Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Han är otroligt dominant. I hagen är det han som bestämmer. Han strider sig inte till det, utan bara är. Men är det någon som ifrågasätter honom, så tar han "striden" sas.
Han är lekfull och tycker om att nafsas med de andra hästarna och springer gärna en runda då och då.
Gudomligt snäll att ha att göra med, och älskar människor. Står gärna och myser.
Tack för era svar!
Anledning till att jag undrar är så klart för att jag själv har en fd klapphingst, och en vän till mig som har mer erfarenhet av hästar (bla hingstar mm) tror att mkt av min häst sett att vara kan bero på att han varit klapphingst tills han var 4,5 år.
Jag köpte honom som 3-åring i tron att han var valack, kastrerades ca 1 månad innan mitt köp. Visade sig att han hade kvar en kula i buken och kastrerades igen som 4,5-åring.
Innan sista kastrationen var han väldigt hingstig. Svarade (skrek mer än gnäggade) direkt om någon annan häst gnäggade. Men gick bra och utan problem att rida med ston.
Efter blev han mkt lugnare. Han kan idag gå med ston i hagen utan problem. Upplevs inte alls hingstig, mer än att han är plockig, men det kan ju många valacker vara.
Han är otroligt dominant. I hagen är det han som bestämmer. Han strider sig inte till det, utan bara är. Men är det någon som ifrågasätter honom, så tar han "striden" sas.
Han är lekfull och tycker om att nafsas med de andra hästarna och springer gärna en runda då och då.
Gudomligt snäll att ha att göra med, och älskar människor. Står gärna och myser.
Han är envis som synden. Brukar beskriva honom som ett brunstigt sto
Ingen häst man kan "tvinga", då blir han blockerad och saken blir oftast värre.
Han är väldigt loj, släpar benen efter sig när han går och snubblar och halkar. Som att han inte bryr sig att spänna musklerna, helt lealös
Men när han väl anstränger sig, ex vid ridning, då bär han upp sig.
Jag har mest haft ston tidigare, men även någon valack. Jag har aldrig tidigare stött på en så personlig och "speciell" häst. Med så mycket idéer och uttryck och inte tala om hans vilja. Men om det beror på att han varit klapphingst, det vet jag inte, eftersom jag inte har någon erfarenhet av hingstar mer än min egna när han var klapphingst.
Och då jag och mina vänner haft en diskussion om honom och att han varit klapphingst, så ställde jag frågan här.