Har du din häst i spilta?

Gissar att det inte byggs längre men kan förekomma i äldre stall som inte bygts om.
Men ur djurvälfärdsperspektiv så är det nog ingen större skllnad på spilta och box, en häst kan ju knappt röra sig i box heller. Men vissa hästar trivs med att stå inne nattid vad jag förstått, finns en trygghet i det tänker jag.
Själv är jag i första för lösdrift.

Det är en väldigt stor skillnad på spilta och box 😅
Finns tråkiga boxar som är mer som burar men fortfarande bättre än spilta.
Vi har 16 kvm stora boxar utan galler med dubbla fönster.
 
Jag tror också att hästar föredrar box och är positivt till att spiltor fasas ut. Sen uppfattar jag att en häst som tränas i att stå i spilta också tränas på att klara trängda situationer som att ha folk omkring sig eller kunna stå i transport. Det var en positiv aspekt som nu har försvunnit.

Det är dock normal grundhantering i mina ögon.
Sen att många är usla på det med ouppfostrade hästar som resultat är en annan sak 😅
 
Det är dock normal grundhantering i mina ögon.
Sen att många är usla på det med ouppfostrade hästar som resultat är en annan sak 😅
Sen spiltor blev ovanligare så har vi mycket mer lastproblem. Just att de söker eftergift och är vana vid enpunktsuppbindning ( och lite att tåla trånga utrymmen) var väl typ det som var positivt med spiltor.
Sen går det givetvis att träna utan spiltor. Eller använda spiltor bara för den träningen. Men tyvärr tränar ju inte folk sånt särskilt ofta.

Däremot är jag inte för spiltor. Jag tycker det är daterat.
 
Sen spiltor blev ovanligare så har vi mycket mer lastproblem. Just att de söker eftergift och är vana vid enpunktsuppbindning ( och lite att tåla trånga utrymmen) var väl typ det som var positivt med spiltor.
Sen går det givetvis att träna utan spiltor. Eller använda spiltor bara för den träningen. Men tyvärr tränar ju inte folk sånt särskilt ofta.

Däremot är jag inte för spiltor. Jag tycker det är daterat.

Det är ju dock inget som är särskilt svårt att träna, inte ens för mig som amatör.
 
Jag hade aldrig haft häst i spilta. Min häst kan tex välja om han vill kolla ut genom fönstret på ena sidan, hänga med boxgrannen på sidan och då var längs med väggen de vill vara, om han vill stå vid den lilla del som är täckt på båda sidor mot boxgrannar och vara ifred eller hänga med andra boxgrannen och var, om han vill kolla ut mot gången etc. Han kan bädda och ligga hur och var han vill. Jag kan strössla ut hans grovfoder i boxen så att han kan gå runt och plocka och äta längre etc.
 
Nej, det är inget svårt. Men man måste ju göra det liksom.. 😅
Det är alltså en ENORM skillnad på hur mkt lastjobben exploderade sedan spiltor blev ovanligt enligt alla problemlösare jag pratat med förutom egna erfarenheter.

Helt sjukt ju 😅
Ingen aldrig haft någon häst som stått i spilta och ändå kunnat lasta alla mina ensam.
Visst att jag fått lägga lite mer tid på några av dem men lastning är ju något som bara ska fungera och vara enkelt.
Har varken tid eller tålamod med något annat.
Folk krånglar till det då jäkla mycket, ska vara lika självklart att gå in i transporten som att ledas in och ut från hagen 😅
 
Nej, det är inget svårt. Men man måste ju göra det liksom.. 😅
Det är alltså en ENORM skillnad på hur mkt lastjobben exploderade sedan spiltor blev ovanligt enligt alla problemlösare jag pratat med förutom egna erfarenheter.
När jag var hos vet med min så märktes det att han åker utan mellanvägg i transporten, han var skeptiskt på riktigt att han skulle få plats i undersökningsspiltan 😂
 
Sen spiltor blev ovanligare så har vi mycket mer lastproblem. Just att de söker eftergift och är vana vid enpunktsuppbindning ( och lite att tåla trånga utrymmen) var väl typ det som var positivt med spiltor.
Sen går det givetvis att träna utan spiltor. Eller använda spiltor bara för den träningen. Men tyvärr tränar ju inte folk sånt särskilt ofta.

Däremot är jag inte för spiltor. Jag tycker det är daterat.

Om jag skulle få drämma så hade jag gärna sett spiltor i stall. Men inte istället för box utan istället för att binda upp hästen på gången när man ska göra i ordning den!
 
Det är ju dock inget som är särskilt svårt att träna, inte ens för mig som amatör.
Nej det kan man tycka men det blir ju en enorm mängdträning för hästen, när den får stå i spilta några timmar varje dag. Det är sällan någon tränar så regelbundet. Lägg därtill att hästarna ”förr” lastades i enkelaxlade släp. Idag är ju släpen mycket mer utformade för hästens komfort.
 
Nej det kan man tycka men det blir ju en enorm mängdträning för hästen, när den får stå i spilta några timmar varje dag. Det är sällan någon tränar så regelbundet. Lägg därtill att hästarna ”förr” lastades i enkelaxlade släp. Idag är ju släpen mycket mer utformade för hästens komfort.

Absolut men eftersom det är så enkelt att träna kan jag inte se det som någon fördel.
 
Sen spiltor blev ovanligare så har vi mycket mer lastproblem. Just att de söker eftergift och är vana vid enpunktsuppbindning ( och lite att tåla trånga utrymmen) var väl typ det som var positivt med spiltor.
Sen går det givetvis att träna utan spiltor. Eller använda spiltor bara för den träningen. Men tyvärr tränar ju inte folk sånt särskilt ofta.

Däremot är jag inte för spiltor. Jag tycker det är daterat.
Fast spiltorna är ju inte annorlunda än oftast vilken spolspilta eller uppbindningsplats som helst. Det är så mycket i hästens värld som innefattar trånga utrymmen iallafall. Är hästar inte tränade att åka transport eller är osäkra i olika situationer så är det mer ett tillitsproblem och brist på trygghet överlag som är problemet.

När jag växte upp så hade snudd på inget privatstall spiltor där jag var iallafall, det är bara ridskolor jag sett spiltor i. Så att det skulle vara en anledning till att hästar är mer svårlastade nu har jag svårt att tro.
 
Aldrig varit med om privatpersoner eller verksamhet utöver vissa ridskolor har spilla. Tycker kraven på boxens storlek även där är för små.
När vi byggde stall på 90-talet byggde vi en spilta.
Detta för att vi ville att våra uppfödningar skulle vara vana vid det och vara vana att vara uppbundna. De fick någon/några månader i spiltan som unga. Enligt devisen - allt man kan vänja dem vid är bra. :)

Men permanent uppstallning användes den inte till.
 
Min gamla ridskola byggde bort de sista spiltorna häromåret. Att de inte gjorde det tidigare var helt och hållet en kostnadsfråga.

Men jag tycka att spiltor är ok om man har lösdrift. Att kunna ta in hästarna vid t.ex. oväder eller omskötsel. Men inte annars.
Vi hade till exempel provisoriska spiltor i garaget hemma eftersom vi tog upp hästarna för sommarbete där (vi hade inget stall på gården), det fungerade utmärkt om de av någon anledning behövde komma in.
 
Om jag skulle få drämma så hade jag gärna sett spiltor i stall. Men inte istället för box utan istället för att binda upp hästen på gången när man ska göra i ordning den!
En kompis jobbar mycket med hantering, problemlösning och unghästar. Han jobbar mkt på ställe med unghästbete/unghästlösdrifter dit folk skickar hatar och är med på hans kurser. Han släpar ofta med sig unghäst-kurser till granngården som har oanvänt spiltstall och så gör man i ordning hästarna där.
Det och att lära dem uppbindning, särskilt enpunkts, på andra vis ger enkla hästar.
Sen kan det ju ibland vara skönt för människor att kunna flytta sig på bredare yta från en häst i knivigt läge.
 
Fast spiltorna är ju inte annorlunda än oftast vilken spolspilta eller uppbindningsplats som helst. Det är så mycket i hästens värld som innefattar trånga utrymmen iallafall. Är hästar inte tränade att åka transport eller är osäkra i olika situationer så är det mer ett tillitsproblem och brist på trygghet överlag som är problemet.

När jag växte upp så hade snudd på inget privatstall spiltor där jag var iallafall, det är bara ridskolor jag sett spiltor i. Så att det skulle vara en anledning till att hästar är mer svårlastade nu har jag svårt att tro.
Väldig skillnad på enpunkts-uppbindning och två.
Plus väldig skillnad på hur många som måste ha panikhakar, balsnören etc IOM att hästarna heller inte lärt sig ge efter och vara trygga i att vara uppbindna.
Det ökade med problem att binda upp på gång/tvåpunkts också. Och att få in hästar i spolboxar/spolspiltor.
Det här är ju folk som jobbat heltid med sådan här LÅNG tid och alla sett samma.
 
Väldig skillnad på enpunkts-uppbindning och två.
Plus väldig skillnad på hur många som måste ha panikhakar, balsnören etc IOM att hästarna heller inte lärt sig ge efter och vara trygga i att vara uppbindna.
Det ökade med problem att binda upp på gång/tvåpunkts också. Och att få in hästar i spolboxar/spolspiltor.
Det här är ju folk som jobbat heltid med sådan här LÅNG tid och alla sett samma.
Men hur mycket var man egentligen ute och körde med sina hästar på "spilt-tiden"? Om jag tänker på hur det sett ut på tävlingsparkeringar från 80-talet och framåt är det ju oändligt mycket bättre nu - det är väldigt sällan man ser någon som jagar in häst med pisk och linor och ett helt gäng folk. Det förekom betydligt oftare för 30 år sedan.
Jag hade häst i spilta vintern -85. Det var i ett stall med arbetshästspiltor, avskilda med en stock som hängde i kedjor mellan hästarna och stora fasta krubbor därfram.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min spanieltik är 10 månader gammal och idag såg jag att flera mörka släta fläckar dykt upp på hennes mage, runt könsorganet och upp mot...
Svar
6
· Visningar
942
Senast: lennox
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
355
Senast: Grazing
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 753
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Kände att jag inte ville kapa Vi som letar häst-tråden nåt mer till mina spiltfunderingar och samtidigt fortsätta prata om dem...
2
Svar
33
· Visningar
4 306
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp