Har du byggt ett helt nytt stall?

diamonia

Trådstartare
Vill ha tips och råd!!! Någon att disskutera med, gärna någon som byggt i lättklinker men andra är självklart även välkomna! :idea:

Sv: Har du byggt ett helt nytt stall?

Hej
Vi har byggt helt nytt. Men i trä.
Har en släkting som byggt i lättklinker.
Vad vill du veta .

Hej!
Jag vill veta allt!!! Skämt o sido...
Hur många boxar har ni byggt?
Hur har ni planerat omgivningarna, hagar, ev. paddock, spolspilta inne, ute eller inte alls?
Sadelkammare -skåp,tvättmaskin, toalett mm???
Foderutrymmen? -Ovanpå, ute eller inne?
Såg även att du hade hingst på Bassholmen, funderar även på att bygga ett separat lösdriftstall för unghingstar (i framtiden).

Vi skall bygga i Kode, jag är ursprungligen från Stgd. Har din släkting byggt med lättklinker från Ucklum?

Om du vill visa upp ditt stall någon gång är jag jätteintresserad!

Jag har bara ett litet stall.
Jag planerade först för 4 hästar. 2 stora och 2 mindre boxar. men efter som jag själv har 2 hästar och 1 påväg. Gjorde jag bara 3 boxar. Fast jag köpte innredning till 4. Nu är det 3 stora boxar 12 kadrat st. Och så blev 4 till spol platta. uran grind.
Man kan lätt ändra i fall det blir tvunget. Innredning finns.
jag har byggt ihop stallet med min ladugård.
Så stall gången rakt framm dörr in sadelkammare tänkt (ej klar ännu)
I sadelkammaren kommer det finnas dörr ut till
hö torv foder.
Sadelkammaren blir isolerad med värme. Ganska stor.
Jag är inte färdig ännu. Stallet är bara 1 år. Målade det nu i sommar.
Har lite mark. Brist på hagar. Skall göra om en hage till liten paddock . Skulle varit klart . men tidsbrist.
Skall guta en platta för gösseln.
Det är mycke och dyrt.
Hör av dig igen

Hej igen!
Har du köpt ett stall från en firma som gör det eller byggt det helt själv?
Hur mycket mark är det du har?
Har du bilder på det?
Hör av dej igen!

Stallbyggnade är byggt i lösvirke.
Det är bara inredning vi köp. Box fronter , mellanväggar , krubbor.
Jag kan kanske fixa bilder. om ett tag

Jättefint stall! Är lite inne på att mura mina boxar i leca, har inte bestämt mig än. Måste man armera väggarna på något sätt eller räcker det att "bara" mura? Hur breda block har du använt dig av till boxarna?

Tacktack. Ja det blev verkligen bra. Är jättenöjd med designen.
Man måste armera väggarna. Mellan varje rad lecablock lägger man ett armeringsjärn. Jag använde 20 cm breda block och putsade med betongputs.
/puppan

Hjälp va fint stall!=) Det finns inte i närheten av Växjö...???! ;-)
(Vad har det kostat?)

Vi har också byggt ett nytt, eller rättare sagt rivit ut det gamla och byggt sadelkammare och spolspilta. Där den gamla kossinredningen var byggde vi nya boxar i Ek :) .
Resultatet blev en spolspilta i terracota klinker, ljust och luftigt 3 m bred. Sadelkammare på ca 35 kvm med terracota klinker, lättskött och tåligt, fikavrå mm. Gamla mjölkrummet är min nya foderkammare med värme och vatten ;)
Boxarna är i Ek som vi har oljat, runda vinröda stolpar som stomme, längst bak i boxarna var där kakel i mintgrönt som jag har målat i vinrött. Fönsterna tar vi ut sommartid så hästarna kan sticka ut sina huvuden :D
Jag har en gång mellan boxarna på 2.5 m. Utanför sadelkammaren kan man ha sin häst upställd, gång ca 4 m bred.
Totalt har jag 7 boxar varav en är en fölbox alla resterande lite mer än 9 kvm.
Nu i vinter ska vi bygga till lösdrift stallet som ligger i en vinkel till stallet. Tanken är att hästarna ska kunna komma in dagtid där, och att man tar in och ut dem de hållet så jag slipper halm o dyl utanför köksfönstret.
Ska kolla om min man kan lägga in bilder ifall någon vill se...
Mvh Rosenlund

Nej det finns nere i Skaune :)
Som du kan se på bilderna så har jag byggt om en gammal lada. Allt har blåsts ut, det enda som var kvar var stommarna och taket.

Allt material gick på 130 000 + moms (inklusive boxgrindar, fönster, dörrar).
Det har lagts ner totalt ca 700 arbetstimmar på stall och sadelkammare. (Rivit ut allt gammalt bråte, växlat av bjälkar, rivit alla ytterväggar, byggt nytt loft, grävt upp allt gammalt golv, lagt in avlopp, gjutit 100 kvm nytt betonggolv, murat upp nya väggar, satt i fönster, byggt stalldörrar och satt in dem, murat upp boxarna, finlir med teglet, satt fast boxgrindar, spikat upp träpanel, målat tak, rivit ut allt skräp i kostallet/sadelkammaren, putsat väggar i sadelkammare, fixat golv i sadelkammare, byggt skåp etc)
Om du anlitar en hantverkare för 280 kr i timmen hamnar du på ca 200 000 + moms i arbetskostnad. Har du en "kusin från Polen" till hjälp för 50 kr i timmen bli det 35 000. Gör du allt själv så blir det ännu billigare.

/puppan

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
946
Senast: Lars L
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 248
Senast: sorbifolia
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka