Har du en fd klapphingst?

Martina_m

Trådstartare
Har hört att klapphingstar kan vara ganska "speciella" i beteendet och hanteringen, även efter kastration.

Så jag undrar, hur är din häst som tidigare varit klapphingst?

Märker du någon skillnad mot hur andra hästar är?
 
Sv: Har du en fd klapphingst?

Har jag aldrig hört tror jag, inte efter kastrering.
Jag hade en kille som väl var klappingst, ena kulan kom inte ner förrän han var 3 år, men han blev inge konstig för det.

Har en häst i stallet som gick lite längre, och som "okänd klapphingst", jag tror han hade en extra kula eller nått, för man trodde att han var normalt kastrerad.
Han var ju rätt extrem då, ganska stökig osv, men nu är han som ett lamm. En lugn och trygg ledare som aldrig bråkar. Tror inte han kan gå med ston, men det finns det ju många vanliga valacker som inte kan.
 
Sv: Har du en fd klapphingst?

Min kastrerades som 2-åring och var då klapphingst.

Om han är speciell om man jämför med andra valacker det vet jag inte men han har en hel del humör och du måste säga till honom på rätt sätt. Tycker att han är ganska lik ett sto vad det gäller känslighet men kan vara envis som en åsna.

Det är en väldigt vänlig häst med mycket personlighet och integritet :)
 
Sv: Har du en fd klapphingst?

Jag har en som kastrerades som 3½-åring.
Inte annorlunda i beteende jämfört med de andra valackerna, förutom att han är den som är mest ranghög i hagen. Han ser också till att uppfostra mina två unghingstar.
Jag tror dock inte att hans ranghöga position beror på att han var klapphingst eller att han kastrerades relativt sent, eftersom en av unghingstarna han fostrar nu är 3 år och utan tvekan "lägger sig" för honom.

Väldigt vänlig i all hantering för människor. Helt problemfri. Inget "hingstbeteende" när han är i närheten av brunstiga ston.
 
Sv: Har du en fd klapphingst?

Min förra häst har varit klapphingst, kastrerades som 2½åring på klinik & nej, han var inte speciell på något sätt, en helt "vanlig" valack ;)
Ska inte vara någon skillnad, är de kastrerade ordentligt så är dem.
 
Sv: Har du en fd klapphingst?

Tack för era svar!

Anledning till att jag undrar är så klart för att jag själv har en fd klapphingst, och en vän till mig som har mer erfarenhet av hästar (bla hingstar mm) tror att mkt av min häst sett att vara kan bero på att han varit klapphingst tills han var 4,5 år.

Jag köpte honom som 3-åring i tron att han var valack, kastrerades ca 1 månad innan mitt köp. Visade sig att han hade kvar en kula i buken och kastrerades igen som 4,5-åring.

Innan sista kastrationen var han väldigt hingstig. Svarade (skrek mer än gnäggade) direkt om någon annan häst gnäggade. Men gick bra och utan problem att rida med ston.

Efter blev han mkt lugnare. Han kan idag gå med ston i hagen utan problem. Upplevs inte alls hingstig, mer än att han är plockig, men det kan ju många valacker vara.

Han är otroligt dominant. I hagen är det han som bestämmer. Han strider sig inte till det, utan bara är. Men är det någon som ifrågasätter honom, så tar han "striden" sas.
Han är lekfull och tycker om att nafsas med de andra hästarna och springer gärna en runda då och då.
Gudomligt snäll att ha att göra med, och älskar människor. Står gärna och myser.
Han är envis som synden. Brukar beskriva honom som ett brunstigt sto ;)
Ingen häst man kan "tvinga", då blir han blockerad och saken blir oftast värre.

Han är väldigt loj, släpar benen efter sig när han går och snubblar och halkar. Som att han inte bryr sig att spänna musklerna, helt lealös :grin:
Men när han väl anstränger sig, ex vid ridning, då bär han upp sig.

Jag har mest haft ston tidigare, men även någon valack. Jag har aldrig tidigare stött på en så personlig och "speciell" häst. Med så mycket idéer och uttryck och inte tala om hans vilja. Men om det beror på att han varit klapphingst, det vet jag inte, eftersom jag inte har någon erfarenhet av hingstar mer än min egna när han var klapphingst.

Och då jag och mina vänner haft en diskussion om honom och att han varit klapphingst, så ställde jag frågan här.
 
Sv: Har du en fd klapphingst?

Tror inte det har med o göra att han är klapphingst, utan bara att han var hingst länge :D

Min som är 4,5 och är vanlig hingst är plockig, väääldigt social, kan gosa i hur många timmar som helst.
Förstår han inte så blir han lätt blockerad, men det börjar bli bättre.

I övrigt tycker jag din häst låter som vilken häst som helst :)
 
Sv: Har du en fd klapphingst?

Han är otroligt dominant. I hagen är det han som bestämmer. Han strider sig inte till det, utan bara är. Men är det någon som ifrågasätter honom, så tar han "striden" sas.
Han är lekfull och tycker om att nafsas med de andra hästarna och springer gärna en runda då och då.
Gudomligt snäll att ha att göra med, och älskar människor. Står gärna och myser.

Ja fast någon häst måste ju vara den som är högst i rang.
 
Sv: Har du en fd klapphingst?

Tror inte det har med att han var klapphingst att göra, det beror nog bara på att han fick vara hingst så länge. Då sitter hingstfasonerna ofta i även efter kastreringen, det blir som en del av hästens personlighet.

Min ena är också sent kastrerad (har fått betäcka) och han är hingst i huvudet ännu. Som tur är var han en väldigt snäll hingst så han är ingen problemhäst, men det är ingen häst för vare sig oerfarna eller såna som behandlar hästar tufft. Han har en enorm integritet och vilja och låter sig aldrig tvingas eller domineras till att göra något han inte vill eller är rädd för (NH-tränarens största nederlag), och hade han hamnat hos någon som använde såna metoder hade han nog blivit farlig.

Men han är känslig och väldigt snäll och vill göra rätt så länge han behandlas väl och jag förklarar varför vi måste göra si och så. Jättegosig och hade gärna suttit i knät om han kunde. :p

Gnäggar/skriker gör han bara i hagen, han har blivit lärd sen han var liten att man inte får hålla på så vid ridning/hantering. Han kan inte gå med ston men är snäll mot andra hästar och som din "naturligt respektingivande".
 
Sv: Har du en fd klapphingst?

Tack för era svar!

Anledning till att jag undrar är så klart för att jag själv har en fd klapphingst, och en vän till mig som har mer erfarenhet av hästar (bla hingstar mm) tror att mkt av min häst sett att vara kan bero på att han varit klapphingst tills han var 4,5 år.

Jag köpte honom som 3-åring i tron att han var valack, kastrerades ca 1 månad innan mitt köp. Visade sig att han hade kvar en kula i buken och kastrerades igen som 4,5-åring.

Innan sista kastrationen var han väldigt hingstig. Svarade (skrek mer än gnäggade) direkt om någon annan häst gnäggade. Men gick bra och utan problem att rida med ston.

Efter blev han mkt lugnare. Han kan idag gå med ston i hagen utan problem. Upplevs inte alls hingstig, mer än att han är plockig, men det kan ju många valacker vara.

Han är otroligt dominant. I hagen är det han som bestämmer. Han strider sig inte till det, utan bara är. Men är det någon som ifrågasätter honom, så tar han "striden" sas.
Han är lekfull och tycker om att nafsas med de andra hästarna och springer gärna en runda då och då.
Gudomligt snäll att ha att göra med, och älskar människor. Står gärna och myser.
Han är envis som synden. Brukar beskriva honom som ett brunstigt sto ;)
Ingen häst man kan "tvinga", då blir han blockerad och saken blir oftast värre.

Han är väldigt loj, släpar benen efter sig när han går och snubblar och halkar. Som att han inte bryr sig att spänna musklerna, helt lealös :grin:
Men när han väl anstränger sig, ex vid ridning, då bär han upp sig.

Jag har mest haft ston tidigare, men även någon valack. Jag har aldrig tidigare stött på en så personlig och "speciell" häst. Med så mycket idéer och uttryck och inte tala om hans vilja. Men om det beror på att han varit klapphingst, det vet jag inte, eftersom jag inte har någon erfarenhet av hingstar mer än min egna när han var klapphingst.

Och då jag och mina vänner haft en diskussion om honom och att han varit klapphingst, så ställde jag frågan här.

Han låter precis som min f.d häst. Han gick hingst länge och hade alltid lite speciellt beteende (typ tjurigt sto). Så jag tror också att beteendet beror på att han gick hingst längre. :) De kan bli lite.. hrm.. speciella..;)

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 744
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 804
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp