Har domaren sista ordet?

N

Nibalda

Hur hade ni reagerat om detta hande er.
Jag var ivag pa en dressyrtavling idag och hasten gar bra pa uppvarmningen, lite nervig da det var valdigt blasigt idag men anda bra. Jag gar in pa arenan och dar blir han lite upprord av staket och tycker det ar valdigt skrammande varpa han gar lite pa tarna och lite snett for att undvika det :grin: men halvags igenom programmet blaser domaren av mig och kallar over mig och sager att min hast ar halt och hon maste se till hasten valbefinnande och ber mig ga :crazy:. Jag blev sa klart chockad och kanner mig dum da jag borde ha kant om min hast var halt. Tar ut hasten till parkeringen och travar upp honom bara for att kolla hur halt han ar men varken jag eller flera stycken som var dar ute kunde se nagot fel pa honom. Min tranare som aven var med och sag var uppvarmning kunde inte se nagot heller. Flera sa till mig att jag borde ga tillbaka och be att fa gora testet igen men jag tyckte det var for pinsamt. Hur hade ni reagerat i denna situationen hade ni ifragasatt domaren mer nar de sa att hasten var halt och bett fa trava upp infor dem eller ar det bara att ta domarens ord och aka hem aven om hasten verkligen inte ar halt?

Sv: Har domaren sista ordet?

Jag vet bara att här i Sverige enligt svenskt TR så kan man inte överklaga domarens beslut i fråga om uteslutning pga hälta. Det är bara att bita ihop och åka hem. :o

Sv: Har domaren sista ordet?

I Norge er det slik at dommerens avgjørelse i forhold til halthet ikke kan påklages. Mener det er sånn i Sverige også..

Hadde jeg vært deg ville jeg sjekket hesten opp. Dommerens oppgave er å ivareta hestens ve og vel, og i den grad dommeren ser noe halthet så er det riktig av dommeren å blåse deg av. Dessverre er det slik at hester f.eks. kan være spente, og se halte ut, selv om de ikke nødvendigvis er det. Noe som selvfølgelig er vanskelig for dommeren å vite eller ei. Om så er tilfelle er det greit å vite at dersom dommeren likevel hadde latt deg ri, så ville dette antagelig gitt utslag på flere øvelser, og ikke minst på allment inntrykk på slutten. Sluttresultatet ville jo isåfall blitt deretter. Og om hesten faktisk er halt, så er det hestens rettferdighet at den ikke skal gå. Det hender dessverre det at man møter hester som er halte, hvor eiern selv ikke observerer det. Og det hender også at hester er så stive eller spente, at det er vanskelig å si med sikkerhet om det er halthet eller ei også. Om det er i tvil er det ofte ryttern får ri, men da gis det igjen trekk på øvelsene og under allment inntrykk.

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 265
Senast: Raderad medlem 120709
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 392
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka