Har ditt hushåll (minst) en Smart TV?

Har ditt hushåll (minst) en Smart TV?

  • Ja

    Röster: 100 53,2%
  • Nej

    Röster: 88 46,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    188
Jag förmodar att jag har en smart tv, den har inbyggd Chromecast och jag köpte den förra året. (Det var för övrigt också första gången sedan 14 års ålder som jag köpte en egen tv, har dittills i livet haft begagnade som jag fått eller den som exet då hade med sig in i boet.)
 
Vi har två stycken, båda är samsung. Supernöjda med våra, kollar bara på streaming i princip.

Även mamma har smarttv och har haft i flera år.
 
Jag streamar bara och då blir det oftast på datorn. Jag har en gammal TV och en gammal Apple TV (som inte stöds av TV4 längre och nu slutar Netflix stöda den också). Ser inget behov av Smart tv så om jag ska uppgradera blir det en ny apple tv isf
 
Har hittills inte haft tv (fick mammas gamla men orkade aldrig koppla in den 😅) men det lät överkomligt att ha tv i den nya lägenheten så har tänkt köpa min första (begagnad) då. Antog man köper en smart då? Även om jag inte har några streamingtjänster längre så har min partner det och jag vill det ska vara enkelt att använda.

Jag har saknat att kunna ha TVn igång i bakgrunden på 1, 2 eller 4:an och kolla tv-tablån 😍 Men inte så att det varit värt att lära sig hur man gör i detta mindre boendet. Och skulle det vara väldigt dyrt (trots bara gratiskanalerna) kanske det inte heller blir av 😅 Det ligger långt ner på min prislista vid flytt om ingen annan känner för att styra upp det innan jag gör det.
 
Bakgrund till frågan:
Fick besked av en stremingtjänst jag inte har abbonemang på just nu är de kommer att ändra villkoren så att endast personer i samma hushåll kan använda abbonemanget.
Det är väl förståeligt ändå då det väl delas ganska friskt på abbonemang.

Man ska skapa och administrera sitt "hushåll" via sin Smart TV och kan lägga till enheter
Men har alla hushåll verkligen Smart TV tänkte jag?
Jag har förvisso en men vet inte om jag skulle haft någon om jag inte ärvt en 😅.

Observera att jag inte kollat med företaget om de har en lösning för de som eventuellt inte har en Smart TV utan bara läst utskickad information, så det kanske finns en lösning för de som inte har det. Jag bara reagerade på att det kommunicerades som självklart att alla har en Smart TV.
Tror inte det, har inte närmare undersökt saken men verkar inte sannolikt. (Svärfar dumpade sin gamla TV här).
'
Pinsamt nog vet jag inte exakt vad det är eller vad den gör. Det enda jag vet är att kollegorna som har det har problem med att strömma jmf med cromecast och det verkar superobekvämt.
 
Jag har också den gamla modellen av Chromecast uppenbarligen, och nu hoppas jag verkligen att den håller länge för den nya låter ju fruktansvärt irriterande!
Har också gamla, brrr hoppas den håller i en evighet, varför måste allting bli så himla mycket sämre :(

Saknar så otroligt mycket en TV som man bara sätter på med fjärrkontrollen och kan växla kanaler på en millisekund. Har typ ettan tvåan och kanske? fyran. Tar ca en minut att växla kanal och se vad som är på den andra så använder TVn sällan som annat än för att cromecasta till. O Cromecastar bara om jag vill sticka och se Youtube. Önskar man i alla fall kunnat bara sätta på nyheterna utan att mickla i en evighet. (sätta på TV, välja att den mottar från rätt ingång, trycka meny tio gånger på den andra fjärrkontrollen, för att få upp program på sina två kanaler, välja, ok, välja ok välja ok, byta kanal, långsamt in på kanalen, ångra sig meny meny meny meny välja ok välja ok välja ok, ny kanal) (typ allting teknikmässigt som funkat blir bara sämre :( är säkert för att jag börjar mögla av ålder.)
 
Vi har en smart-TV från Samsung som köptes billigt för typ 8 år sedan och är väldigt nöjda med den. Den är lite segstartad nu när den börjar bli till åren (och när jag tänker efter så tror jag inte att den bett att få uppdatera sig mer än 2-3 gånger under alla dessa år), men den funkar! Tittar aldrig på vanliga kanaler utan använder tv:n enbart till att streama från t.ex. Netflix, vilket vi då gör via appen i tv:n.
 
Vi har två stycken, båda är samsung. Supernöjda med våra, kollar bara på streaming i princip.

Även mamma har smarttv och har haft i flera år.
Har också Samsung och den är bra. Har dock märkt att jag måste komma ihåg att rensa cacheninnet manuellt ibland. Annars kan vissa appar bli supersega..
 
Vi har en smart-TV från Samsung som köptes billigt för typ 8 år sedan och är väldigt nöjda med den. Den är lite segstartad nu när den börjar bli till åren (och när jag tänker efter så tror jag inte att den bett att få uppdatera sig mer än 2-3 gånger under alla dessa år), men den funkar! Tittar aldrig på vanliga kanaler utan använder tv:n enbart till att streama från t.ex. Netflix, vilket vi då gör via appen i tv:n.
Är dt just uppstarten av TVn eller appen för den tjänst du vill titta på som segar?

Det sistnämnda löser rensning av cacheminnet för mig.
Här ärvt denna så vet inte exskt ålder på den, men gissar på ca 4 år.
 
Vi har vanlig tv med vanliga kanaler på streamar sällan utan tittar på kanaler efter tablån.

Vi har också vanlig TV (Philips från 2007) med linjär-TV. Men vi använder linjär-TVn för att skapa egen streamingtjänst (spelar in på hårddisk) för tablåföljande finns inga som helst möjligheter till.

Nya Boxer är helt värdelöst däremot, så jag hoppas vi får behålla riktiga grejer länge till.
 
Är dt just uppstarten av TVn eller appen för den tjänst du vill titta på som segar?

Det sistnämnda löser rensning av cacheminnet för mig.
Här ärvt denna så vet inte exskt ålder på den, men gissar på ca 4 år.
Det är uppstarten "tyvärr", det är som att tv:n behöver nån minut på sig att vakna innan den är redo att ta emot order!
 
Det är uppstarten "tyvärr", det är som att tv:n behöver nån minut på sig att vakna innan den är redo att ta emot order!

Jag har också upplevt att Smart-TV beter sig alltmer som en PC, med boot-tider och halvkassa användarinterface som egentligen skulle behövt riktiga tangentbord och möss och inte en enkel fjärrkontroll. Är nog mer på team passiv-TV och sen ansluter man den smarthet man vill ha, snarare än att ha den inbyggd.
 
Har också gamla, brrr hoppas den håller i en evighet, varför måste allting bli så himla mycket sämre :(

Saknar så otroligt mycket en TV som man bara sätter på med fjärrkontrollen och kan växla kanaler på en millisekund. Har typ ettan tvåan och kanske? fyran. Tar ca en minut att växla kanal och se vad som är på den andra så använder TVn sällan som annat än för att cromecasta till. O Cromecastar bara om jag vill sticka och se Youtube. Önskar man i alla fall kunnat bara sätta på nyheterna utan att mickla i en evighet. (sätta på TV, välja att den mottar från rätt ingång, trycka meny tio gånger på den andra fjärrkontrollen, för att få upp program på sina två kanaler, välja, ok, välja ok välja ok, byta kanal, långsamt in på kanalen, ångra sig meny meny meny meny välja ok välja ok välja ok, ny kanal) (typ allting teknikmässigt som funkat blir bara sämre :( är säkert för att jag börjar mögla av ålder.)
Det låter krångligt. Jag öppnar SVT play, Telia Play eller TV4 Play. Sedan väljer jag på mobilen vad jag vill se, sätter på TVn och klickar på "casta" på mobilen. Fjärrkontrollen till TVn använder jag bara till att sätta på/stänga av och justera volymen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp