har du nån bra NH övning ??

F

fotot

Hej vet ni några bra och roliga övningar skriv ner dom bara :D
skriv ner eran favorit !!;)
 
Sv: har du nån bra NH övning ??

Fyra som kållat men ingen som svarat varför:confused:
 
Sv: har du nån bra NH övning ??

Vad vill du ha för övining?
Är det din egen häst?
Seven games är bra, det finns hur mycket som helst.
:bump:
 
Sv: har du nån bra NH övning ??

haha jag behöver något mer med, min fantasi är knäckt men hästen kräver omväxling. Seven games funkar förstås, men jag fastnar lätt.. Nån kul grej man kan göra?

presseningar är alltid kul, har precis lärt hästen gå igenom när man håller upp den som en vägg. men det är inte så lätt att göra när man är själv, och ingen vill hjälpa mig nu när syrran har åkt hem..
 
Sv: har du nån bra NH övning ??

Om man skulle ta något som inte är en aning mindre NH, så finns det ju röstträning, kanske? Jag brukar antingen löslongera eller med lina, och jobba med skriiiitta, traaava, gaaalopp, och gör haaalt. Klarar h*n halt - trav med bara din röst. Alltid bra att kunna. :angel:

Kanske lära hästen att inte gå ut ur boxen fast den är öppen. Gå på promenader, lek lite (släpp hästen lös och gör NH övningar, fast lös. Beror lite på hur långt ni har kommit.) Jag vet inte riktigt vad ni ville ha för övningar. Var mest lite allmänna ideér, ni kanske bara ville ha NH övningar. :smirk:

Aja, :D
 
Senast ändrad:
Sv: har du nån bra NH övning ??

hehe ja jag ville nog ha något mer hjärnkrävande. Han tänker lite väl mycket ibland, så han behöver stimulans hela tiden för att inte bli uttråkad. Röstkommandon kan han redan, är körhäst. Han avskyr paddocken, och han är en sån skogsmulle att han antaligen skulle vara borta ett par dagar om han fick. fast jag brukar rida i bara repgrimma, eller vanlig beror på vilken jag hittar. Då måste i alla fall jag tänka haha
 
Jag har:)

Hej! jag håller på med NH och kan en del!
Kan du grunderna inom NH eller kan din häst de till att börja med?
 
Sv: har du nån bra NH övning ??

Idag när jag skulle ge Saga hö i hagen .
så jag hade med mig ett paraply för det regna :p och hon stod en bit i från mig och hennes mamma :smirk: Saga titta på mig och det läskiga paraplyet:devil: jag gav vår andra häst hö först i en hög sen skulle jag lägga ut det andra i mindre högar ,men när jag vänder på mig för att flyta på höet så tar saga (som ståt en bit i från mig) ett skutt bort i från mig och det läskigt blåa paraplyet och stäler sig längre i från och visar med hela sitt kropp språk att hon inte tycker om paraplyet. men jag ska träna med henne i morgon då ska jag använda det läskiga paraplyet ( vår andra häst reagera inte på paraplyet fast man kan ju göra vad man vill med henne utan att hon bryr sig :cool:
 
Sv: har du nån bra NH övning ??

Det blir säkert bra! Ja, precis! Miljöträning och läskiga-saker träning :idea: :angel:

Min skötis behöver nog också lite läskiga-saker träning :angel: Då fick jag ngt att göra också :banana:
 
Sv: har du nån bra NH övning ??

Jag gick i paddocken häromdagen med mitt sto i grimma o grimskaft och försökte få henne att följa efter mig när jag gick i åttor, cirklar,tvärvände, tvärstannade etc. Vartefter ökade jag och sänkte min fart.

Det är även en bra övning at t.ex lägga ut läskiga saker som presenningar mm som hästen skall gå över. ÖB säljer små presenningar för ca 20.-

Jag har även nyss lärt min häst att ruska på huvudet. Jättegulligt!För att lära henne det killade jag henne i örat och sa "ruska" när hon gjorde det och belönade med morötter.

Nu håller jag på att lära henne "vacker hov"

Fortsätt att skicka in förslag på vad ni lär era hästar. Det är kul med lite tips och inspiration.

Trevlig första advent till er alla.
 
Sv: har du nån bra NH övning ??

Hej
Jag har/tränar (blivit lite slapp) min ena häst NH eller vad jag kallar det lösträning. Först tränar jag upp ett ledarskap så hästen följer mig och litar på mig och kommer på inkallning. Sen kan jag föreslå att du kan sätta upp som en form av agillity bana.
'Hinderstöd' som du fäster en tunn list på överst med en MASSA olika färger på plastband som den ska passera igenom (som ett draperi) IKEA säckar som hänger på en bom på ca 70cm höjd att rygga förbi och vanligt passera. Sätt upp ett partytält med väggar att gå igenom. Dra ett bildäck efter sig linda in hästen i presenning (stavning?)ja, låt fantasin flöda!! Du får en mycket harmonisk häst att rida på och hästen litar på dig och din förhoppningsvis lugna röst...var busig mot hästen på ett lekfullt sätt. Lycka till.
 
Sv: har du nån bra NH övning ??

*kl*

NH övningar är inget man bör ge över nätet eftersom den som ger övningen inte har någon aning om vilken relation den som frågar efter övningar har med sin häst.
Och den som frågar efter övningen kan missförstå övningen och därmed kan det bli en övning som bryter ner relationen mer än den stärker.
 
Sv: har du nån bra NH övning ??

Har med intresse följt diskussionen och jag skulle vilja veta var jag får tag i litteratur om NH och Seven games. Är det någon som har tips?:smirk:
 
Börja med NH?

Jag undrar om jag kan börja träna lite NH med en häst som jag rider ibland (regelbundet, men inte särskilt ofta P.G.A. långt bort xD :/.) eller om man bör börja med det typ när man rider in? Han är väldigt tittig och jag tänkte att lite såna där övningar kanske voer bra? Nägot tips/förslag ? :D
 
Sv: har du nån bra NH övning ??

Hoho, Nora. Menar du Kalle? Ja, det borde väl gå (?) Jag tror dock att det skulle funka bäst om du träffade honom lite oftare, men du kan ju passa på nu på jullovet? Låter andra svara, vi kan prata imorrn istället :p :banana:

Du kan ju göra vänskapsleken till att börja med iaf.. Överlåter resten till någon annan!
 
Sv: har du nån bra NH övning ??

Snälla, snälla, snälla.... NH är inget man övar ibland och gör vissa övningar. Det är en hel LIVSSTIL, en hel FILOSOFI!
Visst finns det bra övningar för ett bättre ledarkap och förtroende, men NH ska man inte lära sig via vissa övningar rekomenderade av folk. Det är så lätt att det blir fel. Sök upp en bra tränare istället som kan hjälpa dig med kommunikationen med din häst.
Jag har själv tränat för John Moore i snart 10 år nu (mkt väl rekomenderad!) och lär mig ständigt nya saker och kan hantera lååångt ifrån alla hästar. Sen finns det självklart bra övningar att använda som redskap, men man måste få helheten för att alla pusselbitar ska falla på plats. :)
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 537
Senast: Rosett
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
782
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp