick faktiskt jätte bra :banana:

Hur har du det med galoppen på andra hästar?
Ibland är det ju faktiskt så att det är hos oss ryttare som problemet sitter.
Är man sne i kroppen blir inte hjälperna lika tydliga i båda varven och det är vid just galopp som det märks tydligast.

okeej. Jaa men det brukar gå Jätte bra på andra..Men jag vet flera som har ride på Min Häst som tkr att han är skitsvår och få höger galopp på.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama