Har ett litet problem!!

Ida_79

Trådstartare
Red min Tuborg idag o provade för första gången att rida på hackamore(korta skänklar) Han lysnar jätte bra på det o inga problem med styrning,men så fort jag kortar upp tyglarna så kröker han på nacken o går på bogarna vilket han absolute inte gör med vanligt bett!! håller knappt i tyglarna men han bara krullar ihop sej!! Både i skritt,trav o galopp!! Nu till frågan: Hur ska jag göra när han gör så?

Sv: Har ett litet problem!!

Så gjorde min häst också i början.. :smirk:
Men jag försökte driva fram henne mer mot "bettet", verkligen få med rygg och bakdel. Prova även att inte ta så mycket i munnen som du är van vid med bett, korta upp tyglarna försiktigt och hela tiden se till att du verkligen "rider med" ryggen och bakdelen fram till bettet..
Svårt att förklara, men kan vara värt ett försök ;) :o

Sv: Har ett litet problem!!

håll bara i tygeln precis så det är stöd, låt HÄSTEN välja hur mycket stöd den vill ha.
krullar hästen ihop sig på släpp lite extra, men ha fortfarande stöd.
driv mycket, mycket och får hästen framåt.
sväng och vänd mycket, det får hästen avslappnad och bekväm med hacket.

/einstein

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: Freazer
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 520
Senast: Stekspaden
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 800
Senast: Bri
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka