Har detta lett till belastningsfång? (långt)

Eskita

Trådstartare
Jag har en nordsvensk med väldigt dålig hovkvalité.
I somras var min vanliga hovslagare, som gjort underverk med hovarna, bortrest så jag fick ringa efter en annan. Talade om för honom att hovkvalitén inte är så bra osv och att jag inte vill att han tar för mycket på hovarna. Men när han sen kom och skodde så tog han iallafall mycket.
När 5 veckor gått och jag var på semester så tappade han båda skorna, tjejen som skulle ha uppsikt över honom meddelar mig inte om det (jag klandrar henne inte eftersom jag bara var borta i tre-fyra dagar och hon inte visste att han behöver få på skorna fort) när jag kommer hem har han inga hovar kvar :eek: Ringer ordinarie hovis som kommer dagen efter. Han var väldigt bekymrad eftersom det inte fanns mycket att spika sömmen i men han lyckas iallafall få dit skorna. Nu skulle jag vara observant på bl a sömtryck. Men efter några dagar är han nästan helt ohalt, det märks bara i tvära svängar ett han inte vill belasta till 100%. Det går en och enhalv vecka och han blir bättre o bättre :)
Men så i fredags så var det fruktansvärt mycket mygg ute så vi tog in alla under natten. På lördag morgon när jag ska ta ut honom kan han knappt gå, men efter en timme i hagen är det mycket bättre. Jag ringer hovis som tycker att jag ska avvakta och låta honom gå ute. På söndagen går han illa och vill ogärna lyfta framhovarna, ringer åter hovis som lovar komma. Han kommer måndag morgon och då får vi inte lyfta hovarna alls. Hovis tror att de kan vara typ belastningsfång, extremt dåliga hovar i kombination med övervikt och hårt underlag (i boxen). Ringer nu runt till div veterinärer/kliniker och rådfrågar. Bestämmmer mig för att ta ut ambulatoriska dagen efter, alltså igår. Veterinären gjorde nogrann undersökning men kunde inte ställa säker diagnos utan skrev i pappren "fångliknande smärtor i hovarna". Fick fenylbutazon och ordinerad utegång dygnet runt i mjuk hage så länge som möjligt. Samt att han ska stå på bädd när han väl stallas in och inte äta hö från golvet.

Vad tycker ni? Låter det rimligt, är det belastningsfång? Någon som har en annan teori?
 
Senast ändrad:
Sv: Har detta lett till belastningsfång? (långt)

Nja, jag är tveksam till fång.

Därimot skador på hovben/strålben kanske?

Hur har det gått?
 
Sv: Har detta lett till belastningsfång? (långt)

Precis som på min häst,som är...eh...ett litet kraftigt varmblodssto.
Hon haltade lite på vä. frambenet, jag misstänkte då det måste vara något i bogen/bringan...Möjligtvis nåt i hoven iaf..
Ringde min veterinär (ny, har aldrig haft honom förut) och han lovade komma ut, men ej gjort det..Jag fick hjälp att ringa han och han kom sent på dagen & det enda han gjorde var att titta direkt på hoven & sa att "ja, hon HAR fång!"...Herrejösses....? :confused: :crazy: Fång? Kanske belastningsfång...eller nåt i hoven iallafall...
Men jag kontaktade min hovis, och han är ju den bäste av alla...Eh..Eller som dom säger, sveriges bästa,,,,Han kom ut & kollade min märr & min shettis. Båda fick framskor.
Han sa inget om fång, bara att man får vara försiktig med märren eftersom hon var väldigt ömfotad.
Men sabla veterinären var så envis & sa FÅNG! Hela tiden, utan att ta titt på HELA hästskrället :eek:
Jag sa till honom att varför inte kolla igenom hästen istället för att säga på direkten att hästen hade fång.
Han kollade på shettisen & sa att han har nog haft fång, för det syns på hovarna. Jag påpekade honom att shettisen bara är 4 år & vad jag vet om hans förflutna är att han ALDRIG haft fång!
Hans svar var typ : Ehh...Ok....

Nu har jag tatt kontakt med en annan veterinär, som lovade hon skulle komma ut idag. Så får vi se........

Hoppas det löser sig för din häst! ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har detta lett till belastningsfång? (långt)

Hon skrev ju BELASTNINGSFÅNG villket inte är densamma som utfodringsfången...även om det dumt nog kallas fång. Belastningsfången är ju egentligen en läderhudsinflammation villket många hästar kan drabbas av pga av just överbelastning.
 
Sv: Har detta lett till belastningsfång? (långt)

Han ska inte äta från golvet i boxen pga att det belastar framhovarna.
Någon som vet om det även är så för hästar med "vanlig" fång?
 
Sv: Har detta lett till belastningsfång? (långt)

Han har ju fått några påsar butta nu (tisd kväll, onsdag fm o kväll o imorse) så nu mår han mycket bättre, har ju inte ont längre. Men lite feber igår morse (tempar morgon o kväll). Har fullt upp med att hitta på en smart lösning för att han inte ska äta hö på golvet, vill ju inte ha något han kan göra illa sig på. Några förslag?
 
Sv: Har detta lett till belastningsfång? (långt)

En liten fundering bara:
du skrev att hästen hade feber. Är du säker på att den inte har "standard" (foder) fång? Massdöden av tarmflorebakterier kan ge upphov till en temperaturökning vid foderfång. Vad jag vet förekommer inte det vid belastningsfång eftersom inflammationen inte är av tillräckligt omfattning. Har någon har varit med om det?

Var försiktig eftersom du döljer symptomen av fång med butta, hästen kan bli sämre utan att man ser en försämring.

Jag gav min "standard" fångis på golvet, hög spånbädd som han kunde borra ner tårna i. Men han låg ner och åt när han var som sämst... :(
Skulle hönät vara en lösning? I en krok på en vägg/träd/stolpe? IKEApåse med bara ett handtag upphängd på en stolpe i hagen?
Då minimerar du risken att hästen trasslar in sig...
 
Sv: Har detta lett till belastningsfång? (långt)

Ja, jag vet att hon skrev det. Hur har jag uttryckt mig så att man misstolkar det??? :confused:

All fång är läderhudsinflammation.
 
Sv: Har detta lett till belastningsfång? (långt)

All fång är alls inte läderhudsinflammation...en belastningsfång trots namnet uppkommer inte av rubbad tarmflora. Namnet är ganska felaktigt att det också kallas fång...En belastningsfång uppkommer främst från stötar och tryck..inte av en rubbad tarmflora. en läderhudsinflammation med varbildning heter hovböld...kallar du detta också för fång då¨?
 
Sv: Har detta lett till belastningsfång? (långt)

Jag känner mig inte säker på något just nu. Men veterinären sa att han inte hade typiskt rörelsemönster för "foderfång" bl a så sätter han ner hoven normalt i marken, en fånghäst sätter ner trakterna först. Och eftersom han har blivit mycket bättre av att gå på mjukt underlag (=gräshage) så var det mer troligt med belastningsfång. Han ska ha butta till måndag men jag ska forsätta tempa honom till minst torsdag, får se vad det blir för förändring.
Jag ska göra torv/spånbädd åt honom och så har jag gjort en hönäts anordning till höt, får se hur den fungerar.

armada skrev:
En liten fundering bara:
du skrev att hästen hade feber. Är du säker på att den inte har "standard" (foder) fång? Massdöden av tarmflorebakterier kan ge upphov till en temperaturökning vid foderfång. Vad jag vet förekommer inte det vid belastningsfång eftersom inflammationen inte är av tillräckligt omfattning. Har någon har varit med om det?

Var försiktig eftersom du döljer symptomen av fång med butta, hästen kan bli sämre utan att man ser en försämring.

Jag gav min "standard" fångis på golvet, hög spånbädd som han kunde borra ner tårna i. Men han låg ner och åt när han var som sämst... :(
Skulle hönät vara en lösning? I en krok på en vägg/träd/stolpe? IKEApåse med bara ett handtag upphängd på en stolpe i hagen?
Då minimerar du risken att hästen trasslar in sig...
 
Sv: Har detta lett till belastningsfång? (långt)

Hur fången än uppkommer (rubbad tarmflora, belastning, förlossning) blir det en läderhudsinflammation, det är den som orsakar smärta och följder och symtom blir den samma (hovbensrotation m.m)

Jag vet vad belastningsfång är.
 
Sv: Har detta lett till belastningsfång? (långt)

Du får ingen allmänpåverkan på organismen vid belastningsfång. Även om symtomen kan liknas vid varandra så blir inte följdskadorna inte alls densamma. Du brukar knappast få en rotation vid vanlig läderhudsinflammation..med eller utan varbildning. Har du varit med om att en häst med hovböld fått hovbensrotation ?
 
Sv: Har detta lett till belastningsfång? (långt)

Det ser ut som om du har bra koll på läget!

Hoppas det fortsätter att bli bättre under helgen.
Uppdatera mig gärna :D man lär sig sååå mycket av att läsa vad andra får trassla sig genom...
 
Sv: Har detta lett till belastningsfång? (långt)

Ursäkta men vad är en läderhudinflammation? Det är lammelläderhud du menar underförstått? :confused:
I min värld är det som översätts till Laminitis.

Hålväggar kan faktiskt leda till en rotation eftersom infektionen kan leda till en inflammation som leder till slut till en försvagning (sträckning). Rent teoretiskt så borde all påverkan av insidan av hovväggen kunna leda till en rotation... :smirk: vilket inte alls är en tröstande tanke...

Även om du inte har en inledande försvagning av lamelläderhuden så visst är grundmekanismen för belastnngsf. och övriga fång den samma? Har du lust att förklara hur du ser på saken?
 
Sv: Har detta lett till belastningsfång? (långt)

Fång är ingen vanlig läderhudinflammation. Vid fång kan man säja att lamellerna töjs ut på grund av inflammationen, det är då hovbensrotation kan uppkomma. Man bör alltså skilja på hovböld och fång eftersom de för övrigt är två helt olika sjukdomsförlopp.

Den här diskutionen leder ingenstans, uppenbarligen grundar vi våra meningar på olika forskning, något det finns gått om när det gäller fång.
 
Sv: Har detta lett till belastningsfång? (långt)

Han har varit super pigg under helgen. Sprungit i hagen och bockat o skuttat. Imorse fick han sista buttan så vi får se hur bra han mår om några dagar. Förhoppningsvis kommer inte smärtan tillbaka men det återstår att se.
 

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 362
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 189
Senast: fruxolisa
·
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Tennessee
·
Hästvård Hej! Nu är det så att i lördags morgon när jag skulle ta ut min häst så var hon väldigt, väldigt halt, hon var också svullen runt...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp