Har eran hund fått skulden för skador vid ett slagsmål?

Z

Zuukii

Trotts att din varit kopplad och inte den andre? Jag har varit med om en likn händelse där min stackars hund (kopplad med ryggen mot) blev påhoppad av en mindre trotts strikt koppeltvång året runt, min hund skadar den lösa...

Vill kolla om någon här fått skit och hot av den andra hundägaren med bl.a. polisanmälan etc..? Vad hände för er? Har ni och eran hund blivit polisanmäld någongång? Hur långt gick det och vad sa polisen?

Sv: Har eran hund fått skulden för skador vid ett slagsmål?

Det strikta ägaransvaret innebär att du faktiskt är skyldig att betala veterinärkostnaderna för den hund som din hund skadade..

Ja, på en tidigare hund. Fick betala ett helt onödigt veterinärbesök på 300kr.
I polisanmälan så skriver den korkade bruden tillochmed att "hennes hund brukar springa fram till andra hundar"
Riktigt fult var det att kalla in polisen eftersom hon redan hade mitt telefonnummer eftersom vi kommit överens om att ta en promenad med hundarna tillsammans för att "avdramatisera" det hela.

Den händelsen var förövrigt en bidragande orsak till att min hund blev som den blev...

jag har fått betala vetkostnaderna när en lös hund sprang fram till min bundna hund på träning. polisen kopplades inte in.

Inte riktigt samma men min hund fick skulden.
Vi var två bekanta som släppte våra hanhundar (jag hade aldrig träffat hennes hund tidigare), min är 4 och hennes 1½, dom var hemma i vår trädgård.
Allt gick jättebra först men sen börjar hennes hund rida på min, som då sa till. Hunden klev då av men gjorde samma sak igen, min hund sa till även då och den andra hunden klev av, jag ville ingripa men enligt den andra ägaren var deet bättre om dom fick lösa det själva.
3:e ggn hunden klev på min hund smällde det, den andra hunden tog liksom "sats" två ggr mot honom igen.
Jag skickade vatten på dom och till slut fick hon tag på sin hund (som var den som inte slutade slåss).
Jag skickade då in min hund och vi tog en stund senare en prommis utan problem, hennes fick bitsår på huvudet och ett på halsen, min hunds ena öra blev kluvet.

Ändå var det min hund som blev utmålad som "the bad guy"

Usch, i ditt fall är det ju ännu värre med tanke på polisanmälan och att din var kopplad.

Just detta ringde jag och frågade en polisman om då en löshund sprang fram till vår gamla, kopplade Siberian husky hane (då 4 år)(som INTE gillade andra hanhundar, han slogs med dem), trots att jag skrek "KOPPLA HUNDEN" men nej då, de gjorde de inte för deras hund var ju så snäll... :smirk: Och orsaken till att vår hund gav sig på den lösa hunden var att vår var kopplad... så då släppte jag vår hund... då kopplade hon sin hund :devil: fort kan jag säga...

Men men, till saken (blev lite förbannad på folk som har lösa hundar).
Jag ringde polisen och frågade vem som bar ansvaret efter denna incident och svaret var:

Strikt ansvar gäller dvs om din kopplade hund skadar en lös framrusande hund får du betala. MEN om det skulle bli en tvist skulle du inte få betala någonting eftersom (vad jag förstod) var det förmildrande omständigheter (eller vad han nu sa) att du hade din kopplade och andra parten sin hund lös.

Japp, jag har fått betala. Om det blev polisanmälan eller inte vet jag inte eftersom man inte alltid får reda på sånt. Förhoppningsvis var ägaren inte så korkad eftersom det var hans hund som orsakade all kalabalik.

Enligt lag är man ju skyldig att ersätta oavsett om ens hund varit kopplad eller inte.. men lagen säger även att man har rätt att kräva igen ersättningen om man inte varit vållande

Detta beskriver ganska bra mitt problem. Vi bor granne med ett stall där en kvinna har sina hästar o är där varje dag m sin hund lös. När vi flyttade in (maj-07) berättade vi för henne att vi har en hane som är hanhundsilsken, hon svarade då att "Säg bara till om det blir problem". Och det har vi gjort..............snart tusen ggr. Hon kommer till stallet (som ligger kanske 20 meter från vårt hus), släpper sin hund och har sen noll koll på var hunden är eller på vad han gör.
Hennes hund springer upp på andra grannars trappor o hämtar skor mm men hon VÄGRAR koppla hunden.
Problemet för mig är att om jag är ute på promenad m mina hundar o hennes hund får syn på oss så kommer han ju springande o det kommer inte att bli kul. Jag kan ibland bli sittande inne i flera timmar för att "vänta ut" kvinnan så att jag kan gå ut med mina dogs.
Jag har pratat m henne, jag har skrivit ett brev till henne....allt utan resultat.
Jag har även ringt polisen o det är precis som flera skriver, du som har den "arga" hunden blir den som blir ersättningsskyldig även om du har din hund kopplad, helt j*vla sjukt!
Den enda gångenpolisen kan göra något är om det är koppeltvång o det är upp till varje kommun. Men på SKK:s hemmis står det att man får ha hunden lös om man har lika bra koll på den som om den vore kopplad?
Vad ska jag göra? Till saken hör att kvinnan är 60 år o ingen obstinat tonåring!!

Har bara varit den "andra parten" så att säga. En tjej hade bundit upp hennes hund utanför dörren till ett hundstall. Jag skulle gå in med min hund, som var kopplad, och kom för nära den uppbundna hunden som helt oprovocerat flög på min hund som blev rejält biten precis vid ögat. Hon stod för hela veterinärkostnaden, det var aldrig någon diskussion om det.

Sambon hade huskys som de körde i spann, de har haft påhälsningar ett 20-30 tal gånger i spannet av diverse hundar. alla okopplade.
Två har kommit ur spannet utan livet i behåll.
De har fått polis anmälningar på sig men inget har lett till någonting.
Då alla hans hundar har varit kopplade.

Jaaag har för mig att det finns domslut på att den lösa hunden startar slagsmålet och då borde den lösa hundens ägare vara ansvarig.

Jaaag har för mig att det finns domslut på att den lösa hunden startar slagsmålet och då borde den lösa hundens ägare vara ansvarig.

upprepar mitt tidigare svar:
Enligt lag är man ju skyldig att ersätta oavsett om ens hund varit kopplad eller inte.. men lagen säger även att man har rätt att kräva igen ersättningen om man inte varit vållande

SFS 1943:459, 6§

6 kap 1 § skadeståndslagen kan ett skadestånd jämkas om vållande på den skadelidandes sida har medverkat till skadan.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 456
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 698
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 978
Senast: Sel
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 394
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III