Har du din häst i spilta?

mars

Trådstartare
Blev lite fundersam då jag såg 2 spiltor uthyres på hstnet.
Hur vanligt är det idag att man har det som uppstallningsform?
Menar inte som skötselspilta tillfälligt.
 
Oj, jag har inte sett en häst i spilta på hur länge som helst!
Måste vara över 20 år sedan, så nej det är inte vanligt.
 
Blev lite fundersam då jag såg 2 spiltor uthyres på hstnet.
Hur vanligt är det idag att man har det som uppstallningsform?
Menar inte som skötselspilta tillfälligt.
Gissar att det inte byggs längre men kan förekomma i äldre stall som inte bygts om.
Men ur djurvälfärdsperspektiv så är det nog ingen större skllnad på spilta och box, en häst kan ju knappt röra sig i box heller. Men vissa hästar trivs med att stå inne nattid vad jag förstått, finns en trygghet i det tänker jag.
Själv är jag i första för lösdrift.
 
Såg annonsen, såg riktigt mysigt ut.. ponnyerna vända mot varanda.. fin gemenskap för att vara inne i ett stall. Förstår att de behållt det faktiskt.
 
Har en ridskola i närheten där över hälften av alla hästarna fortfarande står i spilta. Inget jag skulle få för mig att tillämpa, vill att min häst åtminstone ska kunna välja hur hon vill ligga. I en spilta är det ju liksom bara rakt upp och rakt ned som gäller.
 
Har en ridskola i närheten där över hälften av alla hästarna fortfarande står i spilta. Inget jag skulle få för mig att tillämpa, vill att min häst åtminstone ska kunna välja hur hon vill ligga. I en spilta är det ju liksom bara rakt upp och rakt ned som gäller.
Men de brukar väl kunna sträcka ut benen även i en spilta?
 
Men de brukar väl kunna sträcka ut benen även i en spilta?

Vi har mindre hästar och ponnyer i spilta på ridskolan och nu när de går ute på natten ser man ganska ofta att de ligger och sover med benen utsträckta. Kan inte säga att jag har sett alla göra det, men det är ju lite olika hur mycket de vilar utomhus.
 
Vi har mindre hästar och ponnyer i spilta på ridskolan och nu när de går ute på natten ser man ganska ofta att de ligger och sover med benen utsträckta. Kan inte säga att jag har sett alla göra det, men det är ju lite olika hur mycket de vilar utomhus.
Tänkte att det brukar väl finnas plats att sträcka ut benen även inne i spiltan?
 
Tänkte att det brukar väl finnas plats att sträcka ut benen även inne i spiltan?
Det är inte tillåtet att bygga nya spiltor, men det finns fortfarande minimimått för spiltor i förhållande till hästarnas storlek. Spiltor ska alltid vara minst 10 cm bredare än hästens mankhöjd, med större marginal till mankhöjden ju störe hästarna är. Detta är just för att de ska kunna ligga ner helt på sidan med utsträckta ben.
(på min barndoms ridskola var det inte ovanligt att man såg dem ligga så, om man lyckades smyga på dem så de inte reste sig upp när man gick förbi)
 
Blev lite fundersam då jag såg 2 spiltor uthyres på hstnet.
Hur vanligt är det idag att man har det som uppstallningsform?
Menar inte som skötselspilta tillfälligt.

Min gamla ridskola byggde bort de sista spiltorna häromåret. Att de inte gjorde det tidigare var helt och hållet en kostnadsfråga.

Men jag tycka att spiltor är ok om man har lösdrift. Att kunna ta in hästarna vid t.ex. oväder eller omskötsel. Men inte annars.
 
Gissar att det inte byggs längre men kan förekomma i äldre stall som inte bygts om.
Men ur djurvälfärdsperspektiv så är det nog ingen större skllnad på spilta och box, en häst kan ju knappt röra sig i box heller. Men vissa hästar trivs med att stå inne nattid vad jag förstått, finns en trygghet i det tänker jag.
Själv är jag i första för lösdrift.
Jag tror inte ens det är tillåtet att bygga nya stall med spiltor.

Jag tycker det är stor skillnad på box och spilta vad gäller rörelsefrihet - jättestor skillnad ju på att stå bunden och att kunna röra sig fritt om än på begränsad yta. Nu tror jag iofs att jag har överdimensionerade boxar i förhållande till hästarnas storlek, men våra hästar kan ju röra sig runt i boxarna - välja att stå med huvudet inåt stallet eller ut mot fönstret till exempel - och har full frihet att rulla sig, ligga i vilken position de vill osv. Det hade de ju inte kunnat om de stod uppbundna.
 
Min gamla ridskola byggde bort de sista spiltorna häromåret. Att de inte gjorde det tidigare var helt och hållet en kostnadsfråga.


Ja, vi har byggt om ett antal spiltor till box, men nu kan vi inte ta fler för då får vi alldeles för få hästar.

Men det är korrekt att man inte får bygga fler, förutom att man får väl bygga skötselspiltor för lösdrift.
 
En ridskola där jag varit hade spiltor (men efter hand byggdes en del om till boxar). Det märkliga var dock att efter ett tag kom länsstyrelsen på att vissa av hästarna var för SMÅ för att stå i denna spiltan. Dvs, där man tidigare haft en C-ponny fick man nu sätta en liten storhäst. Väldigt, väldigt märkligt.
Hade inte haft mina hästar i spilta till vardags, tycker de ska ha mer möjlighet att röra sig. Så som vi hade det var det ju dessutom en kloss i grimskaftet för att det skulle löpa, känns obehagligt att konstant ha den vikten i grimma
 
Jag tror också att hästar föredrar box och är positivt till att spiltor fasas ut. Sen uppfattar jag att en häst som tränas i att stå i spilta också tränas på att klara trängda situationer som att ha folk omkring sig eller kunna stå i transport. Det var en positiv aspekt som nu har försvunnit.
 
Aldrig varit med om privatpersoner eller verksamhet utöver vissa ridskolor har spilla. Tycker kraven på boxens storlek även där är för små.
 
En ridskola där jag varit hade spiltor (men efter hand byggdes en del om till boxar). Det märkliga var dock att efter ett tag kom länsstyrelsen på att vissa av hästarna var för SMÅ för att stå i denna spiltan. Dvs, där man tidigare haft en C-ponny fick man nu sätta en liten storhäst. Väldigt, väldigt märkligt.
Fast det är inte så konstigt ändå, jag har sett otroligt många hästar som är för små i sina spiltor försökt vända sig om och fastnat ganska illa. Det har inte hänt när hästarna varit större.

Spiltor är förlegat tycker jag, det är okej som en tillfällig uppbindningsplats men inte mer än så.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min spanieltik är 10 månader gammal och idag såg jag att flera mörka släta fläckar dykt upp på hennes mage, runt könsorganet och upp mot...
Svar
6
· Visningar
994
Senast: lennox
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
430
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
824
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 831
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fejkljus
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Sundsvall?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp